(17.50 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)
Ale říkám, tady prostě trochu koncepčně změnit tu věc. Za sebe tu největší Achillovu patu vidím to, že neseženeme odborníky do té Digitální agentury, protože si myslím, že je to obecný problém. A pokud ano, tak se obávám, abychom přechodem nebo tím, že zřídíme agenturu a vyhlásíme 140 volných míst, abychom třeba nevykrádali zase veřejnou správu a IT odborníky z menších městských částí, z menších obcí nebo něco takového.
To je asi pro tuto chvíli vše a děkuji panu ministrovi za pozornost, trpělivost. A vám taky.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Reagovat s přednostním chce pan ministr.
A ještě jenom omluvím paní Janu Berkovcovou od 16 do 17 hodin z pracovních důvodů a paní Renatu Zajíčkovou od 18 do 22 rovněž z pracovních důvodů.
Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo. Já bych chtěl reagovat jak na paní poslankyni Schillerovou, tak na pana poslance Králíčka. Asi jen bych chtěl i poděkovat za férovou zprávu zpravodaje i ty věci, které zazněly v řekněme té kritičtější notě, neboť si myslím, že jsou to otázky, které zde mohu zodpovědět.
A jak jsem tedy zaznamenal veto devadesátky, já bych si dovolil ještě oznámit, že bych tedy navrhoval zkrácené projednání na výborech na 30 dní.
A teď k meritu jednotlivých výhrad, budu se snažit reagovat rychle. Nejsou jasné vazby na Ministerstvo vnitra: ony tam žádné vazby v tuto chvíli - nebo po té transformaci - nezůstávají. Orgány, které jsou v danou chvíli, a dojde k jejich oddělení - zde byla zmíněna architektura a další - se přesouvají do této nové entity a všechny vazby, které jsou v tuto chvíli, i pak třeba smluvní v souvislosti s NAKITem - a to je ta druhá otázka, která zde padla - prostě zůstávají v těch smluvních vztazích. Nicméně analýza legislativy a závislostí je jedna z částí práce, která byla odvedena za dobu od začátku roku, a v podkladech já dám tady panu Králíčkovi jen takovou jednu prezentaci, ale je to jenom věc, kterou jsem mu možná měl dát dneska ráno, když jsme se o tom spolu bavili v Mikulově.
A budu pokračovat dál. Já jsem se snažil vysvětlit funkčnost - nebo té agentury... není jasný význam agentury: význam agentury je koordinace digitalizace v České republice, podpora centrálních řešení a nadrezortních systémů.
O rozpočtových dopadech: já jsem to zmínil, když se podíváme na kapitoly nákladů, které jsou na Ministerstvu vnitra pro věci, které se budou vydělovat - to jsou náklady, které jsou stávající a jsou plánovány v tuto chvíli ještě v rámci rozpočtu Ministerstva vnitra, nicméně faktické dopady na státní rozpočet, odečtu-li plán obnovy, který chceme využít na kompetenční centra, je 160 milionů, přesné číslo je v těch materiálech.
Pak jsem chtěl reagovat to srovnání s NSA: já vím, že to je bolestné, sport, ovšem je spíše řekněme kros, doména Ministerstva školství a pak nevím. Myslím si, že sport nelze chápat jako nadrezortní věc, s kterou musí komunikovat a řešit všechna ministerstva tohoto státu, i když by bylo dobře, kdyby všichni sportovali. Tak porovnání s NSA nebo s agenturou sportovní není úplně na místě.
Já si pamatuju, když jsme vedli ty debaty, tak my jsme měli spoustu - a byl to poslanec Bartoň, který byl velmi aktivní - různých návrhů opatření, hospodaření pro zvýšení transparentnosti nakládání. Ono ne všechno se povedlo, ale neporovnával bych to s agenturou, Národní sportovní agenturou, neboť agentura DIA má sloužit jako partner jednotlivým ministerstvům v oblasti řízení digitalizace.
Další otázka, která zde byla - ano, současná soustava orgánů řady těch řekněme přidružených firem typu NAKIT, CPSS a dalších podobných, není úplně logická, proto se snažíme o konsolidaci právě těch centrálních agend. Chápu, že i vzhledem k problematice, jakým se obsazují odborné pozice, je atraktivní pro řadu ministerstev mít nějaký takový svůj vlastní NAKIT. Ještě když se podíváme na minulé volební období, tak jsem myslel - kdyby nepřišel covid, tak jsem předpokládal, že i jmenování pana Dzurilly do vedení těch dvou zde zmiňovaných, NAKIT a CPSS, byl předkrok k tomu, aby následně docházelo k nějaké transformaci. Myslím si, že právě covid a úkoly související s řešením digitalizace v covidu vedly k tomu, že ten proces se zastavil.
Proč se nepřesune do DIA odbor dozoru a kontroly: odbor dozoru a kontroly míří na výkon veřejné správy, nekontroluje stav digitalizace v ČR. Podle mě zcela adekvátně patří rezortu vnitra, je tam pan náměstek Sláma zodpovědný za ten nově zřízený odbor nebo sekci státní správy. Tak tam bych... možná byl zvolen špatně příklad zrovna, ale i jednotlivé agendy, popřípadě i jednotlivé systémy, jak se tady pan poslanec Králíček dotazoval - nejde vzít všechno najednou, převést. Samozřejmě všechny ty systémy, každý ten systém nebo centrální systém, který je analyzován, pak se buď přesune podle toho vyhodnocení, nebo ne.
Jak bude fungovat zákonodárná iniciativa u DIA: úplně stejně jako teď u všech orgánů státní správy, ať je to NÚKIB, SSHR, SÚJB, ÚHOS, ÚOU - bude tu člen vlády pověřený koordinační a informační úlohou. To je něco, co dávno funguje. Já si opět vypůjčím tu paralelu, protože si myslím, že cyber security je taktéž nadrezortní věc. V případě, že přichází NÚKIB s nějakým návrhem, buďto je to návrh, který předkládá sám premiér, protože ten vztah NÚKIB - je podřízený šéf NÚKIBu premiérovi. Samozřejmě to může být koordinaci s nějakým rezortem, pokud ta věc se týká specificky nějakého rezortu.
160 nových zaměstnanců: kdybych to chtěl bagatelizovat - ale není to tak, tak - řekl bych na trhu práce. Nicméně my velmi intenzivně jednáme se sekcí pro státní službu, zejména k tomu, abychom odborníky dokázali obecně zaplatit ve státní správě. To není úplně otázka toho zákona, je to i třeba otázka kultury odměňování. A pokud stát v danou chvíli nemůže najít lidi, není důvod rezignovat na to, se snažit. Já si myslím, že ten řekněme... agentura na rozdíl od jdu dělat IT na libovolný rezort - nechci se dotknout žádného rezortu, pokud bude mít kvalitní leadership, bude mít dobrého ředitele, bude mít kvalitní projekty a bude dávat ta její práce smysl těm lidem, takže je to atraktivní. Když si vezmu příklad právě třeba z Velké Británie, spousta lidí tam jde získat ostruhy, kdy část svého života dodávají pro státní správu řešení vzdělaní mladí lidé. Samozřejmě v nějaký moment již jim komerční segment nabídne s tou praxí daleko lepší finanční ohodnocení. Odcházejí, nicméně často se stávají zaměstnanci firem, kteří mají na starost komunikaci se státní správou jako budoucí dodavatelé, a know-how, které mají, je velmi vysoké.
Pak tady byla otázka ohledně toho převodu. Možná ještě k tomu: do konce roku se zpracovává harmonogram převodu jednotlivých informačních systémů. Registr obyvatel má ještě jednu specialitu, že do něj zadávají informace obce, matriky a další. Tady by musela proběhnout ještě reforma v rámci jednotného zadávání informací, takže to je otázka, která... centrální místo služeb třeba nějaký rok 2026 - není to věc, kterou bychom teď zasprintovali.
Možná jsem chtěl zareagovat na ještě jednu věc. Já jsem samozřejmě byl u práva na digitální službu a jsem rád za spolupráci, která byla velmi, velmi intenzivní, nehledě na to, kdo byl ve vládě, kdo byl v opozici, kdo byl na jakém rezortu. Nakonec jsme společnými silami ten zákon schválili. Beru to, že byl covid, že těch málo lidí, kterých je relativně málo v orgánech nebo v IT sekcích ministerstev, měli jiné úkoly, ale říkali jsme: hlavně bychom měli intenzivně na tom pracovat, abychom se nedostali do momentu, kdy naprostá většina služeb bude k digitalizaci v poslední rok, protože katalog služeb bude naplněn buďto formálně, nebo vůbec. Tady - a to musí akcelerovat, je to jeden z úkolů - je naplnit právo občanů na digitální službu právě tím, že když teď přijdete na rezorty, které řeší krizi, řeší systémy sociálních dávek, přijdete a řeknete, vystavují to teď data někde jako další práci, probíhá to pomalu, tím bychom to do roku 2025 v tuto chvíli nestihli bez koordinace a akcelerace. ***