(22.50 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)
Já chápu i to, co vy říkáte s tou paušální daní, jak to funguje, ale to by musel být nějaký systém toho Švédska, že paušální daně pro některé živnostníky do určitého levelu jsou odstupňované podle velikosti města, což není úplná legrace, a vydává se to tam formou takzvané dálniční známky, že si předplatí vlastně tu paušální daň a pak ta provozovna rok funguje. Totéž mají taxíkáři na taxíkách a tak dále a tak dále.
A pak taková ještě jedna perlička s tím EET a s tím, jak se to používá, protože tady někteří kolegové říkali, kde co jako viděli. Já jsem byl v Japonsku a při návštěvě Japonska jsme navštívili oblast, kde mají jelínky sika. A je tam poměrně horko, je tam to poměrně vlhko, tak máte žízeň. A šla tam Japonka něco mezi 80 až 100 lety a táhla takový vozíček s ledem a v tom měla takové ty vody, takové ty malé vody. Ta voda stála na naše peníze dvacet korun, když to tak řeknu, to tam platilo. A ona vytáhla z té sukně, jak tam měla, tak vytáhla ten mobil a normálně vám vystavila z toho mobilu účtenku. Což mě šokovalo, protože jsme na to koukali, tak jsme tomu fakt nevěřili, tak jsme si ji vyfotili. Tu fotku dodneška mám. Takže asi je to o té výchově, o těch lidech, a co chtějí, a je to i o tom naslouchání, co ti podnikatelé chtějí a co nechtějí. A ta dobrovolnost je to minimum, co pro ně můžeme udělat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče. Vaše řeč vyvolala tři faktické poznámky, čili sérii. Hlásí se nejprve s faktickou paní poslankyně Věra Adámková, pak pan poslanec Patrik Nacher a pak pan zpravodaj. Takže vaše dvě minuty, paní poslankyně. Prosím.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Prosím pěkně, samozřejmě že reaguji na své předřečníky, ale i v této pozdní době musím říci, že jsme sledováni, a mám tady několik otázek. Řeknete si - a bude to propojení do zdravotnictví? A bingo, budete mít pravdu, protože, prosím pěkně, teď jsem dostala dvě otázky, na které se mám zeptat, a vyvolala to řeč mého kolegy ctěného Romana Kubíčka, ale pan inženýr Munzar určitě to vezme v potaz a eventuálně zodpoví, prosím pěkně. A nejsou to voliči ANO, jsou to prostě lidé, kteří píší.
Za prvé - EET tedy, EET, prosím pěkně, za prvé lidé vítali, protože se někde stávali konkurenceschopnými, a jsou to lidé, kteří bydlí na Moravě na středně velkých městech, anebo opravdu není to otázka Prahy. Takže oni mají teď obavu, a já nevím, jestli mají pravdu, nebo ne, prosím, dávám tady tuto otázku. Nemyslím ani, že bych dostala odpověď dneska, jenom prosím, abychom ji vzali v potaz. V případě, že opět se stanou nekonkurenceschopným, proto, že tedy oni jsou průhlední, všechno dělají správně, tak jestli máte spočítáno, já si myslím, že ne, ale ptám se, třeba se pletu, jaký toto by mělo dopad na eventuální uzavření některých provozoven. A potom tedy dopad na to, že eventuálně ti lidé by skončili na úřadu práce. Jak říkám, nemyslím si, že by to bylo spočítáno teď, ale prosím tedy o tento drobný exkurz a budeme se o tom jistě bavit. Děkuji, pane inženýre.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. A s další faktickou je přihlášen poslanec Patrik Nacher. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Patrik Nacher: Tak děkuji. Já měl faktickou ještě předtím, že jsem nestačil odpovědět panu ministrovi na ten rozdíl mezi tímhle EET a tím zrušení druhého pilíře. Myslím si, že to je skoro na samostatný seminář. Já tam těch rozdílů vidím několik. Za prvé ten druhý pilíř je nějaká dlouhodobá strategie země, kde by stálo za to, aby byla ve shodě koalice a opozice, stejně třeba jako energetická strategie, energetický mix země, což je věc, která rozhoduje na několik generací dopředu. A penzijní reforma je na několik generací... a na několik volebních období, respektive, dopředu. V tom je opravdu podstatný rozdíl oproti zavedení EET jako nějaké jedné myšlence.
Ten druhý rozdíl vidím v tom úspěchu v té věci, protože pokud si dobře vzpomínám, a třeba mě pan ministr opraví, ale do toho druhého pilíře vstoupilo nějakých 75-80 tisíc lidí, co si vzpomínám. Ten úspěch to nemělo a zavádělo se to v době, kdy ostatní země od tohoto principu odcházely. To znamená, že to srovnání opravdu pokulhává a v tomhle tom případě je, omlouvám se za to, ale v tomhle případě je mimo.
Ale jak jsem řekl předtím, i kdyby stokrát toto, co jsem teď řekl, nebyla pravda, tak jedno z vašich volebních hesel bylo, že vy to budete dělat jinak. Jinak, míněno lépe. Takže když to budete dělat lépe, tak to přece neznamená, že budete vlastně opakovat, když už to takhle považujete, ty samé chyby, které dělala ta konkurence, vůči které se vymezujete. Protože pak to děláte stejně. A pak tam já tedy tu přidanou hodnotu nevidím. To znamená, že pro mě tohleto argument není, a těším se tedy na ten seminář. (Předsedající: Čas!)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Tak tím vypršela vaše faktická a nyní pan zpravodaj faktickou. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedající. Férové vystoupení si zaslouží férovou reakci. Takže na pana kolegu Kubíčka, vaším prostřednictvím. My už jsme to sice tady několikrát v našem vystoupení říkali, ale reakce na ta elektronická daňová přiznání, což z vašeho vystoupení jsem pochopil, že by to mohlo mít vítaný efekt dobrovolného EET, tak my už jsme to několikrát tady řešili. Elektronická evidence tržeb neeviduje všechny tržby, eviduje pouze tržby v hotovosti, neeviduje bezhotovostní platby, zároveň EET neeviduje náklady. To všechno jsou další informace, které potřebujete k podání daňového přiznání. To znamená, představa elektronického daňového přiznání z EET není reálná, to je první reakce.
Druhá reakce na paní poslankyni Adámkovou, která se ptala na to snížení řeknu konkurenceschopnosti. Jestli to srovnáváte s dneškem - to jsme tady také říkali - tak dneska EET máte vypnuto. Takže s tím, že zrušíte EET od 1. ledna, tak se podmínky k dnešnímu dni de facto nemění.
To by byly dvě ty nejdůležitější poznámky, které jsem si poznamenal. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A faktická z místa, ano, prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Roman Kubíček: Tak já děkuju. Jenom vašem prostřednictví ke kolegovi Munzarovi. Já jsem neřekl, že to eviduje. Já jsem řekl, že by to mohl být nosič, to podotýkám, to je první věc, která tady funguje.
A pak ta druhá věc, která je, a to byla tady diskuse, když byl ministrem financí pan Pilný, tak jsme tenkrát diskutovali, jak zabránit vlastně tomu daňovému úniku. No je to jednoduché. Když budete všechno platit kartou, nebudete mít peníze, nebude to fungovat, tak tenhle systém v globálu vůbec nepotřebujeme, protože některé země mají omezenou hotovostní platbu v nějakých částkách a potom vlastně nepotřebují tuhle evidenci, protože veškeré elektronické platby jsou evidované v jiném systému. Tak to jenom - já jsem neříkal, že to umíme, já jsem říkal, je to nosič. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za tu faktickou. A nyní tedy máme poslední dva přihlášené do obecné rozpravy. A sice pana poslance Miloše Nového. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Miloš Nový: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, bylo zde již mnohé řečeno o elektronické evidenci tržeb, ve zkratce EET. To, co mi zde ale scházelo, je pohled ekonomické teorie, jakým způsobem přistupuje teoretická ekonomie k tomuto pro laickou veřejností velmi diskutovanému problému. Začal bych samotným pojmem, kterým je tržní ekonomika.
Stručně řečeno, tržní ekonomiku chápeme jako hru podle určitých pravidel. Jedním z těchto pravidel je například to, že vy mně dodáte zboží a já vám zaplatím. Význam pravidel v rámci jakékoliv hry si můžeme přiblížit na příkladu hry, kterou velmi dobře známe - člověče, nezlob se! Jaké je základní otevírací pravidlo této hry? Nasadit si může pouze ten, kdo hodí šestku. Jak by se vám ale líbilo, kdybych já si nasadil i na čtyřku nebo na dvojku? Pochopitelně že nelíbilo, neboť taková hra by neměla žádný smysl. A stejné je to i u tržní ekonomiky. Když vy mně dodáte zboží a já vám nezaplatím, tak hra zvaná tržní ekonomika ztrácí svůj smysl. ***