(17.30 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)
Samo Ministerstvo vnitra říká: "Předpoklad utváření skupin zabývajících se výrobou a distribucí padělaných dokladů po ukončení dočasné ochrany může být směřováno k organizovanému zločinu, vydávání se jiných státních příslušníků za občany Ukrajiny, zvýšení nelegální migrace a s tím související kriminality, ohrožení vnitřní bezpečnosti." Ze zkušeností Ministerstva vnitra, podotýkám opět, říká ze zkušeností z předchozích období padělání dokladů ve vztahu k neoprávněnému zaměstnávání a pobytu na území České republiky.
Takže tady je vznášená otázka k Ministerstvu vnitra, k panu ministrovi, který vždycky říkal: Jsme lídři v Evropě, obrovské množství jsme zaregistrovali. Ptám se: Jsou to opravdu všichni ti občané, kteří se zaregistrovali, jsou to opravdu oni? Jak to budeme zpětně dohledávat, když ti lidé jsou příjemci pětitisícové dávky až na dobu šesti měsíců a v tom počátku, přátelé, opravdu, opravdu kolem 100 až 120 tisíc bylo zaregistrováno takovým způsobem, který dnes by již neobstál? Jak zpětně budeme toto ověřovat? Je to velice těžká a složitá otázka. Samo Ministerstvo vnitra říká: "Operativně pátrací činnost v této problematice z personálních dotací." Opět z personálních dotací, to znamená, potřebují na to lidi. "Zajistit, aby" - to je to specializované pracoviště cizinecké policie - "Národní centrum kontrol dokladů mělo dostatečnou kapacitu policistů a zpětně se začaly prověřovat tyto udělené dočasné ochrany."
Další bod: Obchod s chudobou, provozování nelegálních ubytoven. Dneska jsme se jako členové bezpečnostního výboru dozvěděli, že lex Ukrajina také hovoří o tom, že se budou zpřísňovat kontroly, aby se vlastně zjišťovalo, kde ty osoby pobývají, jestli tam vůbec na těch adresách jsou, protože zaregistrovali jsme všichni - a říkají to média, nejenom hnutí ANO jako opoziční strana, případně SPD, že mnoho občanů Ukrajiny přijelo do České republiky, zaregistrovalo se, dostali bankovní identitu, nafasovali tu první pětitisícovou dávku a vrátili se zpátky na Ukrajinu. Určitě jste zaregistrovali ty třídenní fronty vozů, jemně ojetých, s matkami a malými předškolními dětmi, které bivakují tři dny na slovensko-ukrajinské hranici a převáží zpátky tyto vozy na Ukrajinu. Ptám se: Jestliže někdo prchá z válečného konfliktu, zachraňuje si holý život a Česká republika nabídla těmto lidem pomoc, opravdu prchám tak, že se vracím zpět se zánovním mercedesem a s malými dětmi zpět na Ukrajinu? To je otázka. Ukrajinská strana zrušila - nebo prezident Zelenskyj zrušil - cla na dovoz vozidel, vyplácí se dneska vozidla převážet na území Ukrajiny. Takové řeči, že tím budou převážet vojáky do frontových linií, to opravdu nemůže myslet nikdo vážně, tam se stal z toho byznys. To znamená, lidé cirkulují mezi Slovenskem a Ukrajinou, mezi celou západní Evropou, po všech bazarech, vykupují tyto vozy a vozí je na Ukrajinu. Ptám se: Dalo by se zjistit, kolik vlastně ukrajinská strana registruje, jejich celní orgány, tyto osoby? Zajímalo by mě, kolik těchto osob takto vozí ta vozidla sem a tam, přejíždí hranice mnohokrát s těmi vozy, zda náhodou nejsou také příjemci našich štědrých dávek, pětitisícových dávek, a jestli to je tedy v pořádku?
Nikdy bych si nedovolil říct, že neposkytnu nějakou dávku, pomoc, ubytování, stravu někomu, kdo opravdu přijde z nějaké zasažené oblasti. Ale jestliže prchám a Česká republika nastavila štědře, prakticky nejštědřeji z celé Evropy - a můžeme na to být všichni hrdi, jak se pomáhalo a pomáhá - jsme nastavili svoji náruč, ale prosím vás, Ukrajinců je 40 milionů. My jsme se nikdy tady nedozvěděli, kde je ten limit, kde je strop. Válka bude pravděpodobně dlouhá. Dneska už je z toho vleklý konflikt, tam to nemá prakticky řešení. Můžeme si říct zcela otevřeně, že když budeme pomáhat Ukrajině, a chceme tak, protože (proti) tomu obrovskému molochu Ruské federace asi nezvítězí, takže stane se z toho nějaký zamrzlý, vleklý konflikt a my si musíme opravdu říct, na co máme a na co nemáme. Nám se tady propojuje ekonomická krize, nám se tady propojila pocovidová krize a nám se tady propojila ještě tato uprchlická krize. A já opravdu nevím, jestli jsme Parlament České republiky a jestli jsme zástupci zvoleni za Českou republiku, nebo jsme nějaká prostě svazová republika spojená s Ukrajinou. Je třeba si toto otevřeně říci a lidé na to začínají upozorňovat, protože zjišťují, že pro ně finanční prostředky nemáme a pro Ukrajince finanční prostředky máme. Já říkám, je to v pořádku, ale musíme prostě tyto věci ohlídat.
Další bod: Legalizace pobytu cizinců zařazených v schengenském informačním systému podle čl. 24 jiným členským státem z důvodu hrozby pro veřejný pořádek nebo veřejnou bezpečnost. Samo Ministerstvo vnitra říká: "Riziko legalizace pobytu, u kterých není důvod zavedení SIS, zápis SIS proveden jiným státem." Já se ptám: I tady ten materiál o tom hovořil. V době přijímání lex Ukrajina I lidé, kteří opravdu tomu na Ministerstvu vnitra a na cizinecké policii rozumí, upozorňovali na tato rizika a mohli jsme tato rizika už zapracovat do lex Ukrajina I. Mohli jsme se vyvarovat určitých věcí a mohli jsme dříve čelit věcem, které nyní musíme řešit. Co o tom říká Ministerstvo vnitra: "Musíme provádět zvýšenou kontrolu, operativní činnost, identifikovat systémy předávající informace příslušným útvarům Policie ČR a zpravodajským službám." Je to to takzvané ENO.
Další bod: Zvýšená administrativní činnost a následné riziko nelegálního pobytu po ukončení dočasné ochrany. My jsme přijali lex Ukrajina I, kde jsme vlastně na základě redislokační směrnice říkali, že naši hosté z Ukrajiny zde mohou pobývat jeden rok. Náhle máme lex Ukrajina II, zjišťujeme, že vlastně už ten rok, ano, ten pořád trvá, ale už prostě tam začínají být nějaká omezení na 180 dnů. Pravděpodobně asi dochází vládě peníze, snižují se jí preference, což ukazují i dubnové výsledky zjištěných průzkumů, kdy můžeme se podívat tedy, jak si která politická strana stojí a co si ve své podstatě tímto průzkumem česká veřejnost vlastně myslí o určitých krocích vlády. A teď, co s tím? Po ukončení dočasné ochrany bude nutné řešit následně oprávněnost pobytu cizinců, Ukrajinců, ukrajinské národnosti mohou být na území dalších 90 dnů v rámci přechodného pobytu, pokud budou splňovat nějaké podmínky bezvízového pobytu.
Prosím vás, až skončí lex Ukrajina, ať už to bude I, II, III, XV, tak jsme v Evropské unii a jsme v Schengenu. Ukrajinský státní občan je klasický třetizemec. Je to také částečně odpovězeno na to, jak tady někdo říkal, že ti lidé se rozmýšlí, jestli tady zůstanou, nezůstanou a tak dále. Pro spousta lidí se otevřelo okénko do Evropy, byť nechtěně, a samozřejmě nepřeju si nic vůbec, co se tam dělo zlého, ale spousta lidí to využije. Je to obdobná situace, analogická s rozpadem Svazové federativní republiky Jugoslávie, kdy prakticky stejné problémy jsme řešili v té době. Věřte mi, že vím, o čem hovořím, protože v té době opravdu jsme řešili prakticky totožné problémy. Přicházely osoby, měly jinou identifikaci, otevřela se náruč tehdy celé Evropy, spousta lidí přišla a z 80 % tady zůstanou. Jak jsem říkal, 1 500 penze na Ukrajině, slabý sociální systém, slabé zdravotní zabezpečení, 4 000 bere vysokoškolák. Já asi bych pravděpodobně, mít takto otevřenou náruč, v zemi, kde mám diasporu silnou, domluvím se během chviličky, takto otevřenou náruč ze strany vládnoucí koalice, jenom hlupák by tady nezůstal.
Navýšení početních sil a prostředků. Opět Ministerstvo vnitra říká: "Je třeba provádět preventivní opatření, poučovat cizince, posílení kontrolní činnosti na vytipovaných místech, soustředění takových osob, případně vyhodnocování tras tranzitní migrace." A opět tady je, že je třeba navýšení finančních prostředků, to znamená, státní rozpočet, který byl schválen, a všichni víme, že to byl jenom prostě pokus ukázat, že my šetříme, za Babiše se nešetřilo, za nás se šetří. Já jsem člen několika komisí NBÚ, NÚKIBu a podobně, ve všech těchto komisích nás úpěnlivě prosí zástupci státní správy, že byli ořezáni na dřeň, že nejsou schopni plnit svoje základní úkoly, a všude přijímáme jako poslanci usnesení o tom, aby státní rozpočet, který bude novelizován, aby se navyšovaly finanční prostředky, protože nejsou schopni to utáhnout, ani mandatorní výdaje, vystačí do října, do listopadu, například NBÚ. ***