(5.50 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
Další možné ovlivňování, které jsme viděli v přímém přenosu, bylo vyjadřování se pana ministra například k práci policistů na jednotlivých mítincích pana Babiše a k tomu, jak tam mají zasahovat ti policisté, zda mají být v uniformách, nebo nemají, zda si můžou vzít na hlavu čepici, respektive jak mají být za své činy tam nebo nedostatky potrestáni. Prostě těch věcí ovlivňování bylo poměrně hodně. A my jako hnutí ANO jsme skutečně, protože na to se hodně novináři ptají, přislíbili, že nebudeme vyhlašovat nedůvěru vládě v průběhu předsednictví v rámci Evropské unie. Ale ono čeho je moc, toho je příliš. Kdyby ta vaše strana, a tady personifikuji na pana Rakušana, neudělala takovou fatální chybu, aby se do čela rozvědky pokusila prosadit člověka, který má tak problematickou minulost - a tady bych poděkoval investigativním novinářům, ale nedovedu si představit, jak je možné, že pan Rakušan si toto neověřil. Na druhou stranu v průběhu potom těch různých mediálních výstupů se ukázalo, že konkrétně tedy pan Ing. Petr Mlejnek jako nově jmenovaný ředitel ÚZSI měl panu Rakušanovi řadu z těch informací sdělit a pan Rakušan měl vědět, koho do té služby nominuje. A to už přetekl pohár trpělivosti, a ještě s tou nečinností vlády v otázce řešení energetické krize, tak to byly dva důvody, proč se hnutí ANO spolu s SPD rozhodly požádat o tuto mimořádnou schůzi ve věci vyslovení nedůvěry vládě. Takže skutečně se toho odehrálo poměrně hodně a je potřeba tyhle věci řešit.
Dále jste se tady opakovaně zmiňovali o tom, že musíte, a to říkal několikrát pan ministr, udělat zásadní změny. Používá slova deagrofertizace, debabišizace a podobně. A on skutečně některé kroky dělá, ale podle mě je nedělá na správném místě, protože jestli se zbavil tak poctivého policejního prezidenta, který je absolutně neovlivnitelný, pana Švejdara, a udělá to naprosto nešikovně ještě předtím, než je jmenován ministrem, a s tím panem Švejdarem mluví o tom, že ještě půjde pan Šimandl, ředitel ÚZSI, potom nám to na výboru popře, že nikdy s ním o tom nemluvil, na to ale týž den vychází článek, kdy investigativní novináři vyzpovídají pan Švejdara a on to potvrdí, že se tam o tom bavili, prostě pro mě, nezlobte se, je pan ministr absolutně nedůvěryhodný člověk. (Potlesk části poslanců.) A nebyl to jenom pan Švejdar. Byl to právě zmíněný pan Šimandl, byl to pan Knap z České pošty. Tam stačil jediný kontakt s panem Redlem. Všichni víte, o kom teď mluvím. Takže tam stačil jediný kontakt a stačil jediný dotaz v Otázkách Václava Moravce, kdy pan ministr byl zaskočen a v podstatě na dálku ho okamžitě odvolal. Byl odejit také pan Opata, náčelník Generálního štábu, pan Poulíček z Celní správy, pan Kazda z Finančního analytického úřadu a velký otazník, aspoň to tak vnímám, ale přál bych si, abyste se tady zachovali rozumně, se vznáší nad panem Dragounem, který čtyři roky vykonává svůj mandát ředitele GIBS. Já jsem shodou okolností předseda kontrolní komise GIBS, vystřídala se v té komisi, jsem tam pět let teď, vystřídala se v té komisi řada poslanců koalice a za celou dobu, za ty čtyři roky, co tam je pan Dragoun, předtím tam byl pan Murín, tak za ty čtyři roky nebylo vzneseno žádné podezření na nějaké pochybení práce pana ředitele. Nezaznamenal jsem. Byl bych rád tedy, ale to je takové zbožné přání, aby mohl dokončit svůj pětiletý mandát. Považoval bych to za velmi slušné. Ale bojím se samozřejmě další čistky z vaší strany.
A pak tady mám několik poznámek k tomu, protože jsem nemohl reagovat, nemám přednostní právo, nemohl jsem se zapojit, k tomu, co tady říkal ve svém projevu pan ministr vnitra. Pan ministr vnitra se mimo jiné chlubil tím, že zrušil statut Ústředního krizového štábu na ministerstvu, že to podřídil ministrovi. Dále se chlubil, že zrušil Radu vlády pro zdravotní rizika. Ta Rada vlády pro zdravotní rizika měla poměrně velký význam za covidu a to, že ji zrušil, odpovídá jenom tomu, že jste přestali covidu v podstatě věnovat téměř jakoukoliv pozornost, a vlastně můžeme žehrat (?) na to, že ten o mikron vlastně je mnohem benignější než ty předchozí varianty covidu.
Dále tvrdil, že připravuje teď nějaké checklisty, takže se máme na co těšit, pro povodně, pro blackouty, pro pandemie a podobně. Pak jsem si poznamenal z jeho projevu, že velmi dal na strategickou skupinu pro řízení ukrajinské krize, že jí za to děkuje. Ale tady já příliš neděkuji, protože to je ta skupina právě, která stojí za tou nedostatečnou identifikací a za tím, že vlastně nevíme, kolik tady Ukrajinců máme. Dostanu se k tomu ještě, když budu mluvit o státních pojištěncích.
Dále to byl ten opakovaně prodlužovaný nouzový stav. On si ho chválil. Já si myslím, že nějak výrazně využít nebyl, přesto jsme s tím tady ztratili poměrně hodně času.
Potom se pan ministr tady pochválil za boj proti dezinformacím. Já si myslím, že to je další věc, která strašně rozděluje lidi tady, protože označit v podstatě všechny lidi, kteří mají trošku jiný názor, za ruské šváby, což tady pan ministr opakovaně naznačil, to, že se vlastně už tady projevila fakticky cenzura, naštěstí se od toho odešlo, tak to, že máme zmocněnce pro dezinformace, já si myslím, že to sem nepatří, a jestli to vnímám dobře, tak takoví ti otci zakladatelé ódéesky a dalších pravicových stran s tím mají výrazný problém. Vy s tím zjevně problém nemáte, ale myslím si, že to skutečně do demokracie našeho typu nepatří.
Potom tady mám ještě jeho vyhlášení toho, že Ministerstvo vnitra on považuje za ministerstvo bezpečí. Mně to připadá docela jako špatný vtip, protože ministr sám ohrozil bezpečnost tohoto státu. Ohrozil ji výrazně, a to právě jmenováním toho problematického člověka do funkce ředitele ÚZSI, čili nejdůležitější zpravodajské služby. Takže to označení Ministerstva vnitra jako ministerstva bezpečí mně přijde úplně mimo.
Systém přijímání migrantů pochválil. Ano, já pochválím také ohromné nasazení hasičů, zdravotníků, policistů na těch jednotlivých krajských asistenčních centrech. Ano, to zafungovalo výborně, ale bohužel ta skupina expertů, co připravovali ty věci, které by měly podléhat registraci, tak nepracovala dobře.
Potom tady mluvil o ilegální migraci a že se to řeší. Tak ta ilegální migrace nám tady velmi bují. Migranti ze Sýrie a dalších států, čili ne ukrajinští migranti, se nám tady prohánějí po republice. Máme jediné štěstí, že nejsme cílovou zemí, a co vím od policistů, tak váhají mezi tím, jestli je mají chytat, vracet, co s nimi mají dělat, protože po třech dnech oni je většinou musí pustit a musí doufat, že naši republiku opustí. ***