(10.50 hodin)
(pokračuje David Pražák)
Proto tam dávám pozměňovací návrh, kde je jednoduchá změna, aby z ustanoveného vzdělání na praxe u uchazečů ve výběrovém řízení na tyto výše uvedené pozice bylo minimálně maturita - zůstává, byla tam maturita i předtím, ale nemusí tam být obor zemědělství, může mít maturitu například průmyslovku nebo cokoli jiného, ale musí mít praxi v zemědělství, potravinářství a veterinářství, protože se stávalo to, že do výběrových řízení se jim hlásili lidé, kteří sice maturitu měli v jiném oboru, dělali v zemědělství několik let, někdy i desítek let, ale neprošli výběrovým řízením, protože neměli maturitu. Takže to tam zůstává a pozměňovací návrh vychází z požadavků kontrolních organizací a ze zkušeností z praxe.
Kontrola osob podnikajících v ekologickém zemědělství je prováděna na základě pověření Ministerstva zemědělství a provádí ji zatím čtyři certifikační orgány. Dovolím si tvrdit, že tento pozměňovací návrh je napříč politickým spektrem. Já se potom k němu přihlásím ještě v podrobné rozpravě. Ale dovolím si tvrdit i to, že je - stejně jako u předchozího tisku - vykomunikována s Ministerstvem zemědělství a neměl by tam být s tímto pozměňovacím návrhem problém. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím.
V tom případě končím obecnou rozpravu a ptám se, zda pan navrhovatel nebo paní zpravodajka chtějí vystoupit v tento moment? (Ministr: Ne. Zpravodajka: Ne.) Není tomu tak.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí pan Karel Smetana a připraví se pan poslanec David Pražák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Smetana: Ještě jednou dobrý den, kolegyně, kolegové. Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je veden v systému pod číslem 830. Je to prakticky identický pozměňovací návrh přijatý zemědělským výborem s tím rozdílem, že je tam doplněná část, která se týká náhrady nákladů v případě, že laboratorní rozbory produktů ekologického zemědělství dovezeného z třetích zemí provedl Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy pan poslanec David Pražák. Prosím, pane poslanče.
Poslanec David Pražák: Děkuji. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem evidenčním v systému 833. Je to pozměňovací návrh skupiny poslanců Davida Pražáka, Karla Turečka, Josefa Kotta, Jany Krutákové, Lukáše Vlčka, Tomáše Dubského a dalších. Jak jsem již řekl v předešlém projevu, jedná se o úpravu požadavků na vzdělání kontrolorů u kontrolních a certifikačních organizací. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nikoho dalšího do podrobné rozpravy nevidím. Je-li tomu tak, končím podrobnou rozpravu.
A ptám se, zda pan ministr nebo paní zpravodajka chtějí vystoupit se závěrečným slovem? (Ministr: Ne. Zpravodajka: Ne.) Není tomu tak. V tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám.
Otevírám další bod dnešního programu a to je
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech
a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 73/ - druhé čtení
Předložený návrh i v tomto případě za navrhovatele předloží ministr zemědělství Zdeněk Nekula. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula: Opět děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 378/2007 Sb. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je adaptace dvou přímo použitelných předpisů Evropské unie, a sice nařízení o veterinárních léčivých přípravcích a dále nařízení o výrobě, uvádění na trh a používání medikovaných krmiv.
Obě nařízení nabývají účinnosti shodně dne 28. ledna 2022. K zajištění řádné adaptace je tedy nezbytné, aby vnitrostátní právní úprava nabyla účinnosti co nejdříve. Nařízení o veterinárních léčivých přípravcích převzalo strukturu a velkou část obsahu regulace veterinárních léčivých přípravků a stávající právní úpravy obsažené ve směrnici 2001/82/ES. Velká část právní úpravy se tedy obsahově nemění. Mění se pouze forma, to je místo ve směrnici. Právní úprava je nyní obsažena v přímo uplatnitelném nařízení.
Návrh zákona tedy ruší některá ustanovení týkající se veterinárních léčivých přípravků a medikovaných krmiv, která byla duplicitní. Dále bylo nezbytné na řadě míst se přizpůsobit k důslednému rozdělení právní úpravy humánních a veterinárních léčivých přípravků. Vedle zákona o léčivech se k zajištění řádné adaptace dále novelizuje zákon o regulaci reklamy, zákon o krmivech a zákon o správních poplatcích.
Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 8. schůzi dne 5. května 2022 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona schválit. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 73/1 a 2.
Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj zemědělského výboru, poslanec Josef Kott, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já vás seznámím s usnesením zemědělského výboru z 8. schůze dne 5. května 2022:
"Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon o léčivech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 73. Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním slově náměstka ministra zemědělství Petra Jílka, zpravodajské zprávě poslance Josefa Kotta a po rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon o léčivech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 73, schválit;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;
III. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR."
Toliko usnesení zemědělského výboru.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Jenom připomínám, že v 11 hodin máme pevně zařazený bod, takže patrně budu muset vystupujícího přerušit - jenom avizuji dopředu. Jako první v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Pavel Bělobrádek, připraví se paní poslankyně Martina Lisová. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych chtěl vysvětlit tři pozměňovací návrhy. Jeden je v systému pod číslem 740. Týká se cílů, které vlastně vedou k adaptaci nařízení Evropského parlamentu s tím, že návrh je téměř totožný s tiskem číslo 1224, který nebyl projednán v minulém období. Tady je vlastně technicky dořešeno několik bodů. Je to projednáno s Ministerstvem zemědělství a nebyly k tomu žádné výhrady.
Další tisk k tomuto pozměňovacímu návrhu je číslo 780 v systému. Týká se taktéž některých drobných úprav, které se týkají toho, že i veterinární lékař vysoké školy veterinární je podle zákona veterinární lékař, který může uvádět do oběhu léčivé přípravky.
Potom je to pozměňovací návrh, který neprošel výborem, ale je pod v systému pod číslem 829, který také upravuje to, že i veterinární lékař, který v rámci Ústřední veterinární správy - ošetřující lékař se zrušuje a není registrován podle... To je zase projednáno i s Komorou veterinárních lékařů. Týká se to také toho, že nedává smysl, aby na vysoké škole, která má svůj program v oblasti veterinární medicíny, aby i oni mohli dělat to samé, co soukromí veterinární lékaři. Nedává smysl, aby na vysoké škole nemohli učit budoucí soukromé veterinární lékaře to, co potom dělá soukromý veterinární lékař, a aby i on měl takovýto status přesto, že není soukromým veterinárním lékařem, ale učí i na vysoké škole. ***