(20.50 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Rovněž důvodová zpráva k této problematice uvádí - cituji: "Předpokládá se, nevýznamně" - nevýznamně - "nižší inkaso daní na straně veřejných rozpočtů." Takže 4,2 miliardy korun je tedy pro tuto vládu položka svou výší nevýznamná. 4,2 miliardy korun je nevýznamná položka. A já se ptám, kolik by se asi za tuto částku dalo vyplatit jednorázových příspěvků na dítě? Nebo z takového inkasa by se mohlo každoročně přilepšit starobním důchodcům. Nebo zlevňovat pohonné hmoty konečným spotřebitelům u čerpacích stanic, což je dneska hit, ne? Velký hit. Nebo nakupovat elektrickou energii pro nízkopříjmové domácnosti, to je taky dneska hit. Popřípadě, chcete-li, by se mohlo přispět na obranu.

Dále se v důvodové zprávě argumentuje tím, že - cituji: "Od roku 2016, kdy byl přijat zákon o evidenci tržeb, došlo k významným společenským a ekonomickým změnám. Především došlo k prudkému nárůstu bezhotovostních plateb - například v roce 2017 byl Komerční bankou odhadován podíl hotovostních plateb ve výši 80 %, tj. podíl bezhotovostních plateb tak byl ve výši 20 %. Dle průzkumu společnosti Mastercard byl pro rok 2021 odhadován podíl plateb realizovaných platební kartou na 60 %, pro rok 2025 společnost PwC odhaduje další nárůst počtu bezhotovostních transakcí o více než 80 % oproti dnešnímu stavu. Ačkoliv k urychlení tohoto procesu přispěla pandemie covid-19, jedná se o dlouhodobý trend, který zůstane zachován i po odeznění důsledků pandemie. Tyto změny se tedy projevily především významným snížením podílu plateb bez digitální stopy, čímž došlo k významnému oslabení negativních jevů, na které evidence tržeb primárně cílila - navýšením objemu bezhotovostních (elektronických) transakcí se omezil objem tržeb, u kterých lze potenciálně hovořit o 'optimalizaci', jakož i tržeb, o kterých správce daně nemá dostatečné povědomí, resp. nemůže je zjistit ani při využití příslušných institutů daňového řádu."

Dnes tedy probíhá 60 % plateb kartou, telefonem nebo hodinkami. Ještě před několika lety jste ale na místech, kde dnes vytáhnete kartu bez mrknutí oka, mohli platit jenom hotově. Je to tak. Na malých městech v drobných obchůdcích, ve vesnických hospodách, v samoobsluze na návsi, u stánku na jarmarku, vstupné na hrad, parkování u zámecké zahrady - a takhle bych mohla pokračovat dál a dál. Všude tam bylo dříve potřeba mít s sebou hotovost a drobné v předpokládaných hodnotách. Dneska už se všude na těchto místech dá platit kartou. A odkdy? Povětšinou od té doby, co bylo zavedeno EET.

Pokud se tedy podíváme na přínos EET očima spotřebitele, představuje pro mě jednoznačně pohodlnější způsob placení. Vzpomínám si, jak se řešilo, že prodejcům při zavedení EET postačí jejich mobil, k tomu se přidá nějaký software a malá tiskárnička na účtenku. Dnes takové řešení na většině míst je a daleko lepší a sofistikovanější. To je skutečná digitalizace, ne proklamace na papíře.

Zrušením EET se tedy vracíme do doby předelektronické. Tato vláda vzývá digitalizaci, ale praktické kroky jsou proti ní. A setkávám se s tím na každém kroku. Restauracím odpadla hrozba EET, mnohde platební terminály mají, ale jsou tam jenom připojené a leží v zásuvce, případně - v uvozovkách - mají poruchu. Docela by mě, kolegové a kolegyně, zajímala statistika, jak se liší poruchovost platebních terminálů v restauracích a třeba na oněch vzývajících čerpacích stanicích? Zdá se mi totiž poslední dobou, že se na čerpacích stanicích montují neskonale spolehlivější terminály než do mnohých restaurací. Znám například jednu lepší restauraci, která přes týden funguje bez poruchy platebního terminálu, vydává obědová meníčka po desítkách. Jakmile však přijde víkend, lidé začnou chodit na rodinné obědy a dlouhé večeře, přichází celodenní porucha platebního terminálu. Ta se dokonce opakuje pravidelně každý víkend. A proč? No protože gastropodnik už nemusí evidovat tržby v elektronické evidenci tržeb a placení platební kartou přes platební terminál banky zůstává jedinou elektronickou stopou uzavřeného obchodu, dokladem o tržbě podniku. Proto se nás zákazníků v restauracích pořád ptají, jak chceme platit - hotově, nebo kartou? I když máváme kartou, zeptají se vždycky. A na prvním místě je hotově. Když řeknete, že je vám to jedno, začíná takový ten slovní ping-pong, nám je to jedno, někteří si spiklenecky řeknou o hotovost. Se stejným promrknutím oka, myšleno ironicky, se na začátku elektronické evidence uzavíraly v menších hospodách obchody takzvaně bez Babiše, tedy bez účtenky. Zákazníci se tak svým nesmělým souhlasem ocitli v pomyslném undergroundu na jedné lodi s hospodským v boji proti nenáviděnému státu. Krátký pocit rebelství pak vystřídalo druhý den vystřízlivění v podobě myšlenky, že odevzdal svoje řádně vydělané a zdaněné peníze někomu, kdo svůj výdělek nedaní a nijak se tím netají. Jakou etickou informaci vysílá zákazníkům takový gastropodnik? Strkám si vaše zdaněné peníze do kapsy. Bez faktury, paní? říkali řemeslníci v devadesátkách, když všechno bylo možné a nic nebylo problém.

Na druhé straně, a to je třeba říct, je tady řada slušných podniků, a těch je mnohem víc. Jsem přesvědčená, že jich je mnohem víc. Chovají se řádně, svoje tržby přiznávají a odvádějí z nich daně. Evidovali v režimu EET nebo mají funkční platební terminál a nebojí se to přiznat. Dokonce už jim ani nevadí, že člověk platí kartou. I malou částku, i třeba kávu. Nedávno jsem si u obsluhy zjišťovala v jedné nejmenované restauraci v Praze, jak lidé nejčastěji platí. Prý tak tři čtvrtiny kartou nebo telefonem. Majitel není hloupý a ví moc dobře, že kdyby nepřijímal tyto karty, tak přichází o potenciální zákazníky. A je tady řada podnikatelů, kteří dokonce dobrovolně EET používají dál, o tom se skoro nesmí mluvit a málokdo to veřejně přizná. Jakou etickou informaci naopak vysílají tyto podniky svým zákazníkům? Přemýšlejte. Veřejně sdělují, že evidují všechny svoje příjmy a nestrkají si zákazníkovy peníze do slamníku.

A závěrem mi dovolte takové malé zamyšlení. Pravda není v opojení, pravda je v jasnosti. A té jasnosti má předcházet opojení. Tudíž dnes vám nikdo nebude vyčítat vaše prozření, tedy pokud jste k němu došli, neboť vaše opojení v době, kdy se přijímalo EET, bylo zřejmě logické. Děkuji. (Potlesk části poslanců.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Než budeme pokračovat, přečtu omluvy. Od 22 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec David Šimek a od 21 hodin do konce jednacího dne se z rodinných důvodů omlouvá pan poslanec Vít Kaňkovský.

Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Kuklu a připraví se paní poslankyně Lenka Knechtová. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP