(10.20 hodin)
(pokračuje Julius Špičák)
Takže zaplať pánbůh zatím u nás těžký průběh a mortalita jsou velmi nízké. Ale tady platí to, že my samozřejmě musíme žít v této příznivé situaci, ale na druhou stranu musíme být připraveni na to, že se k nám negativní čísla přelijí. Zatím tomu tak vždycky bylo a lze těžko očekávat, že by tomu bylo jinak. A skutečně v této souvislosti není jiná ochrana než očkování, byť i tedy tato ochrana je do značné míry problematická a zasluhuje si v podstatě analýzu, která se prostě nekoná. A nekoná se proto, protože to ministerstvo neumí zaúkolovat žádný epidemiologický ústav, neumí zaúkolovat Státní zdravotní ústav, takže čísla zkrátka tedy nemáme. Ale pro zajímavost, a není to nic tedy tajného, já to musím říci, v současné době ze zemřelých tady v Čechách je 80 % vakcinovaných - 80 % vakcinovaných, takže to nejsou nevakcinovaní - a jejich průměrný věk je 80 let. Je třeba jasně analyzovat, s jakým odstupem tedy v podstatě dochází k tomu vážnému průběhu od té poslední dávky, protože podle toho je třeba upravit v podstatě tu vakcinaci v dalším průběhu.
Jinak pro zajímavost, v zemích západní Evropy ta vakcinace na 100 000 obyvatel se pohybuje od 200 000 vakcín výše, u nás je pouze 165 000, na Slovensku, které je, jak víme, více antivaxerské, tak je nějakých 125 000. Takže v podstatě, abychom naplnili ten předpoklad účinnosti vakcinace, tak to tempo - za prvé - musí vycházet z reálných čísel - která nemáme, z reálné analýzy - kterou nemáme, a v podstatě musí tedy být velmi intenzivní. Jinak o tom, že velmi málo konáme v oblasti těch analýz, svědčí skutečně velmi nízký počet certifikovaných publikací na toto téma, který je daleko nižší než ve všech zemích na západ od nás, je několikanásobně nižší než v Rakousku nebo v Izraeli. Takže my máme čísla, ale nemáme analýzy a není žádný stimul, který by v podstatě ty analýzy, který k tomu mohl nějakým způsobem přispět.
Co nezaznělo a co se samozřejmě promítne do nákladů, že následky ani tak ne covidu - samozřejmě covidu ano, ale též tedy restrikcí se naprosto zásadně promítají do zdravotního stavu populace. To jsou opět naprosto zásadně důležitá čísla, která musíme vnímat. U nás se zdravotní stav populace skokově zhoršil. Mohli bychom mít tato čísla, máme je jenom částečně, já se je snažím získat, ale v podstatě to není samozřejmě náplň mé činnosti. A zase znova, měl by konat Státní zdravotní ústav, a nekoná.
Takže pro zajímavost, mortalita na infarkt myokardu stoupla o 5 %. Celosvětově v první vlně pandemie se neprovedlo 29 milionů onkologických operací. Počet transplantací 74 světových center klesl průměrně o 44 %. Já jsem velmi hrdý - nám dal ředitel volnou ruku, mně a šéfovi chirurgie, a my jsme se k tomu postavili tak, že transplantovat budeme za každou cenu. A já jsem tedy velmi hrdý, že vůbec nedošlo k poklesu, naopak v loňském roce IKEM vykázal vůbec nejvíc transplantací ve své historii. A musím říci, pokud se podíváme i na ostatní čísla, například na počet onkologických vyšetření, tak ten pokles v Čechách je pouze přibližně pouze - pouze, pouze - 10 až 15 %. Ne že by to nebylo významné, ale je to podstatně méně než pokles v jiných zemích a svědčí to o velké empatii - já jsem tedy velmi pozitivně překvapen - o velké empatii českých zdravotníků.
A jinak musím říci, co dále ovlivňuje ten zdravotní stav populace a bude ovlivňovat zdravotní stav populace, a ta čísla jednoznačně tedy existují. Stoupá počet sebevražd, stoupá závislost na drogách, stoupá deprese, alkoholismus, úmrtí v závislosti na alkoholismus, snížila se pohybová aktivita dětí, závislost na sítích, stoupá sebepoškozování, obezita, mění se pohybové a stravovací návyky, stravování pro značnou část populace, kvalitní stravování, se stává v podstatě nedostupné, takže to zase bude souviset se zhoršením zdravotního stavu populace. Takže toto všechno, takže znovu, já bohužel musím říci, zdravotní stav naší populace se skokově zhoršil, v podstatě jsme se posunuli někam do doby před dvaceti lety. Ta čísla tady jsou, jenom říkám, chybí dedikovaný ústav, který by dokázal tedy analyzovat, a to všechno si vyžádá sanaci a vyžádá si zvýšené náklady. Jinak se zhorší dostupnost, zhorší se kvalita, dále se bude zhoršovat zdravotní stav populace.
Jakákoliv nepromyšlená redukce v této oblasti nákladů je pro náš klub naprosto nepřijatelná. Tento zákon v žádném případě nepodpoříme. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: A já vám také děkuji, pane poslanče. Přečtu omluvu. Dnes z důvodu návštěvy lékaře se omlouvá pan poslanec Milan Feranec.
Jako další do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Iveta Štefanová a připraví se paní poslankyně Margita Balaštíková. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Iveta Štefanová: Já děkuji za slovo. Vážený pane předsedající a vážené kolegyně a vážení kolegové, jako lékařka rozhodně nemohu souhlasit s předloženým návrhem, který v rámci šetření provádí největší škrty právě v resortu zdravotnictví, a proto navrhuji opakování druhého čtení. Dovolte mi, abych tento návrh krátce odůvodnila.
Ano, šetřit musíme, a to zejména na výdajové stránce. V žádném případě tak ale vláda nemůže činit na úkor rizika zhoršení dostupnosti a kvality zdravotní péče pro naše občany, ke kterému, se obávám, že snížení plateb za státní pojištěnce povede. Je to klasické šetření na nesprávném místě. Místo toho, aby stát odebral peníze politickým neziskovkám a solárním baronům, rozhodla se vláda ohrozit už tak dost zkoušené zdravotnictví a místo finančního zajištění našeho zdravotnictví, které vláda slibovala v programovém prohlášení, provádí kroky přesně opačným směrem. Vláda chce tímto krokem využít pro státní rozpočet rezervy zdravotních pojišťoven, které jsou podle ní neefektivně využity. Do těchto čísel jsou ovšem zahrnuty i rezervní fondy a další položky, které jsou nezbytné pro zajištění péče v případě nenadálých okolností. Brát pojišťovnám tyto prostředky považuji za ohrožující do budoucna celý systém zdravotní péče v České republice.
Na základě tlaku i poslanců SPD předložila vláda pozměňovací návrh. Předloženým pozměňovacím návrhem se od příštího roku zavádí automatická valorizace. Já sama jsem tady upozorňovala na to, že automatická valorizace plateb za státní pojištěnce je naprostá nutnost a měla by tu být už dávno. I s tím předloženým mechanismem lze v zásadě souhlasit, vláda ale s valorizací přichází až po dramatickém snížení této platby. Valorizace by se podle mě měla zavést bez snižování té původní částky. Takže i s tímto pozměňovacím návrhem to bude znamenat o několik miliard méně peněz pro zdravotnictví než doposud.
Tento krok rozhodně nepovažuji za vyrovnané financování zdravotnictví, tak jak vláda slibovala. Šetření nejvíce peněz právě v resortu zdravotnictví považuji za nehoráznost, a to zvláště v situaci, kdy neustále narůstá tlak na naše zdravotnictví nejen ohledně onemocnění covid, ale i s příchodem několika set tisíc nových státních pojištěnců v krátké době v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině. S enormní inflací a rapidním zdražováním energií se navíc navyšují i veškeré náklady na poskytování zdravotní péče.
Argumenty, které vláda na podporu těchto škrtů v důvodové zprávě uvádí, jsou podle mého mínění zavádějící. Ekonomické důvody, které vláda pro seškrtání plateb za státní pojištěnce předkládá, jsou v dnešní situaci naprosto druhotné a vláda by tento návrh měla přehodnotit a zavést automatickou valorizaci bez snižování té současné výše, protože místo potřebného navyšování naopak snižování financí pro zdravotnictví považuji za hazard a přímé ohrožení dostupnosti a kvality zdravotní péče pro naše občany a s tím já zásadně nesouhlasím. A proto, jak jsem řekla, navrhuji opakování druhého čtení. Já děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Váš návrh jsem zaznamenal, je to několikátý návrh v řadě na opakování druhého čtení, budeme o něm hlasovat.
Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Margita Balaštíková a připraví se paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.
Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, kolegyně a kolegové. Já vystupuji k tomuto bodu a samozřejmě i v tomto bodě nechci řešit úplně zdravotní péči, nemám k tomu vzdělání, kompetence, znalosti, ale chci se zabývat tím, co je mi blízké, a to je samozřejmě stravování za zdravotnictví. Všichni vidíme, že se nám zvyšují ceny, zvyšují se v základě toho rozpočty, ale my snižujeme příspěvek na péči a snižujeme vlastně možnost těm nemocnicím pokračovat, nebo vůbec tomu zdravotnictví pokračovat v systému, na který je zvyklé, protože investujeme jinde - a to teď nechci úplně probírat, jestli správně, já jenom říkám, že bychom se měli začít zaměřovat na trochu jiné eventuality. ***