(17.40 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Další bod: Přesuny uprchlíků bez registrace pobytu. To je to, co zase nyní řeší lex Ukrajina II. Na bezpečnostním výboru jsme se dozvěděli, že ve své podstatě redislokační směrnice hovoří o tom, že osoba přijede, získá tady vízum dočasné ochrany, v rámci víza dočasné ochrany vlastně získává status dlouhodobého pobytu, to znamená, může se pohybovat uvnitř schengenského prostoru - ano, jsme druhou zemí, nejsme přímo na vnější schengenské hranici, tím to máme těžší, ty osoby se nám prostě tady pohybují, přejíždějí z jednoho členského státu do druhého státu a tak dále. Vůbec jsem nezaregistroval v lex Ukrajina II, abychom se třeba pokusili toto si nějak vnitřně upravit, prostě říci: Dobře, doprcháte do České republiky, my vám tady poskytneme ubytování, stravu, dáme vám vaše děti do školy, poskytneme vám zdravotní zabezpečení, ale prostě nebudete cirkulovat po celé Evropě. To je také velká otázka a samo Ministerstvo vnitra k tomu říká: nárůst tranzitní legální migrace, může to vést k nárůstu tranzitní legální migrace přes území České republiky, k nárůstu korupce, obchodu s prostitucí, drogy a zdraví. Riziko, které tady v tom Ministerstvo vnitra vidí, je zapojení občanů Ukrajiny a dalších postsovětských republik do trestné činnosti na úseku organizování a umožnění nelegálního přechodu hranic se sousedními státy, převaděčství, organizovaná trestná činnost.

Když jsem tady si dovolil říci, to bylo tuším při projednávání státního rozpočtu, že v té obrovské vlně budou přicházet i skupiny, které nebudou mít úplně čisté svědomí v uvozovkách, kriminálně závadové osoby, tak jsem se tady dočkal od pana ministra prohlášení pomalu na moji osobu, kdy on něco říkal v tom duchu, že musí vydýchat to prohlášení, a podobně. A vidíte, utečou dva měsíce a my zjišťujeme, že ze Zakarpatské Rusi někdo nám organizovaně sem posílá, nebudu říkat - tedy osoby se specifickými potřebami, abych byl korektní - které prostě sem přijedou, zaregistrují se a opět nám pravděpodobně odjíždějí. Pro někoho těch 5 000 korun je zajímavých. Opět podotýkám, vysokoškolský plat 4 000 korun, 1 500 korun penze. Proto vlastně ti lidé přijíždějí.

Zaslechl jsem ve veřejném prostoru, komu stojí za to, jet sem pro 5 000 korun? Ano, když ta rodina má dvacet hlav krát 5 000 korun, tak je to spousta peněz a jsou to peníze našich daňových poplatníků. My tady svádíme boj o 5 000 korun pro naše rodiny s dětmi, je v tom obrovský zmatek a chaos. My tady prostě na jednu stranu pro někoho nemáme a na druhou stranu pro někoho máme, kdo si to pravděpodobně ani nezaslouží.

Nárůst operativně pátrací činnosti - je tady předpokládáno, že bude provádět ředitelství, služby, NCOZ, SKPV. Dnes jsme se dozvěděli, nebo já jsem to zaregistroval tuším včera od pana policejního prezidenta, že Ukrajinci se podílejí na trestné činnosti v rámci České republiky 2,5 procenty. Máme nějaký počet trestných činů, já úplně přesně si nejsem jist, jestli to je asi 175 000 trestných činů za rok, z toho když vezmeme tedy nějaká 2 %, tak si to dokážeme spočítat. Otázka je, jaká byla trestná činnost v době covidu, kdy bylo všechno utlumeno, jaká trestná činnost je nyní. Ministerstvo vnitra prostě také predikuje, že Ukrajinci příchozí, nebo kteří už tady nějakou formou pobývají, se budou dopouštět nějaké míry trestné činnosti.

Další bod: Svévolné přesuny již registrovaných uprchlíků. To je přesně to, na co reaguje dnes i lex Ukrajina II, kde se snaží právě proto, že došlo k problémům, kdy prostě cizinci přijeli, někde se zaregistrovali, pak se jim tam z nějakého důvodu nelíbilo, prostě každý chce do krajského města, každý chce do hlavního města. Když prchám, tak doprchám i na vesničku, kde bydlím já, kde je 56 obyvatel. Máme tam tři rodiny Ukrajinců, matky s dětmi, náš pan starosta se o to postaral, takže oni tam doprchali, my jsme se tam s nimi sžili a u nás žijí. Prostě někdo chce žít jenom ve velkém městě, ale tady svévolné přesuny registrovaných uprchlíků nemůžeme umožnit, aby nám oni diktovali v uvozovkách, kde chtějí žít. My jim poskytneme všechny ty věci. A to je to, na co jsme upozorňovali, že nemáme strategický plán. My opravdu nevíme, kde ty osoby jsou, a na to je všechno navázáno dál, na to je navázáno školství, na to je navázáno to zdravotnictví, na to je navázáno ubytování.

Policie České republiky, odbor migrační politiky a další organizační články státní správy bez údajů v evidenci o aktuálním pobytu uprchlíků nejsou schopny toto řešit. Primárně chybí systém, který by přesuny podchytil. Tady je zase - jenom abych byl korektní, samozřejmě na těch systémech se nějakým způsobem pracuje, aby zase se neříkalo, že lidé, kteří se tím zabývají, nic nedělají, bylo nám i slíbeno, že i nějaký ten evropský systém bude představen snad 1. 6. 2022, budou se do něj nalévat informace a podobně, abychom zjistili vlastně, jestli někdo nežádá o humanitární dávku ve více zemích, a kolik takových procent asi může být. Někde jsem zaregistroval, že to může být až 20 % žadatelů, kteří prostě zjistí, že to jde, že to jde v Německu, že to jde v České republice, že to jde v Rakousku, tak si to takhle objedou a nafasují si ty dávky. Je to prostě asi lidská... nějaká skupina lidí, která vždycky tu dobrotu zneužije, když to jde.

Zneužívání institutu dočasné ochrany osobami, které nesplňují zákonem stanovené podmínky. Opět lex Ukrajina se na to snaží nějakým způsobem reagovat.

Žádosti o dočasnou ochranu z řad jiných třetích zemí či jiných občanů EU. A tady narážíme na osoby se specifickými potřebami, které nám bivakovaly nebo ještě bivakují na pražském nádraží, pardubickém nádraží, brněnském nádraží, kde jsme zjistili, že mají i zdvojené občanství, to znamená, mají cestovní doklad Maďarska, konkrétně to bylo Maďarsko, kdy jsou členy jiného členského státu Evropské unie, a logicky nemůžou tedy patřit pod lex Ukrajina, a vlastně tady už ten materiál dopředu předpokládal, že se něco takového může stát. Riziko zde bylo identifikováno, mám tady poznámku, již daleko dříve než tedy vůbec na základě lex Ukrajina nám takto vyhřezlo.

Co s tím? Informační kampaň, registrování, ohlašování povinnosti, vznik nějakého evropského systému, který by nám tyto věci dokázal nějakým způsobem identifikovat. Jedná se i o propojení do systému CIS, což je informační systém cizinecké policie, a systému SIS, to je schengenský informační systém, kde tato data se dají takto zjišťovat.

Ohlašovací povinnost - čeká se na stanovisko, tady je napsáno, odboru legislativy Ministerstva vnitra. Tady se opět dostáváme k tomu, že bychom měli napřed... To, že ti lidé mohli být dlouho, přijeli sem a registrace byla tři dny, potom se zjistilo, že z kapacitních důvodů se to nedá zvládnout, tak se to prodloužilo, nyní lex Ukrajina opět hovoří, že zase registrace by měla proběhnout během tří dnů, to znamená, vracíme se jenom tam, kde už jsme ani být nemuseli.

Další bod: Nesplnění povinnosti ve vztahu k oznámení ubytování cizinců - státní příslušníci Ukrajiny ve lhůtě do 30 dnů od vstupu na území, kdy povinnost ohlásit místo pobytu se nevztahuje na cizince, na kterého povinnost plnit ubytování, neznalost nebo úmysl. Co k tomu říká Ministerstvo vnitra? Neznámý počet vyskytujících se státních příslušníků Ukrajiny na území České republiky. Jde zejména o situace, kdy se cizinec při vstupu nachází na území ČR, nežádá o udělení dočasné ochrany a není oznámeno místo pobytu na území. Jak jsem říkal, k dnešnímu dni bylo celkem 358 000 víz uděleno, ale říká se, že tady může být až půl milionu Ukrajinců, takže nějaké osoby z nějakého důvodu se nepřihlásily na těch střediscích a prostě ani nečerpají ani dočasnou ochranu.

Cizinecká policie je dnes ve stavu, kdy není schopna prakticky, to si řekněme otevřeně, provádět dostatečné pobytové kontroly, aby vyhledávala tyto cizince, tím, že jsou zaměstnáni registrací cizinců. Opravdu nevím, jak zvládne za současné personální situace cizinecká policie provádět kontroly cizinců, které jim stanoví lex Ukrajina II, to si myslím, že je opravdu velice iluzorní. Je to hezky napsáno, ale praktická realizace za současného stavu, početního stavu cizinecké policie je nereálná.

Už se budu blížit ke konci. Padělané doklady opravňují - ještě tady mám, pardon, nesplnění povinnosti, to jsem také zde zmínil, takže už bych jenom velice krátce, že minimálně v analýze rizik se například hovoří o padělaných dokladech k řízení motorových vozidel. Tady jsme naráželi na to, že vlastně jsou tady registrační značky, kdy oni nebyli pojištění, pak se to nějakým způsobem řešilo, nelze vlastně ani zajistit odtah dejme tomu na území Prahy, kde nám parkují na modrých zónách, když tam přímo se nepřistihne ten řidič a tak dále. To jsou takové drobné věci, ale samozřejmě tyto analytické materiály také o nich hovoří. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP