(20.30 hodin)
(pokračuje David Štolpa)
Mám proto návrh: Nerušte EET, naopak ho nechte kompletně naběhnout a nechte peníze pojišťovnám. Váš přístup je jinak zkrátka destrukční jak pro české zdravotnictví, tak zároveň poškozuje naši ekonomiku. Tedy vláda chce vlastně škodit ve dvou oblastech zároveň. Mám pro vás, vládo, skromné doporučení. Nerušte EET a peníze, které díky tomu od vás nezvykle rozumnému kroku získá státní rozpočet, nemusíte brát českým nemocnicím, lékařům a ve výsledku pacientům. A co víc, pokud tady ve Sněmovně zrušení EET silou protlačíte, dojdeme ještě několika negativních efektů. Stát přijde o důležité informace, navíc zcela výjimečně dostupné prakticky on-line, které může využívat k efektivnímu plnění svých funkcí. Co se týče občanů, dojde pro ně k úbytku prodejních míst, která akceptují bezhotovostní platby, jejichž počet mimochodem po zavedení EET významně narostl, a to i mimo velká města. Zároveň se zpomalí zavádění elektronických účtenek a sníží počet obchodníků evidujících nákupy elektronicky, což mimo jiné zákazníkům významně usnadňuje pozdější reklamace. A podnikatelé, ti přijdou o efektivní nástroj pro podporu svého podnikání, který již na platformě EET mnozí vybudovali, přijdou také o přirozenou možnost vymezit se vůči kritice, že nepřispívají férovým dílem k plnění veřejných rozpočtů a tedy fungování státu. V neposlední řadě pak nedostupnost potřebných dat povede k návratu více náhodně zaměřených daňových kontrol a ke zbytečnému zatěžování podnikatelů, kteří dodržují pravidla.
Stát dělá obrovský krok k digitalizaci. Když se podíváte na sektor nejen restaurací, ale i řemeslníků, celá řada z nich před fungováním EET využívala systém z devadesátých let, takzvaný papír - tužka. To je v dnešní době nepředstavitelné. A tohle byla pro řadu z nich první pokladna, která nejen že ukázala, o kolik stát někteří obírají, ale také, o kolik některé z nich obírá jejich personál a o kolik příležitostí pro svůj byznys přicházeli. EET můžeme dál rozvíjet, těch možností je celá řada. V první řadě v daňové oblasti. Můžeme například zavést digitální daňové přiznání, to už dnes funguje v různých zemích. Podnikatelé ušetří na účetních a administrativě.
Koalice říká, jak moc digitalizujeme Česko, na druhou stranu de facto vypínáme digitalizaci maloobchodu. Co dělá ministr pro místní rozvoj, zmocněnec pro digitalizaci, poslanec a předseda Pirátské strany v jednom pan Bartoš? Opravdu nastartovanou digitalizaci v podnikatelském sektoru zcela zhatí, nebo EET použije pro rozvoj dalších projektů?
Pojďme si to říct jasně a upřímně. Jaký je důvod ke zrušení EET? Proč tato vláda ruší nástroj pro boj s šedou ekonomikou a jde tak přímo proti svému vlastnímu programovému prohlášení? Má snad koalice jiný, lepší plán? Má v šuplíku připravené jiné řešení? Žádají to po koalici svazy a asociace? Na všechny otázky je odpověď jednoduchá - tato koalice má jediný program. Není to ani pomoc lidem, není to ani zdravotnictví, kterému peníze berou. Je to ale logické. Slepenec pěti naprosto nesourodých stran, které mají jedno jediné pojítko, a tím je antibabiš. Stejně jako Piráti ruší stavební zákon, který získal ocenění Zákon roku a který by rozhýbal stavební řízení, jen proto, že ho schválila Babišova vláda, tak z úplně stejného důvodu tu dnes projednáváme zrušení EET. Takhle je to jednoduché. EET je úspěšný projekt Andreje Babiše, každý ho s ním má spojený, a tak přestože funguje, objektivně narovnal tržní prostředí a přinesl do státní kasy peníze, tak je potřeba ho zrušit.
Já vnímám, že vy jste se za těch několik let vmanipulovali do situace, kdy si asi říkáte, že vám nic jiného nezbývá, i když víte, že neděláte dobře. Řešení ale existuje - dobrovolné EET. I nyní je EET kvůli covidu dobrovolné a víte, kolik subjektů ho stále využívá? Zkuste konečně méně antibabiš politiky a začněte pracovat skutečně ve prospěch občanů a firem. Je nejvyšší čas. Zkrátka i kdybych chtěl sebevíc, nenapadá mě jediný rozumný důvod, proč elektronickou evidenci tržeb rušit. Proto budu hlasovat proti tomuto návrhu. Děkuji za pozornost. (Několik poslanců v pravé části sálu tleská.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přejí pěkný podvečer. Budeme pokračovat v obecné rozpravě a jako další vystoupí řádně přihlášená paní poslankyně Zuzana Ožanová a připraví se paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, doufám, že se dočkám také takového potlesku, bylo to překvapivé, takže počkám si na závěr, jestli to bude stejné. (Několik poslanců tleská.) Tak děkuji. Dovolím si začít.
Vláda v březnu tohoto roku předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se ruší zákon o evidenci tržeb a související předpisy. Ráda si při projednávání vládního návrhu připomínám programové prohlášení vlády, jak jste mě mohli slyšet i u jiných tisků. V rámci přípravy na projednávání tohoto tisku mě zaujalo několik pasáží, či spíše dva body dotýkající se tohoto tisku. První bod - budeme bránit daňovým únikům. Druhý bod - snížíme byrokratickou zátěž při správě daní a poplatků, zrušíme povinnost EET a parametricky upravíme kontrolní hlášení. Proč to cituji? Vyplývá mi z toho, že stát bude bránit daňovým únikům zrušením EET. Docela překvapivé zjištění.
Nyní k samotnému tisku a jeho podstatě. Máme před sebou - ne úplně před sebou, ale v systému - materiál, jehož cílem je zrušení povinností obsažených v zákoně o evidenci tržeb jako celku, a tím i zrušení celé této veřejnoprávní regulace. Chápu, že je to jeden z bodů programového prohlášení současné vlády a ta jej tímto plní nejen v obecné rovině. Ale i tady samozřejmě platí, že než se definitivně rozhodneme cokoli zrušit, je zapotřebí bedlivě zvážit pro a proti. A právě toto zvážení mě vedlo k závěru, který chci říci hned na začátku. Jsem zásadně proti, mám k tomu několik důvodů. Pojďme postupně.
Takže nejprve účel EET, co měla EET přinést a co přinesla. V oblasti ekonomické se očekával efektivnější výběr daní. V oblasti společenské omezení šedé ekonomiky, posílení pocitu, že podvádět se nevyplácí, a v podnikatelském prostředí narovnání podmínek v tržním prostředí. K tomu, abychom mohli zodpovědně posoudit, připomeňme si několik historických faktů.
Zákon číslo 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, vstoupil v platnost dne 13. dubna 2016. Podle vyhlášky byl náběh povinnosti evidovat tržby rozdělen do čtyř fází vymezených podle činností, ze kterých tržby pochází. První fáze, která započala dne 1. prosince 2016, se týkala pouze tržeb z ubytovacích a stravovacích služeb. Druhá fáze započala dne 1. března 2017 a zahrnovala tržby z velkoobchodu a maloobchodu. Začátek třetí fáze byl podle původního znění zákona o evidenci tržeb plánován na 1. březen 2018 a začátek čtvrté fáze na 1. červen 2018. Tyto dvě fáze však byly fakticky zrušeny nálezem Ústavního soudu, který s účinností ode dne 1. března 2018 provedl takový zásah do zákona o evidenci tržeb, že další novelizace zákona, kterým na něj reagovala, vlastně zrušila ustanovení zákona o evidenci tržeb stanovující náběh povinnosti evidovat tržby ve čtyřech fázích, a měla tedy nastat obecná povinnost evidovat všechny tržby, které naplní definici evidované tržby. Novela vstoupila v platnost dne 9. října 2019 a povinnost evidovat všechny evidované tržby měla nabýt účinnosti dne 1. května 2020.***