(10.00 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Krátce vám osvětlím hlavní pozměňovací návrhy přijaté výborem pro životní prostředí. Takže v pozměňovacích návrzích jsme kromě celé řady legislativně technických úprav také posunuli účinnost návrhu zákona k 1. dni druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení. Dále jsme mimo jiné navrhli svěřit kompetence ke kontrole povinnosti podle § 12a zákona o obalech České inspekci životního prostředí namísto Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Upravili jsme také povinnost autorizované obalové společnosti zajišťovat výši průměrných nákladů obcí tím způsobem, že autorizovaná obalová společnost bude zjišťovat náklady obcí nejenom na provoz systémů zpětného odběru, ale i na využití odpadů z obalů. Konečně jsme mimo jiné navrhli stanovit, že pokud povinnosti vyplývající ze zákona o obalech budou předneseny na odběratele postupem podle § 13, odst. 1, písm. b) zákona o obalech, může tento odběratel plnit za osobu uvádějící obaly na trh i povinnosti týkající se povinného podílu recyklovaných plastů, ovšem pouze za podmínky, že je plní prostřednictvím autorizované obalové společnosti. Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji paní zpravodajce. A nyní tedy otevírám

 


Sloučená rozprava k bodům 6 a 7
(sněmovní tisky 5556)
 

Požádám - ano, už máme i informace o přihlášených, první je přihlášený pan poslanec Karel Haas, dále pan poslanec Brabec a paní poslankyně Balaštíková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Haas: Dobré dopoledne. Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem se přihlásil proto, abych vám za skupinu poslanců napříč třemi politickými stranami představil a nějak srozumitelně lidsky vysvětlil obsah pozměňovacího návrhu, který je v informačním systému Poslanecké sněmovny nahrán pod sněmovním dokumentem číslo 847. To je ten důvod, proč jsem zde.

Nejprve tři takové obecné věci a pak vysvětlení - ono to zrovna tak hezky kulatě vyšlo - deseti opravdu věcných, konkrétních změn, které ten - pokud si to mohu dovolit říct slovo komplexnější - pozměňovací návrh přináší, tři ty obecnější věci.

Když jsme sněmovní tisk 55 procházeli, tak se přiznám, že ve skupině poslanců jsme měli poměrně značné obavy z jeho dopadu do praxe obcí a do podnikatelské praxe. Hned vysvětlím proč. Evropská směrnice poprvé přináší do České republiky, do českého prostředí, něco výrazně nového a výrazně nové vztahy mezi obcemi a výrobci v tom smyslu, že samozřejmě takové instituty jako provozovatele kolektivních systémů, to v odpadové legislativě známe, ale ten robustní nový systém vzájemných náhrad, finančních náhrad mezi výrobci a obcemi, respektive mezi provozovateli kolektivních systémů a obcemi, to je opravdu novinka, kterou přináší evropská směrnice, a je potřeba samozřejmě nějakým způsobem pokud možno odladit, aby tento nový systém fungoval co nejlépe jak pro obce, tak pro výrobce a pro provozovatele. To je první důvod.

Druhý důvod - a v tom jsme našli opravdu pochopení s Ministerstvem životního prostředí, já ještě v tom třetím bodu zasloužené poděkování pak řeknu - určitě tím pozměňovacím návrhem, a to může být, řeknu, nebo mohla by být obava některých z vás, protože ten pozměňovací návrh skutečně přišel až po projednání ve výboru, ale on reagoval - já to pak řeknu právě v tom třetím bodu - on reagoval mimo jiné i na tu velmi v dobrém slova smyslu a v uvozovkách bujarou debatu na výboru, tak neměníme - to podtrhuji třikrát - nijak věcný smysl a věcný záměr vládního návrhu, to opravdu podtrhuji třikrát.

A ten třetí bod, opravdu vysvětlení toho, proč ten pozměňovací návrh přichází až po projednání ve výboru - já nejsem členem výboru pro životní prostředí, jsem tady za skupinku poslanců, kde jsou členové výboru pro životní prostředí, takže obsah těch dobrých a kvalitních debat na výboru znám - tak opravdu společná práce s kolegy z MŽP - a teď řeknu jak ze sekcí MŽP věnujících se odpadové legislativě, tak s legislativci MŽP - opravdu příprava toho komplexního pozměňovacího návrhu tak, aby byl kladně odsouhlasen, a je kladně odsouhlasen legislativci MŽP, tak trvala, vyžádala si nějaký čas. Takže to je ten důvod, proč s pozměňovacím návrhem přicházíme až teď, a opravdu z mé strany, bez jakéhokoliv pochlebování paní ministryni, velké poděkování kolegům z MŽP, že spolupráci k hledání kompromisu - a ten kompromis je vždycky nějakým způsobem náročný pro obě strany - tak za to velké poděkování.

A teď už půjdu věcně, nemám těch deset bodů seřazených podle priorit, ale ti z vás, kdo pracujete se sněmovními dokumenty, jdu v zásadě podle paragrafů, jdu chronologicky padesát pětkou, vždycky pro přehlednost odkážu na paragraf vládního návrhu, do kterého pozměňovacím návrhem zasahujeme. Opravdu zdůrazňuji, není to řazení podle priorit, těch změn je celkem deset, a vysvětlím je nikoliv právnicky, ale pokusím se je vysvětlit úplně lidsky.

Změna první v § 8 v takzvané označovací povinnosti výrobců - přinášíme jednu změnu, která je plně v souladu s čl. 7 směrnice, a ta změna je, že takzvanou označovací povinnost mohou výrobci plnit nejen na výrobku samotném - dovedete si asi představit řeknu jisté drobné nebo rozměrově malé plastové výrobky - ale že mohou označovací povinnost výrobci plnit i na obalu tak, aby nedocházelo k žádné diskusi, k žádné debatě, k žádným právním sporům v českém právním řádu - tak opravdu to, co umožňuje čl. 7 směrnice, tím pozměňovacím návrhem přinášíme výslovně i do vládního návrhu, to znamená, označovací povinnost pro výrobce nejen na výrobku samotném, ale i na obalu. Změna číslo jedna.

Změna číslo dva, § 9 vládního návrhu, čl. 10 směrnice, takzvaná osvětová povinnost nebo povinnost k osvětové činnosti výrobců. Pozměňovacím návrhem přinášíme do vládního návrhu to důležité. Osvětová činnost není nic jiného než informovanost směrem k veřejnosti, takže pokud o něčem informuji, musím znát účel a obsah, o čem bych informovat měl, takže zase pozměňovacím návrhem zcela v souladu s čl. 10 směrnice přesně definujeme, co má být věcně obsahem oné osvětové činnosti výrobců.

Změna číslo tři, § 10, tam těch úprav společně s § 15 je asi nejvíce. V § 10 je schováno několik povinností, několik pravidel, takže ta třetí změna se týká reportovací povinnosti výrobců vůči Ministerstvu životního prostředí o množství odpadů. Podle vládního návrhu a v souladu se směrnicí mají výrobci povinnost každoročně informovat Ministerstvo životního prostředí o množství - opravdu o množstevních jednotkách - odpadů sebraných, teď to řeknu zjednodušeně, v rámci systému odpadového hospodářství na obcích. Ale uvědomme si, že výrobce má tuto reportovací povinnost, ta reportovací povinnost může být samozřejmě předmětem relativně nemalé nebo relativně významné finanční sankce, ale výrobce není ten, kdo by přece těmi daty sám o sobě disponoval. Čili to, co jsme doplnili do zákona, je v zásadě povinnost součinnosti obcí, opravdu povinnost součinnosti obcí, tyto údaje o množství odpadu sebraného v jednotlivých obcích výrobcům poskytovat tak, aby výrobci mohli - aby ten řetězec toku těch informací byl úplný - splnit svoji informační povinnost vůči Ministerstvu životního prostředí. A druhá věc, kterou jsme tam doplnili, je jakýsi korektiv toho - protože tu praxi, opravdu je to novinka, opravdu chceme nějakým způsobem zajistit, že fungovat bude i v českém prostředí - tak jsme doplnili jakýmsi korektivem, zdali ty údaje v nějaké míře detailů po výrobcích spravedlivě požadovat, což bude korektiv, který se obcí nějak nedotkne, bude to na posuzování orgánu státní správy v konkrétních individuálních případech.

Změna číslo čtyři: mohla z původního vládního návrhu nastat obava, zda v náhradě nákladů, která od výrobců bude směrem k obcím směřovat, aby řekněme nebyla nafukována nad rámec nějaké účelnosti, efektivnosti, takže tou změnou číslo čtyři do vládního návrhu - zase do § 10 - výslovně specifikujeme, že řeknu náhrada za obcí organizovaný sběr do sběrných nádob na směsný komunální odpad se bude týkat opravdu pouze společných sběrných nádob umístěných - to je výslovné doplnění - na veřejných prostranstvích tak, aby nějakým způsobem dostala náhradová povinnost směřující k náhradě ze strany výrobců obcím v tomto směru zcela jasná pravidla. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP