(17.40 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

Za páté píšete: "DIA má provozovat takzvaná kompetenční centra, mají soustřeďovat experty nebo odborné kapacity k jejich následnému využití napříč celou státní správou." Tady - a já se k tomu ještě dostanu později - jste zmínil, jestli se nemýlím, celkový počet nových míst, ne těch přesunutých, protože tady v rámci DIA se počítá s přesunem 185 míst ze stávajících transformovaných útvarů a celkový počet nových je odhadován na dalších, jestli se nemýlím, 120 míst. A moje otázka zní, kde je seženeme? Já si myslím, že to je poměrně ambiciózní plán do státní správy, která už tak postrádá odborníky na jakoukoli digitalizaci, na kybernetickou bezpečnost, na cokoli, co se týče i podle vás nové digitální transformace, takže tady já mám zásadní obavu, kde ty odborníky seženeme. A potom bych se chtěl zeptat, jak donutíte - v uvozovkách donutíte - jednotlivé rezorty k vzájemné spolupráci? Jak jim vysvětlíte nebo jak je přesvědčíte, aby naslouchaly odborníkům? Nebo vy naleznete 120 nových odborníků, a jak přesvědčíte rezorty a jejich oddělení, zejména IT oddělení, že mají právě odborníkům z DIA naslouchat, že mají spolupracovat? Jakým způsobem bude ta spolupráce probíhat?

Za další - chtěl bych se zeptat, nejsou mi jasné některé kompetence. Proč například nebude DIA správcem všech informačních systémů, například evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů?

Další bod - pravomoci odboru hlavního architekta. První skupina úkolů, strategická koncepční činnost, bude částečně převedena na DIA a částečně na ministra - předsedu RVIS, druhá, řízení a schvalování, bude převedena na DIA. Tady bych se zeptal na ten hlavní důvod, nedává mi to smysl ani logiku - proč to takhle tříštíte?

Za další - zákon předpokládá podřízení státního podniku ústřednímu orgánu, v jehož čele není ministr. Veřejně deklarujete, že se to bude týkat NAKIT, byť píšete, že tímto zákonem vytváříte pouze možnost této změny a že pokud bude využita, bude na rozhodnutí vlády. Chtěl bych se tedy zeptat, jaký je faktický plán? Bude převeden fyzicky? Bude to jen NAKIT, nebo to bude i středisko služeb z Ministerstva financí?

Za další - pokud vznikne nový státní podnik pod DIA, do té doby ho může zřídit pouze ministerstvo, jak to bude se zadáváním veřejných zakázek? Veřejně deklarujete, že účelem DIA je také posílení horizontálních veřejných zakázek. Znamená to tedy, že státní podnik pod DIA bude moci dodávat mimo působnost zákona o zadávání veřejných zakázek, a to všem rezortům?

A za další - finance. Projektové výdaje na transformaci, koordinaci a řízení digitalizace odhadujete ve výši 38,2 milionu korun. Jejich čerpání je plánované v letošním roce a finanční zajištění je navýšením rozpočtu Ministerstva vnitra. Běžné provozní náklady se odhadují na 260 milionů, z toho zhruba 159 milionů tvoří personální náklady, provozní náklady pak 54, programové vybavení, posudky, konzultace a jiné služby 36, 11 bude sloužit jako rezerva. Zdroje financování uvádíte tři - přesun stávajících rozpočtů útvarů, které se transformují, financování ze státního rozpočtu nad rámec stávajících rozpočtů těchto útvarů a maximální využití Národního plánu obnovy. V rámci DIA se počítá s přesunem 185 míst ze stávajících transformovaných útvarů, tam se počítá s přesunem finančního krytí, dále se počítá s nárůstem o 44 míst, které vyžadují financování nad rámec stávajícího rozpočtu, a celkový počet těchto míst je odhadován na 120 milionů. Dalších 81 potřebných míst je rozpočtováno s možností pokrytí z Národního plánu obnovy. Kompetenční centra - pracovníci si vyžádají zhruba 95 milionů, jejich technické vybavení, poradenství a tak dále budou vyžadovat 16 milionů, další provozní náklady vyjdou cca na 28 milionů, tedy celkové náklady na rok z Národního plánu obnovy pro rok 2023 vychází na 140 milionů. Dalším dopadem nad rámec rozpočtu stávajících útvarů je aparát ministra, respektive předsedy Rady RVIS. Ten bude obsahovat stávajících 16 míst a k nim přibude dalších 36 míst. Stávající místa a provoz je vyčleněn na 31,3 milionu, 36 nových míst vyjde na dalších 33 milionů a dalších 6,6 milionu jsou další náklady, tedy celkově skoro 40 milionů navýšení. Tady možná trochu popíchnutí - zeptal bych se, kde je to zeštíhlování státní správy? Zmiňujete tady návratnost 18 až 24 měsíců dle zahraničních zkušeností. Já bych se možná vsadil, a jestli se tu za tři roky sejdeme, jestli to vyjde, či nikoliv.

Další bod - píšete, že návrh zákona nepřináší v oblasti předávání důvěrných informací nové zásahy do ochrany soukromí či osobních údajů. A já se ptám, jak zaručíte, že se tak nestane? Návrh zákona se výrazně dotýká agend, které mají významné dopady na zpracování osobních údajů. Takže se ptám na ty záruky, jak to bude probíhat a jak se to bude přesouvat?

A na závěr asi ještě dvě věci. V důvodové zprávě píšete zhodnocení korupčních rizik. Já vím, že vás tím naštvu a popíchnu, ale píšete - cituji, že "návrh nezvyšuje oproti dosavadní právní úpravě korupční rizika, neboť podstata navrhované právní úpravy je takového charakteru, který by neměl mít na míru korupce jako takovou vliv". Mně to trošku evokuje, že v současné době odbory Ministerstva vnitra jsou ohroženy korupcí, ale budiž.

A poslední - a je to tuším, teď se musím podívat, abych nelhal, myslím, že to byl § 60, ale opravdu se nechci mýlit... je to § 60a - a to byl jeden z důvodů, proč si myslím, že by to nemělo být v devadesátce, ale měli bychom to dát na výbor, a myslím, že by to mělo být diskutováno i na výboru pro bezpečnost. Ten § 60a je přístup tajných služeb a já si myslím, že to je věc doopravdy poměrně citlivé diskuse. Proto jsem i navrhoval, paní předsedkyně, abychom to mohli diskutovat dál.

Takže když to shrnu závěrem, a omlouvám se za tu délku, nicméně ta materie je poměrně komplikovaná a rozhodnutí pana ministra je poměrně zásadní. Myslím si, že by bylo opět dobré, abychom si na to opravdu sedli a pokusili se najít shodu. Vím, že se na všem určitě neshodneme, tak jako byla dlouhá diskuse u zákona práva občana na digitální služby. Nechci o tom diskutovat tři roky, jako jsme to dělali minulé volební období, ale myslím si, najít si na to čas na výboru pro veřejnou správu a možná tomu věnovat jeden celý výbor, abychom ty věci opravdu doladili a byla na tom nějaká shoda napříč politickým spektrem - protože tady se nesnažím útočit na Piráty jako politickou stranu, ale myslím, že některé věci jsou asi koncepční, kde se neshodneme, takže tam bych poprosil o nějakou širší diskusi. Akorát říkám, že je na zvážení v této době - a kandiduji jako řadový zastupitel na Praze 4, takže nedělám to z nějakého předvolebního důvodu - nicméně když si vezmete, že na zřízení agentury bude potřeba zhruba půl miliardy a potom se bavíme o 300 milionech ročně, je otázka, jestli v tuto chvíli nenajdeme i efektivnější řešení s tím, že zachováme základní myšlenku toho, aby digitalizace fungovala dál, abychom agendy centralizovali, což, jak říkám, na tom se s panem ministrem shodnu, a neudělali bychom to v tuto chvíli efektivněji a nevyužili třeba Národní plán obnovy, těch 140 milionů, které na to chcete využít, tak je třeba investovat právě do Správy základních registrů, kde jsou potřeba, a možná i na další projekty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP