(16.00 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
My to chceme otočit. Není to první případ, kdy říkáme, že my chceme důvěřovat občanům, důvěřovat podnikatelům. To neznamená, že nebudeme provádět kontroly, a to neznamená, že nebudeme velmi přísní vůči těm, kteří své povinnosti neplní. Zopakuji, co říkám často, ale občas nám opozice podsouvá něco jiného, daně nejenom že se platit mají, daně se platit musí, protože státní rozpočet má pouze příjmy od daňových poplatníků a dluhy. Nic jiného na příjmové straně rozpočtu není a zejména těmi dluhy jsou financovány dlouhodobě výdaje státního rozpočtu.
V předchozím bodě se některý z poslanců z opozice podivoval, že jsme zvýšili, když jsme připravovali návrh rozpočtu, výdaje na obsluhu státního dluhu. Ano, to jsme zvýšili a proti loňskému roku platíme zhruba o jednu miliardu korun měsíčně více na obsluze státního dluhu. Neznám více mandatorní výdaj státu, než je platba úroků z dluhů, které stát v minulosti udělal.
Ten materiál, který jsem vám předložil, zejména důvodová zpráva, posouzení dopadů na podnikatelský sektor, odhady příjmů, odhady nákladů, dělal odborný aparát Ministerstva financí, já jsem do toho nijak nevstupoval, velmi často to byli ti sami lidé, kteří psali důvodovou zprávu, když se systém EET zaváděl. Myslím, že takhle má fungovat profesionální aparát Ministerstva financí, který plní programové prohlášení vlády. Když se jedna vláda rozhodne EET zavést, tak je třeba to napsat profesionálně a legislativně správně, a pokud se nějaká vláda jako naše rozhodne EET zrušit, opět to můžou kvalitní úředníci napsat legislativně správně.
Nikdy jsme se nedozvěděli, nikdy jsme dostali relevantní data o tom... o těch údajných zvýšených příjmech státního rozpočtu. Slyšel jsem mnohokrát šermovat různými čísly, ale nikdy jsme neměli podklady věrohodné k tomu, (nesrozumitelné) řekli. Velmi často se uváděl jako případ, že rostly příjmy v těch odvětvích, na která byla uvalena EET, ale současně ti samí zapomněli zdůraznit, že v těch odvětvích, na která uvalena EET nebyla, ty daňové příjmy rostly ještě rychleji. Chci připomenout, že nikdy nebyla zavedena třetí a čtvrtá plánovaná vlna EET. Bylo to i díky rozporům v koalici, která to tehdy zaváděla, naštěstí, a taky již schválený nástup třetí a čtvrté vlny opět zrušil Ústavní soud. Myslím si, že si to všichni pamatujeme.
Jaká je alternativa, pokud bychom ten návrh zákona neschválili? 1. ledna příštího roku by se rozběhlo EET nejenom pro ty, kteří EET už měli před tím vypnutím v březnu 2020, ale pro statisíce dalších živnostníků, kteří EET nikdy neměli. Nemyslím, že je to vhodné. Nemyslím, že je třeba zatěžovat naše drobné podnikatele dalšími náklady. Ale to klíčové jsem vlastně řekl jednou: Tento návrh demonstruje změnu přístupu vlády k občanům a k podnikatelům, demonstruje, že jim věříme, protože my víme, že naprostá většina jich je slušných, poctivých a plní si své daňové a další povinnosti vůči státu. A s těmi ostatními budeme samozřejmě bojovat, ale těch je výrazná menšina. A není žádný důvod za výraznou menšinu nepoctivých trestat dalšími povinnostmi a další byrokracii ty, kteří jsou poctiví a poctivě podnikali celé období, kdy se na tento nelehký způsob obživy dali.
Děkuji za pozornost a pevně věřím, že společně do konce roku EET zrušíme a svět podnikání v České republice bude zase o něco svobodnější a jednodušší. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A nyní se měla ujmout slova zpravodajka pro prvé čtení, poslankyně Barbora Urbanová, ale mám zde avizovanou změnu. Za paní poslankyni bude zpravodajovat pan poslanec Vojtěch Munzar. Toto musíme odhlasovat, takže já přivolám kolegy z předsálí... Myslím, že můžeme zahájit hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje? Kdo je proti?
Hlasování číslo 4, přihlášeno 145 poslanců a poslankyň, pro 89, proti 1. Návrh byl přijat, zpravodajem tedy bude pan poslanec Vojtěch Munzar.
A také bych ho poprosila, aby se ujal čtení... pardon, aby se ujal slova. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych navázal svou zpravodajskou zprávou na to, co řekl pan ministr v úplném závěru. Ve veřejnosti panuje mnohdy mylná domněnka, mylná představa, že EET už je zrušeno, protože se s ním každodenně veřejnost nepotkává. Fakticky, ale právně je pouze odloženo EET do konce tohoto roku. To znamená, my se vždycky tady bavíme u zákonů, co se stane, když nějaký zákon přijat bude. Dnes bychom se měli bavit také o tom, co se stane, když tento návrh, tento vládní návrh zákona přijat nebude.
Stane se to, že od 1. ledna 2023 se znovu zapne povinnost EET pro gastronomická zařízení, pro restaurace, pro ubytovací služby, pro maloobchod a zároveň se k tomu nově přidá povinnost pořídit si EET pro všechny další vlny živnostníků, například pro všechny kadeřnice, zahradníky, další řemeslníky, trhovce, drobné výrobce, dokonce i praktické lékaře, veterináře, fyzioterapeuty, zkrátka pro všechny, kteří přijímají platby za své služby v hotovosti. K těm povinnostem patří samozřejmě investiční náklady do toho zařízení, ale také povinnosti typu vyvěšení cedulek pod značnou pokutou 50 000 korun. V době, kdy sektor služeb i obchodu a podnikání byl otřesen dvěma lety proticovidových opatření, a v době vysoké inflace a celkového zvyšování nákladů pro podnikatele by znovuzapnutí EET, to znamená nepřijetí tohoto vládního návrhu, přineslo další náklady a komplikace.
Dovolte mi, abych ve zpravodajské zprávě trochu připomněl historii tohoto tisku. Původní zákon vešel v platnost 1. prosince 2016 po dlouhých diskusích v této Poslanecké sněmovně a zavedení evidence tržeb bylo původně rozděleno do čtyř fází. V praxi došlo v minulosti k realizaci pouze prvních dvou fází - stravovací a ubytovací služby a velkoobchod a maloobchod - a další rozšíření EET na další služby a živnostníky, tedy třetí a čtvrtou fázi, které měly původně nastat během roku 2018, bylo fakticky zrušeno Ústavním soudem, který požadoval zároveň zdůvodnění a analýzu, jejímž obsahem by bylo posouzení nezbytnosti regulace vůči dotčeným osobám a vůči dotčeným činnostem. Ústavní soud posuzoval rovněž zákon jako celek, jeho rozhodnutí bylo zachování zákona, avšak musím upozornit, že s významným disentním stanoviskem části ústavních soudců, kteří nesouhlasili se zákonem jako celkem, protože se podle nich jednalo o významný zásah do soukromí a svobody podnikání a podle nich stát nevyužil méně invazivních prostředků, které by vedly k deklarovanému cíli zákona.
Po rozsáhlé diskusi v minulém volebním období v Poslanecké sněmovně a také po vrácení Senátem byla schválena novela, která předpokládala v květnu v roce 2020 rozšíření EET právě na další činnosti, na další služby, na další živnostníky. Nicméně přišel covid a po prvotním odmítání odkladu EET minulou vládou tak tehdejší vláda nakonec přišla dvakrát s odkladem - společně s námi - s odkladem dalších fází a vypnutím EET pro ty, kde EET již bylo zavedeno. Nejdříve byl odklad do konce roku 2020, následně pak odklad právě do konce tohoto roku. ***