(0.10 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Jinak pracujeme na změně národních dotačních titulů, tak aby byly mířeny přesně. Já jsem tam objevil jisté disproporce, třeba přílišná kumulace nebo opakované získání téže dotace. Takže budeme v nejbližší době představovat nové národní programy pro rok 2023, které budou mít lepší evaluaci, dokážeme v nich zohledňovat skutečně regionální aspekty, které jsou specifické třeba pro vyloučená nebo nějaká strukturálně postižená sídla, a soustředíme se významně na bydlení.
K těm evropským dotacím možná nutno říci, že v červenci došlo od Evropské komise rozhodnutí, a já bych tedy tohle zdůraznil, že auditní řízení ke střetu zájmů, který se týkal bývalého premiéra Andreje Babiše, byla uzavřena. Tento krok tedy ukončil víc jak tři roky trvající řízení, během kterého česká strana tvrdohlavě odmítala přijmout ty závěry Evropské komise. Tím, že my jsme dotáhli potřebné legislativy, udělali změny, tak skončila skutečně ta mezinárodní ostuda, za kterou se řada lidí v České republice i v zahraničí chytala za hlavu. Nyní je tedy česká strana i právě díky krokům, které jsme udělali jako nová vláda, konečně v souladu s dodržováním předpisů ke střetu zájmů. Zavedli jsme všechna doporučení a z toho závěrečného dopisu je zřejmé, že Evropská komise posun k férovému a čistému dotačnímu prostředí oceňuje.
Mimo jiné, první věc, která nám byla řečena po nástupu do vlády, byla, že pokud ten stav, který byl v rámci auditu a střetu zájmů bývalého premiéra Babiše, bude přetrvávat a nedojde k dlouho blokované legislativní úpravě, nedostaneme peníze z Národního plánu obnovy, na který máme nárok. Tudíž závěr Evropské komise po našich změnách vede k tomu, že peníze jsou odblokovány. Česká republika tedy v tuto chvíli je na čtvrtém místě v úspěšnosti čerpání a jsme považováni za důvěryhodné partnery. Takže za mě žádné dotační peníze na toastové linky pana Babiše už se prostě nebudou opakovat v tomto stylu.
Jinak chci říct, že jsme se postavili k dořešení některých krizových situací, ať už to byly uvolněné peníze pro možné rekonstrukce bytů pro lidi, kteří prchají před Putinovou válkou. Do programu Živel jsme dolili ty slíbené peníze, budou teď v novele rozpočtu pro obce zasažené povodněmi, a analyzujeme situaci v Národním parku (České) Švýcarsko. Byl jsem tam jednat jak se zástupci obcí, tak i cestovního ruchu, jak jim můžeme pomoci.
V tuto chvíli na rozvoj regionů, kam jsou namířeny i programy IROP, který už také spouštíme, je vyčleněna zásadní částka. Opět o čem je důležité hovořit, je přesnější cílení národních dotačních titulů. My jsme ještě na závěr tohoto roku i v té novele s Ministerstvem financí a na vládě dostali více peněz na národní programy, které pomohou obcím, těm, kteří byli úspěšní v dání těch projektů, nicméně tam nebylo dostatečné finanční krytí. Takže většina projektů, které jsou teď třeba relevantní, rekonstrukce veřejných budov, ty peníze ještě budou moci čerpat, protože jejich projekty byly úspěšné, ale nebyly tam pro ně připraveny peníze, když jsme přejímali rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj. Nyní tedy tam je myslím, že - nově jsme tam dali 1,2 miliardy.
Co si myslím, že je podle mě zásadní, vytvořili jsme na Ministerstvu pro místní rozvoj analytické pracoviště nad všemi těmi politikami, které se bude soustředit právě na tu strategii a analýzy. Proč? Protože pokud peněz je výrazně méně, věci jsou výrazně dražší, je potřeba přesněji cílit, měřit ty výsledky. Mě trošku zarazilo, když se tady pan Babiš smál, že jsme hledali ředitele a šířili inzerát všemi cestami včetně Facebooku. Já tedy nevím, jestli za těch osm let ve vládě někdy řešil, jak se obsazují pozice ve státní správě, že se dělají přesně podle zákona na stránkách vyhlášením výběrového řízení, které se řídí jasnými pravidly. A to, že jako ministr na své soukromé síti sdílím link na tu stránku ministerstva, naopak zvyšuje dosah a umožňuje lidem, kteří třeba nesedí nad stránkami ministerstva, aby tam hledali, jestli tam náhodou není nějaká uvolněná pozice, se do tohoto řízení, pokud splňují kritéria, přihlásit, případně pokud mají ta kritéria naplněna, tak v nich uspět. Mě trošku, a já nerad kopu do někoho, ale doporučoval mi tedy pan Babiš právě paní Kláru Dostálovou, že by se mohla přihlásit. Tak já nevím, kdo testoval nebo jakým způsobem třeba se zjistilo, že pan Šteffel je ten nejvhodnější z kauzy Dozimetr, a byl tam nabrán, tak my se snažíme skutečně hledat lidi dle zákona tak, aby měli kompetence, ale hlavně aby po nich také, když už tam odvedou nebo mají vykázanou nějakou práci, pobírají peníze, tak aby tuto práci skutečně odvedli.
Veřejné zakázky. My teď máme v září ve Sněmovně do prvního čtení novelu zákona o veřejných zakázkách, která konečně dává ten zákon do souladu s evropskými směrnicemi a v několika ohledech napravuje implementační dluh minulé vlády. My jsme zpracovali metodiku pro zadavatele. Nově se tam objevilo, jakým způsobem uplatňovat mezinárodní sankce. V oblasti sankcí jsme tedy připravili i novelu k zakázkovému zákonu a prosazujeme přijetí Magnitského zákona, za který by chtěl poděkovat kolegovi Lipavskému. Věnujeme se podpoře centrálního nakupování. Je zde připravena reforma ÚOHS, elektronizace veřejných zakázek a metodická podpora. Zaměřujeme se i na oblast cestovního ruchu. Připravujeme ve spolupráci s ministerstvy, ale i s partnery zákon o podpoře cestovního ruchu. Zpracovává se RIA k tomu věcnému návrhu zákona a chceme prostě mít zákon o cestovním ruchu třeba po vzoru Rakouska, Itálie, Chorvatska. Je velmi očekáván, a to z jednoduchého důvodu. Cestovní ruch, a i Evropská unie ho identifikovala v těch 14 oblastech nejvíce zasažených covidem i z důvodu války, ten cestovní ruch incomingový, který má významný podíl na hrubém domácím produktu, nemá na růžích ustláno. Chceme tedy přijít se zákonem, který umožní participaci financování části státu, části třeba firem podnikajících v dané oblasti a toho daného regionu. Řešíme Airbnb. Posíláme již nastartovaný projekt eTurista do Národního plánu obnovy.
Já zakončím asi nejdůležitější prioritou. Myslím si, že je zcela klíčová, a to je bydlení. Jeho dostupnost, respektive jeho nedostupnost pro stále větší část společnosti. Je to problém, na který narážíme každý den, a když vyjedeme do zahraničí, tak snad kromě států, které mají mohutný fond a umožňují skutečně na úrovni municipalit stavět, viz Dánsko, kde jsme teď byli za kolegy řešit, jak mají nastaven právě ten fond a pak ta jednotlivá družstva, která jsou ve spolupráci s municipalitami realizována, tak téměř každá evropská země má zásadní problémy. Již ne tak se sociálním bydlením, ale s takzvaným affordable housing, to znamená dostupným bydlením, bydlením, které si můžou občané dovolit, a to jak z pohledu bydlení vlastnického, nebo z pohledu bydlení nájemního.
Nedostatek obecních a městských bytů. Je zde nestabilní prostředí pro mladé rodiny a to pořízení vlastního bydlení se začíná rovnat luxusu pro nejbohatší. Nezmiňuji pouze Prahu. Je to stále častěji v menších městech, kdy třeba ty nájmy už jsou adekvátní Praze. A mě trošku pobavilo, když mi někdo teď vyčetl, když se tady jako osm let s tím nic moc nedělo, a teď by se to mělo zachránit během osmi měsíců. Nicméně nastavujeme nově na SFPI tři druhy výzev, které by měly iniciovat trochu boom v tomto směru, neboť to už není limitováno sociálním bydlením, ale bude to právě dostupné bydlení, a na několika úrovních na tom pracujeme téměř denně. Ať je to zákon stavební, který by měl urychlit faktické povolování staveb, je to zákon o podpoře bydlení, na kterém spolupracujeme s MPSV a snažíme se samozřejmě, a teď i s Ministerstvem financí, vytvářet vhodné finanční nástroje. Tady je Národní rozvojová banka, ale my jednáme s Evropskou investiční bankou a pod NERVem, vládním NERVem, ekonomickým poradním orgánem, vznikla skupina na ekonomiku domácností, který má speciální tým, který právě řeší různé modely financování výstavby, ať už od toho - skoro vždycky mě napadne čekání na Godota, budeme dělat PPP projekty, tak zatím máme nějaké cesty, dálnice, víceméně jednu zatím, tak ty ekonomické modely jsou různé. Je zde otevřená věc pojišťoven, vstupování do budování nájemního bydlení a další. Takže snažíme se najít možnosti kofinancování výstavby. ***