(22.40 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)

A teď tady máme ten systém, který stál zase v tom odhadu asi 1 miliardu, a já se ptám, zda by tento systém nebylo efektivnější využít? A já nepřemlouvám tady dneska momentální koalici, a je rozhodnutá, 108 je 108, a je mi jasné, že nakonec to dopadne tím, že odhlasují zrušení EET. Ale zda by nestálo za to se zamyslet, aby tento systém byl využit k digitalizaci tohoto státu, například elektronické daňové přiznání, například umožnění té dobrovolné registrace k EET. Proč ne, je-li tady nějaké volání, nějaká poptávka. Všichni, když děláme kampaně, stojíme na ulicích a ti lidé za námi chodí, a já souhlasím, potkal jsem lidi, kteří odmítali EET, ale na druhé straně jsem potkal stejnou skupinu lidí, kteří velmi přivítali to EET. A nehledě na to, že po tom volají i někteří zástupci svazů. Například pan Prouza vyjádřil myšlenku, že nastartováním EET došlo k významnému posunu v této oblasti a cestovní ruch se vydal cestou jisté progresivity.

Takže tady bychom si měli říct, jakým způsobem to bude fungovat, zda to tedy bude mrtvý systém, pak tedy úplně nerozumím tomu, jak by ho ta vysoká škola mohla využívat. Pokud bude dělaná nějaká praktická údržba, aby ten systém fungoval, tak může přijít doba, kdy dneska se to nechce a za půl roku se můžeme rozhodnout, že ta dobrovolnost EET není nic špatného, protože pokud ten systém bude stále udržován v nějakém stavu provozuschopném, tak to bude fungovat.

Ta druhá věc, která mě bude také docela zajímat, protože pokud jsem pochopil správně z těch údajů Ministerstva financí, díky EET došlo k významnému snížení kontrol podnikatelů a k cíleným zásahům. To znamená tam, kde bývaly nějaké problémy, tak ta daňová správa šla prakticky najisto, a pokud jsem slyšel, tak myslím, že ta úspěšnost byla 50 %, a v předchozím období, kdy se to dělalo namátkovou kontrolou, to bylo asi něco kolem 10 %. Takže je to velmi významné. Je pravda, že ti podnikatelé a uživatelé EET volají po určité toleranci z Ministerstva financí. Oni by velmi přivítali, kdyby Ministerstvo financí říkalo: vy, kdo používáte EET, my máme přístup k vašim datům a nemáme potřebu vás nějakým způsobem prudit, otravovat a kontrolovat, protože my ta data vidíme.

A protože jsem analytik a statistik, tak já jenom říkám, že ta data, to je to, co stát potřebuje, a z toho je schopen vyhodnocovat a podporovat různé sektory podnikání a podporovat to, co přináší užitek České republice, to znamená potom i ten větší výnos daní, a ty daně potom používat na rozvoj, ať už je to doprava, ať už je to silniční síť, ať už je to školství, zdravotnictví a tak dále a tak dále. V tomhle mi to dává smysl. Takže když budeme pracovat, a budeme pracovat tím systémem, bylo by dobré, kdyby nějaký analytický tým si sedl a řekl, jakým způsobem tento nástroj využít. A znova opakuji, i tou druhou formou může být ta dobrovolná EET, ale z té první fáze se jistě najde mnoho příležitostí, jak ten systém nezabít, protože když ten systém zabijete, zavřete ho, tak za rok ten systém bude nefunkční, protože jednoznačně nebude ani softwarově, ani hardwarově vyhovovat v té nové době.

A já si velice dobře vzpomínám, a opět bylo to na kontrolním výboru, když se zavádělo elektronické mýto a tady pan ministr dopravy s námi seděl tenkrát v tom kontrolním výboru a věděl, že jsem byl velmi přísným předsedou, který prakticky každé dva měsíce volal ministra dopravy k zodpovědnosti, a myslím, že jsme dokázali velkým tlakem vytvořit takové podmínky, že nedošlo ani k zpoždění, ani k výpadku prostředků a tak dále. Tak já si myslím, že kontrolní výbor by si opět mohl vzít tuto iniciativu a mohl by sledovat využití tohoto systému.

A já jenom říkám, využijte to. Ano, vy jste slíbili, že to nebude povinné. Vy jste slíbili, říkali jste, že to není třeba založit, nějakým způsobem to založilo a respektuji slova pana ministra Stanjury, který říkal: vy jste na to tenkrát měli sílu, my teď máme sílu na to to zrušit. A já tedy považuji za neefektivní a trošku nehospodárné to opravdu udělat touto formou. Pořád říkám, je to nástroj státu, je to elektronický nástroj státu. Je to jedna z cest k digitalizaci. A podotýkám i v EU se hovoří o tom, že tento nástroj zbytečně odevzdáváme, protože například... Koho tady mám? Ano, paní místopředsedkyni od Pirátů. To je přece vaše rétorika - digitalizace, moderní stát, občan, který nemusí na úřad, který si všechno dokáže udělat, a tohle je jeden z těch nástrojů.

A teď nehovořím čistě o EET. Já hovořím o tom, jakým způsobem se tento systém dá využít. Já se tady nechci pouštět do těch polemik, které tady říkaly, kolik to vybralo, kdo byl spokojen a kdo byl nespokojen. Pak tady vystoupí kolega z druhé strany a zase mi řekne, kdo byl nespokojen, a obráceně, a budeme si tady dvě hodiny vyprávět o tom, kdo byl ten spokojený a nespokojený, a pak si přivedu já svých deset lidí, on svých deset lidí, oni se pohádají, neodejdeme se žádným výsledkem. Ale já jenom říkám, že skutečně máme-li takovýto nástroj, bylo by dobré ho využít, bylo by dobré o tom rokovat. A já jsem i zaslechl tady, řekněme, v nějaké mediálním prostoru, že pan ministr je ochotný například se zástupci klubu ANO o tom nějakou formou komunikovat. Pak se najednou rétorika mírně změnila a z komunikace je diskomunikace. A já si myslím, že to není úplně ta správná cesta.

A teď bych k tomu řekl ještě jednu věc. My jsme tady v nějaké době obrovského tlaku na státní rozpočet, nedostatku peněz a jsem trošku překvapen, že ten nástroj nevyužíváme a je to dneska na té bázi dobrovolnosti. Je jednoznačné, že to používají i ti, kterým pomohl v podnikání. A pak si položme otázku za ty zaměstnance - a vrátíme se zase do těch restaurací a do těch hospod a tak dále a tak dále - jak to bude s těmi platy? Ty platy vzrostly, pokud si vzpomínám, statistici říkali o 7,6 % po zavedení EET. A teď to zablokujeme a teď máme inflaci, která se bude blížit k nějakým 20 %, a kolik dostanou ti lidé? Zase něco na ruku, něco bokem, jak to bude fungovat? Nějaké dýško a tak dále a tak dále. A tomu státu bude chybět, a teď mluvím o tom, že nerozšiřujeme systém EET, bude mu chybět za rok 13 miliard korun. Mně to nepřijde úplně málo. Já vím, že to v tom procentu, a pan ministr Stanjura to tady říkal, je to nějaké 1,1 % z celého státního rozpočtu. Ale jak se tomu říká, halířek k halířku, mercedes na dvorku.

A když budeme opravdu racionální a budeme otvírat k tomu nějakou debatu, a můj ctěný kolega Patrik Nacher, prostřednictvím paní předsedající, nabídl kulatý stůl, s účastí i těch nepřátel EET, protože když chcete někoho přesvědčit, musíte s ním mluvit. Nejde to nařídit, musí to být prostě nějaká diskuse. A já kolikrát vedu, zase prostřednictvím paní místopředsedkyně, s panem kolegou Munzarem zajímavé debaty na různá témata. A nikdy mu nevnucuji svůj názor, vždycky si vyslechnu i jeho názor. Ne vždycky se potkáme. Někdy si dáme za pravdu, dokážeme se přesvědčit, a to je zrovna člověk, který umí naslouchat a s kterým se dá dohodnout. Tak proč to nefunguje někde jinde?

Zase použiju nějaký příklad. Máme tady zdravotní výbor, tam je asi tak nejvíc takových těch pomazaných hlav, v kterých má každý svůj názor, a musí mít tu pevnou ruku, která to uřídí, ale ponechají tam ty názory, a kolikrát bylo něco, co bylo nepřekonatelné a po dvou třech kulatých stolech najednou se našlo řešení. A to řešení by se mělo najít i teď. A já teď momentálně, asi to nebude ode mě znít úplně báječně, ale já teď říkám, že bychom měli společně hledat problémy, jak vyřešit elektrickou energii, její ceny. Jak bychom měli vyřešit ceny potravin a tak dále a tak dále. A to v tuhle chvíli úplně není politika. To je to, co bychom pro ty lidi měli udělat z povinnosti toho, že nás sem zvolili, že tady fungujeme a že tady nějakým způsobem máme hájit jejich zájmy. A když se připravujeme o ty peníze, které bychom těm lidem mohli poskytnout, když to řeknu úplně hloupě, kdybychom jenom ty peníze vzali a dali to na podporu těch energií, no tak zase lidem ušetříme nějaké peníze.

Takže co s tímto nástrojem? Je to nástroj nějakým způsobem databázový, vede přehled o těch jednotlivých podnikatelích, dají se z toho čerpat nějaká data. A pojďme řešit, jak ho naplníme. Jakým způsobem naplníme tento systém. A znova opakuji, jestli se někdy k dobrovolnosti EET budeme chtít vrátit, můžeme, systém bude stále funkční, ale můžeme vypracovat něco, pro co bude tento systém, který stál poměrně velké peníze, efektivní.

A pak tedy ještě jednu věc. Já jsem tady poslouchal zástupce SPD, který řekl, že kvůli systému EET bylo vytvořeno 7 000 míst. Ať mi přijde tady vyjmenovat těch 7 000 pracovních míst, která byla vytvořena kvůli EET. To je absolutní nesmysl. Je třeba číst. Já jsem ta čísla viděl, je to o řády dole. Takže tam bych byl taky opatrný. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP