(12.00 hodin)
Poslanec Michal Zuna: Děkuju. Děkuju za slovo, paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi vystoupit k tomuto bodu. Jak už tady zaznělo, bod byl intenzivně projednáván jak v podvýboru, tak i výboru. Já se však nechci vyjádřit k tomu, co ve vládním návrhu zákona je, byť samozřejmě návrh jako takový pochopitelně podpoříme. Chci spíše na mikrofon uvést to, co vnímám jako určitý dluh z minulosti, ať už dluh, který by měl být součástí nového občanského zákoníku nebo zákona na ochranu spotřebitele, a sice objasnění pojmu trvalého nosiče dat. To je pojem, který navazuje na evropskou legislativu, na pojem trvalého nosiče, nicméně v české legislativě není ten výklad zcela zřejmý a zcela patrný. Hovořím o tom zejména z toho důvodu, že v praxi, na kterou tento pojem velmi často odkazuje, je využíván. Jako konkrétní příklad mohu uvést uzavírání elektronických smluv mezi dvěma subjekty, ať už se spotřebitelem, nebo i v B2B segmentu. A v této oblasti nejasný výklad by mohl v případě potom nějakého konkrétního výkladu či sporu způsobovat komplikace.
Mně je zároveň jasné, že nějakým rychlým pozměňovacím návrhem a zásahem do tak obsáhlé normy, jako je nový občanský zákoník, by to spíše způsobilo nějaký případný dvoukolejný výklad a komplikace, například i s tím segmentem trhu, který je dotčen nějakým konkrétním lex specialis, kde třeba naopak trvalý nosič dat je dobře popsán. Nicméně rád bych poukázal na to, aby výklad trvalého nosiče dat byl dán právě vůlí zákonodárce, jak je popsán v důvodové zprávě zákona. Já si dovolím citovat, kde "mezi trvalé nosiče dat patří například papír, zařízení USB, CD-romy, DVD, paměťové karty nebo pevné disky počítačů a elektronická pošta" - konec citace - s tím, že právě elektronickou poštu považuju za zásadní, protože pokud - a v praxi je to velmi časté - dva subjekty uzavírají smlouvy přes třetí stranu elektronicky, dochází k autorizacím, verifikacím těchto smluv právě přes elektronickou poštu. To jsou tedy moje důvody a pohnutky k tomu, aby toto zaznělo na mikrofon. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Paní místopředsedkyně. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju moc za slovo. Ještě chci potvrdit slova mých předřečníků. S panem poslancem Haasem, který na tom odpracoval mnoho hodin, věnoval se tomu dopodrobna, s panem poslancem Zunou i s panem poslancem Nacherem jsme o tom jednali, určitě ještě bude k tomu schůzka, dopodrobna k těm pozměňovacím návrhům. Je to prostě materie, která se týká nás všech, každého spotřebitele v této zemi, tak jenom tímto chci potvrdit, co tu zaznělo, že ještě budeme ty pozměňovací návrhy dopodrobna diskutovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan kolega Haas. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát. Já už jenom dvě rychlé věci. První, aby zaznělo na záznam, protože bych se nerad stal další aférou v České republice - nejsem doktor, to bych byl takový ten lžidoktor, jak tady byli před dvaceti lety. Takže to je první věc, aby to zaznělo na záznam.
A druhá věc, ta je, prosím vás, mnohem důležitější a vážnější. Chtěl jsem podpořit to, co řekl kolega Zuna, prostřednictvím pana předsedajícího, abychom se při prvním otevření - a je tady gesční ministerstvo - abychom se při nějakém nejbližším otevření občanského zákoníku vrátili k trvalému nosiči dat. Trvalý nosič dat je skutečně pojem, který používá celá řada sektorové i obecné spotřebitelské legislativy, a přitom není v českém právu jednoznačně definován. On je prostě definován tak, jak ho v obecné rovině vymezuje evropské právo, ale to, že bychom měli dát - a pořád se bavíme, a já to vnímám, o ochraně spotřebitele, který nemá nějaké kvalifikované právní znalosti - tak bychom i cestou českého práva měli při nějaké nejbližší příležitosti dát návod, co se trvalým nosičem dat míní, protože opravdu používá napříč, ať už sektorovou, nebo obecnou spotřebitelskou legislativou. Toť druhá jenom poznámka. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuju i za dodržení času. V obecné rozpravě už nevidím nikoho přihlášeného. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa do obecné rozpravy? Jestli tomu tak není, končím obecnou rozpravu.
A ptám se zpravodaje a navrhovatele, jestli chtějí využít závěrečných slov po obecné rozpravě? Nechtějí, dobrá.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musejí být vždy odůvodněny. V rámci podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Haas a já mu tímto uděluji slovo.
Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát. Do třetice a naposled k tomuto sněmovnímu tisku. Pouze v rychlosti - hlásím se k pozměňovacím návrhům pod čísly sněmovních dokumentů 1184, 1186 a 1187 a odvolám se za a) na jejich písemné odůvodnění a za b) na stručné odůvodnění, které jsem uvedl v předchozí fázi rozpravy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím tedy podrobnou rozpravu.
Ptám se na případná závěrečná slova? Ano, pan zpravodaj Nacher ho využije. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Ano, děkuji. V závěru bych jenom chtěl poděkovat svému kolegovi Karlovi Haasovi, protože on vlastně se přihlásil ke třem pozměňovacím návrhům, nikoliv i k tomu čtvrtému. My potom detailně jsme připraveni vás provést nejenom hlasování, ale i obsahem pozměňovacích návrhů ve třetím čtení, protože jsme se dohodli i na podvýboru, částečně i na hospodářském výboru, že to vlastně budeme brát jako svého druhu osvětu. Každý ten bod, i taková změna, jako že jestli podnikatel kontaktuje někoho na základě nevyžádaného obchodního sdělení nebo obchodního - původně jak tam bylo - jednání, tak jsou to všechno takové detaily, které ale by mohly vést k osvětě spotřebitelů, aby oni věděli vlastně, jaké změny se jich týkají. Nejhorší, co se může stát, je, že my tady přijmeme normu, která jim pomůže, ale ti lidé o tom vědět nebudou. To znamená, že i na slovíčkách, o kterých tady mluvil můj kolega Karel Haas, velmi záleží. Takže to jsem jenom chtěl říct.
Jsou tedy načtené v této chvíli tři pozměňovací návrhy. K jednomu se kolega nepřihlásil. Ten další Michal Zuna tady přednesl, ale nepřihlásil se k němu a jeden byl stažen, který byl navržen na hospodářském výboru, to jsem vám tady ještě dlužil jako informaci, který prodlužoval účinnost o půl roku. To znamená, máme tady tři pozměňovací návrhy a vrhneme se na to ve třetím čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za závěrečné slovo. Zeptám se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? Nemá.
Pana zpravodaje se zeptám, nebo spíš se ujistím, že nezazněly návrhy na vrácení zákona garančnímu výboru, na zkrácení lhůt nebo aby se garanční výbor návrhem nezabýval? (Zpravodaj: Nezazněly.) Tudíž nemáme o čem hlasovat a já končím druhé čtení tohoto návrhu. Tím jsme ukončili bod číslo 9.
Podle schváleného programu schůze budeme pokračovat bodem číslo
26.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti zahraničního obchodu
s citlivým materiálem v souvislosti s digitalizací veřejné správy
/sněmovní tisk 251/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu - mám napsáno, ale je tu změna - paní ministryně životního prostředí. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
Ministryně životního prostředí ČR Anna Hubáčková: Dobrý den. Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, v zastoupení pana ministra Síkely si dovolím vám představit návrh zákona, který nyní je předmětem projednávání.
Předložený materiál v souvislosti se snahou o posílení digitalizace státní správy primárně novelizuje v zákonech upravujících zahraniční obchod s citlivým materiálem, které jsou v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, ustanovení týkající se úkonu podání. Konkrétně tento návrh v předmětných zákonech upravuje podávání žádostí prostřednictvím elektronických formulářů s využitím automatického načítání údajů ze základních registrů a agendových systémů státní správy s využitím autorizace uživatelů přes národní bod pro identifikaci a autentizaci. Mimo úprav v rámci digitalizace státní správy upravuje také zákon o zahraničním obchodě s vojenským materiálem posilující roli státu při podpoře českého obranného a bezpečnostního průmyslu, což je také jeden z bodů programového prohlášení vlády, jehož realizace se v současné době jeví jako nezbytná. ***