(12.10 hodin)
(pokračuje Anna Hubáčková)
Vážené dámy, pánové, vláda s ohledem na uvedené navrhuje, aby byl tento návrh zákona schválen v prvním čtení. Chtěla bych vás touto cestou požádat o vyhovění tomuto návrhu, neboť věřím, že rozvoj digitalizace státní správy i posílení obranného a bezpečnostního průmyslu v současné době je společným cílem bez ohledu na politickou příslušnost. Děkuji za pozornost a prosím o podporu tohoto návrhu zákona.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, paní ministryně. Nyní poprosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Michaela Opltová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Michaela Opltová: Děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, členové vlády, jak již bylo řečeno paní ministryní - měla jsem pana ministra - návrh zákona reaguje na dvojici právních předpisů, které souvisejí s digitalizací, a to se zákonem č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, a se zákonem č. 261/2021 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s digitalizací veřejné správy. Oba zmíněné předpisy mají takzvanou dělenou účinnost a některá jejich ustanovení tak nabudou účinnosti až v roce 2025.
Zákon o právu na digitální služby navazuje na předchozí činnost, která směřovala k maximálnímu rozšíření elektronických formulářů při komunikaci s veřejnou správou. V podstatě se tedy jedná o to, že tam, kde stát vydává povolení nebo jakkoliv reguluje obchod, musí vytvářet uživatelsky komfortní prostředí. V souvislosti s digitalizací se zavádí nové oznamovací povinnosti účastníků obchodu s technologiemi dvojího užití, a to je právě například vojenský materiál. Účastníci musí informovat ministerstvo o prováděcích transferech, a to s využitím elektronického formuláře. Nesplnění této povinnosti je přestupkem, za který je možné uložit poměrně vysokou penalizaci, a to až do výše půl milionu korun.
Jak již říkala paní ministryně, návrh zákona je v souladu s programovým prohlášením vlády. Za mě všechno. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, za zprávu zpravodaje, a nyní otevírám rozpravu. Jako první se do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Strýček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Strýček: Takže ještě jednou dobré dopoledne. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl za klub ANO říct, že v podstatě my návrh toto zákona samozřejmě podpoříme a podpoříme ho i ve zkráceném jednání podle § 90.
Dovolte mi jenom pár poznámek, mých osobních poznámek, tady k tomuto zákonu. Já jsem v podstatě ve svém profesním životě působil ve sféře zahraničního obchodu, i když ne úplně tady, v této sféře citlivých materiálů, nicméně měl jsem kolegy, kteří se tady v této sféře pohybovali, a vím, že - nebo když jsme se spolu o tom bavívali - ještě před několika lety, není to relativně dávno, pomoc ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu sice byla, byla i odborná, ale tím, že vlastně se to všechno odehrávalo na papíře, tak to bylo částečně i zkostnatělé. Docela to trvalo, muselo se na ministerstvo jezdit osobně, takže někdy se ty věci docela zdržovaly. Já tedy samozřejmě chápu, že v oblasti některých velmi citlivých vojenských materiálů osobní jednání i ten papír je nezbytný, nicméně už v té době byla určitě vítána nějaká forma elektronizace. Já tedy osobně za sebe vítám tento zákon, který se zdá, že to řízení zefektivní a urychlí. Zahraniční obchod je vlastně dnes upravován celou řadou právních předpisů, které, jak už jsem říkal, jsou v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstvo průmyslu a obchodu při kontrole zahraničního obchodu ale spolupracuje i s dalšími rezorty. K tomuto dnes, jen pro vaši informaci, využívá informační systém elektronické licenční správy, takzvaný IS ELS.
V minulém volebním období, jak si pamatují kolegové, kteří tady byli, byl přijat zákon o právu na digitální služby. Pokud se pamatuji, tak ten zákon byl vyhlášen i jako jedním ze zákonů roku, a právě na základě tohoto zákona se do toho systému IS ELS mimo jiné zavádí interaktivní elektronické formuláře. Podle mého názoru to byl první krok, kterým byla ideálně podnícena digitalizace, a dopadla konečně i do tohoto odvětví. Považuji předložený zákon za víceméně technickou novelu. Podle uvedené předkládací zprávy vznikl na základě výstupu pracovní skupiny, kde byli zastoupeni členové Ministerstva vnitra, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva obchodu, BIS, ÚZSI, Vojenského zpravodajství a NBÚ, a cílem právě je digitalizace správních řízení o jednotlivých žádostech, podávaných podnikatelskou veřejností obchodující s citlivým materiálem se zahraničím.
Na druhé straně možná teď si budu trošku protiřečit, ale vítám, že i v tomto zákoně je ponechána zúčastněným subjektům možnost činit podání v listinné podobě. To si také myslím, že je určitě trend, který bychom měli zachovat i jinde, v jiných oblastech styku veřejnosti s veřejnou mocí, aby zkrátka při vší digitalizaci byla ponechána i jedna cesta analogová, papírová anebo i cesta pro osobní jednání.
Moje poslední poznámka víceméně směřuje do budoucna. S ohledem na současnou situaci ve světě je významným světovým trendem požadavek poptávajících zahraničních států, aby u obchodu s vojenským materiálem určitým způsobem asistovaly vlády exportující země a byla poskytována nakupujícím státům určitá míra součinnosti při realizaci obchodu s výrobcem anebo dodavatelem či byly přímo prodávajícím subjektem. To znamená, aby se mimo ten systém byznys-to-byznys nebo byznys-to-government zavedl i ten systém government-to-government. Podle mě tato forma spolupráce mezi státy nabývá na stále větší důležitosti, jelikož partnerské státy hledají pevnější formu partnerství než tradiční formát dodavatel-stát. Dnes rovněž rychle roste počet zemí, které nejen vyžadují obrannou mezivládní spolupráci jako alternativu, ale mají ten proces pro určité typy vojenského materiálu uzákoněn jako jediný možný. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Ptám se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy? Jestliže se nikdo do obecné rozpravy nehlásí, obecnou rozpravu končím.
Ptám se na zájem o případná závěrečná slova? Není. Nyní tedy rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Mezitím zagonguji, aby mohli dorazit kolegové.
Přednesu vám návrh usnesení. Usnesení zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 251 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení." Někteří kolegové dorazili. Zopakuji pro ně tedy, že budeme hlasovat o souhlasu s pokračováním jednání sněmovního tisku tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 56 bylo přihlášeno 142 poslanců, pro hlasovalo 116, proti nebyl nikdo a návrh usnesení byl schválen.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu k tomuto návrhu. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, končím tedy podrobnou rozpravu.
Zeptám se, jestli nyní je zájem o závěrečná slova? Není ani ze strany zpravodajky, ani ze strany navrhovatele. ***