(15.50 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)
Růst odvodu státu za státní pojištěnce za osobu za měsíc: za minulé vlády od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2019 byla 1 018 korun. O rok později od 1. 1. 2020 do 31. 5. 2020 1 067 korun. Od 1. 6. 2020 do 31. 12. 2020 1 567 korun, bylo přidáno 500 korun. Od 1. 1. 2021 do 31. 12. 2021 1 767 korun, přidáno opět o dvě stovky navíc. Od 1. 1. 2022 dosud 1 967 korun. Přidány další dvě stovky za minulé vlády. Od 1. 7. 2022 bude odebráno 400 korun, to znamená, že se dostáváme na hodnotu na rok 2020, na částku 1 567 korun.
V současné době je nutně potřeba zvýšit prostředky na plánovanou zdravotní péči odkládanou pro zahlcení nemocnic covidovými pacienty poslední dva roky, přičemž nevíme, jak dopadne eventuálně další vlna covid-19 na podzim. Náklady také značně zvýší současný nárůst státních pojištěnců, kterými se stalo zhruba 380 000 válečných uprchlíků z Ukrajiny. V této situaci považuje naše hnutí snížení plateb za státního pojištěnce o zhruba 25 % nejen jako bezprecedentní v historii České republiky, ale hlavně neodpovědné vůči pacientům a navíc velmi necitlivé vůči zdravotníkům. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. To byla poslední přihláška do obecné rozpravy. Já se v tuto chvíli zeptám, jestli se někdo ještě hlásí z místa. Rozhlížím se po sálu, nikoho nevidím, takže končím obecnou rozpravu. Zeptám se pana ministra, jestli je zájem o závěrečné slovo? Není. Zeptám se pana zpravodaje, zda je zájem o závěrečné slovo? Není. Žádný návrh v obecné rozpravě nepadl, takže bych si dovolila zahájit podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.
Do podrobné rozpravy je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Tom Philipp, který je zároveň zpravodajem. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Tom Philipp: Dobré odpoledne, vážená paní předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych se přihlásil ke dvěma pozměňovacím návrhům. Pozměňovací návrh číslo 988 poslanců Philippa, Svobody, Lisové, Kuchaře a Richterové, je to pozměňovací návrh, který jsem dopoledne v rozpravě poměrně široce představil, tak doufám, že to tak bude stačit. A potom je to druhý pozměňovací návrh pod číslem 971, ke kterému se hlásím. Je to pozměňovací návrh Olgy Richterové, Philippa, Lisové, Bauera, Šebelové a Adámkové. Olga Richterová v dopoledních hodinách tento návrh odůvodnila. Předpokládám, že si to všichni pamatuje, a děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Já také děkuji. Další, kdo se hlásí do podrobné rozpravy, je paní poslankyně Martina Lisová. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Martina Lisová: Děkuji vám, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, dovoluji si přihlásit se k pozměňovacímu návrhu, který se týká doléčení ortodontických pacientů a který jsem předložila v čele s panem ministrem Válkem v obecné rozpravě. V systému je nahrán pod číslem 996. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Já děkuji. Nyní nikoho nevidím do podrobné rozpravy. Zeptám se, jestli se ještě někdo nehlásí z místa do podrobné rozpravy? Rozhlížím se po sále, nikoho nevidím, takže končím podrobnou rozpravu. Zeptám se pana ministra financí, zda má zájem o závěrečné slovo? Nemá. Pan zpravodaj? Také nemá. Takže v tuto chvíli žádné návrhy nepadly, takže já končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.
A dle programu mimořádné schůze otevírám bod číslo
2.
Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb,
ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy
/sněmovní tisk 177/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede - a vidím, že už je u stolku pro navrhovatele - pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, abyste se ujal slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím, že kdo sledoval postoje členů dnešních vládních stran k tomu, jak bylo zaváděno EET, a k celému tomu průběhu, nemůže být překvapen tím, že plníme jeden ze svých klíčových předvolebních slibů, které jsme učinili a díky kterým jsme sněmovní volby v loňském roce vyhráli, a předkládáme návrh zákona, kterým se ruší elektronická evidence tržeb. Všechna ustanovení, která jsou v tomto zákoně, v tomto návrhu, souvisí pouze s ukončením evidence tržeb, nejsou navrhovány žádné úpravy nad rámec těch nutných ke zrušení.
Já v této chvíli nebudu opakovat všechny argumenty, říkal jsem je tady mnohokrát. Kdyby se někomu zdálo, že jich je málo, můžu odkázat na svá četná vystoupení k EET, případně část těch argumentů zopakovat. Nicméně je třeba říct, že za tu dobu, kdy fungovalo EET - a ono už nefunguje dva a tři čtvrtě roku, řekněme si, respektive dva a čtvrt roku, ale půl roku ještě fungovat nebude, protože v rámci covidu jsme vlastně ruku v ruce s tehdejší vládou vypnuli EET zhruba od března roku 2020 do konce roku 2022.
Tak kromě našich výhrad, které se nijak nezměnily, se ale velmi změnilo podnikatelské prostředí. Došlo k prudkému zvýšení objemu bezhotovostních plateb, kdy v loňském roce to bylo zhruba 60 % a během dvou až tří let experti odhadují, že podíl bezhotovostních plateb vystoupá až na 80 % všech tržeb. Připomeňme si, že evidovat bezhotovostní tržby je neústavní podle rozhodnutí Ústavního soudu. V tomhle ohledu jsme byli úspěšní my, kteří jsme to podání k Ústavnímu soudu dali, a proto v loňském roce 40 % maximálně hotovostních plateb, do dvou až tří let maximálně 20 % hotovostních plateb.
Poslanecká sněmovna, Senát zavedly paušální daň, limit jeden milion. Včera jsme na vládě schválili návrh, aby se tento limit zvýšil na dva miliony. Stejně tak jsme schválili návrh, aby se zvýšil limit pro povinnou registraci k DPH z jednoho na dva miliony, a určitě se shodneme, že pokud tento nástroj měl údajně sloužit ke kontrole DPH, tak u neplátců to žádný význam nemá, stejně tak jako u těch bezhotovostních plateb.
Nicméně co je podstatné. My otáčíme princip vztahu státu a občana a podnikatele. Já bych řekl, že kromě těch debat, které nás ještě čekají, o údajných přínosech, které jsou údajné, na druhé straně náklady jsou velmi přesně vyčíslitelné, přesně to nejhorší na tom EET byl ten základní přístup: každý je sprostý podezřelý a má se on-line způsobem v režimu 24/7 vyviňovat z tohoto všeobecného podezření. To si myslím, že bylo úplně nejhorší v tom celém systému EET. ***