(17.20 hodin)
(pokračuje Jiří Kobza)

Dál tady mám písemnou interpelaci, kterou jsem zaslal panu ministru Rakušanovi, kterou nebudu číst, abych zde nezdržoval, ale chci říct, že pro nás jako pro obyvatele Prahy, pro obyvatele Prahy 10, zejména Malešic, je tato otázka velmi, velmi, důležitá. Doufám, že to, jakým způsobem přistupuje vedení Prahy ke svým vlastním voličům, ke svým vlastním občanům, si v nadcházejících volbách občané i voliči připomenou. Pane předsedající, děkuji za slovo a vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní požádám pana poslance Huberta Langa o jeho příspěvek do obecné rozpravy a připraví se pan poslanec Jiří Mašek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Hubert Lang: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, pane ministře vnitra. Jsem rád, že nemáme omezený čas a dostanu se dneska zcela pragmaticky k tomu, co tady vlastně znamená přeneseno do praxe lex Ukrajina I a co znamená přeneseno do praxe lex Ukrajina II. Budu citovat z materiálu, který vytvořilo samo Ministerstvo vnitra. Je to analýza rizik, která předpokládá na základě zkušeností lidí, kteří se tím zabývají, určité situace, nebezpečí, které jakákoliv migrační vlna, krize, může přinést pro vnitřní bezpečnost České republiky. Ve své podstatě vždycky ten každý jednotlivý bod se pomalu, ale jistě, začíná naplňovat.

Začátek byl bezprecedentní útok Ruské federace na Ukrajinu. To všichni víme, mnohokrát to tady bylo zmíněno. Hnutí ANO podpořilo všechny kroky vlády v počátku s přílivem uprchlíků. Samozřejmě nemůžeme nechat, aby tam někdo zabíjel ženy, děti a podobně. Na začátku jsme upozorňovali, že to není jednoduchá situace. Nebyly ani typové plány, jak jsme se mnohokrát na bezpečnostním výboru o tom bavili, které byly původně na 20 000 běženců nebo migrantů. Na to byly zpracovány vlastně všechny ty typové plány a najednou jsme tady měli obrovský příliv.

Nějakým způsobem ta první fáze proběhla, to znamená ta příjmová fáze. Nyní jsme v druhé fázi, ve fázi adaptační, a měla by potom nastat ještě třetí fáze - integrační. K tomu bych se chtěl také dostat. K dnešnímu dni podle informací, jaké máme z bezpečnostního výboru, máme uděleno 358 000 víz dočasné ochrany. To znamená, je to obrovské množství - je to prakticky 5 % naší populace - lidí, kteří přišli, kteří tady žádají o humanitární dávku, o pomoc, ubytování, ochranu a tak dále.

Tím, že ta situace byla složitá a nebyla v ní Česká republika samostatně, na to samozřejmě musela Evropa reagovat, jsme v Evropě, jsme v Schengenu. To znamená, došlo na základě dohody ministrů vnitra k přenesení směrnice 2001/55/ES z 20. července 2001, která se jmenuje o minimálních normách pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatřeních k zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími. Já tomu říkám, že je to vlastně taková redislokační směrnice, která nikdy nebyla aplikována až do útoku Ruské federace na Ukrajinu. Lex Ukrajina I ve své podstatě je takovým ořezaným základem této směrnice.

To, že úplně všechno není ideální, přestože my jsme na to upozorňovali - pan ministr samozřejmě také reagoval, vždycky říkal: Ano, je to obrovský příliv lidí, nic není dokonalé, všechno se nějakým způsobem vyvíjelo. Se vším se dá souhlasit, ale my na to, pane ministře, upozorňovali opravdu od samého počátku. Netvrdím, že v prvním nebo druhém týdnu té katastrofy, která se stala na Ukrajině a začala se valit migrační vlna, že se to všechno dalo zvládat. Ale dneska, jak říkala i paní místopředsedkyně Sněmovny, naše stínová ministryně vnitra, paní Mračková Vildumetzová, je to 90. den. Říkám stínová ministryně vnitra, protože jsem tady také na fóru Sněmovny zaznamenal, že někteří koaliční poslanci nevědí, že hnutí ANO má vytvořenou stínovou vládu a naše stínová ministryně vnitra je paní místopředsedkyně Sněmovny. Tak jenom pro upřesnění pro některé neznalé poslance z vládní koalice.

Já si tady postupně dovolím přečíst jednotlivé body té analýzy rizik a vždycky k tomu řeknu zcela pragmaticky, jaká je situace. Jeden z bodů hovoří: Snaha o legalizaci dosud dlouhodobě nelegálních pobytů na území České republiky. To jsou takzvané osoby, které jsou v evidenci nežádoucích osob. Státní příslušníci Ukrajiny do doby vypuknutí válečného konfliktu opravdu byli jedněmi ze základních, když to řeknu slangově, zákazníků cizinecké policie na území České republiky. Občané Ukrajiny dlouhodobě pobývali na území České republiky nelegálně, pracovali zde nelegálně, zneužívali různé druhy cestovních dokladů, zejména evropských členských států, vydávali se za Rumuny, za Bulhary, za další občany jiných členských států z důvodu, že Ukrajina byla chudý stát, průměrná mzda kolem 4 000 korun, 1 500 korun průměrná měsíční penze a ti lidé řešili nějakým způsobem možná svoji existenci tím, že tady pracovali opravdu v obrovském množství načerno. Samozřejmě cizinecká policie plnila svoje úkoly, ty osoby byly nějakým způsobem registrovány, dostávaly se do evidence nežádoucích osob. Já jsem interpeloval pana ministra, ptal jsem se, kolik z osob, které v době účinnosti lex Ukrajina I se nacházelo v evidenci nežádoucích osob a co s těmito osobami budeme dělat, protože při pobytové kontrole se zjistí, že ta osoba se dopouštěla předtím nějakého přestupkového nebo nějakého jiného protiprávního jednání, byla zaregistrována v evidenci nežádoucích osob, dostala výjezdní příkaz, ten nerespektovala, pohybovala se dál na území České republiky nelegálně. Přišel lex Ukrajina a ta osoba - a mnoho z nich - se šla zaregistrovat na KACPU. Tam se to samozřejmě zjistilo, dal se jim výjezdní příkaz, nemůže se realizovat jejich vyhoštění, ale těchto osob je tady poměrně velké množství. Takže to je první problém, který zde máme.

Co k tomu psala samotná policie Ministerstva vnitra: "Nárůst počtu cizinců, kteří žádají Českou republiku o přiznání dočasné ochrany, přičemž pobývají na území České republiky neoprávněně, ke dni účinnosti zákona lex Ukrajina I a s tím související zátěž pro sociální, zdravotní, ubytovací systém v České republice. S tím jsou zvýšené nároky na personální zajištění potřebného počtu policistů, a to nejenom služby cizinecké policie a policie obecně v souvislosti se zajištěním správních agend přestupkového řízení a dalších trestních řízení." Jako určité východisko ze situace zde samo Ministerstvo vnitra navrhuje zefektivnění činnosti služby cizinecké policie při pobytových kontrolách na území České republiky. Dokážete si představit, jak asi dneska probíhají pobytové kontroly, když policisté jsou zaměstnáni registrací cizinců na krajských integračních střediscích registrace cizinců, kdy denně přichází od 800 do 1 000 lidí v rámci České republiky. Jako řešení se říká navýšení početních stavů policistů. Je to v přímém rozporu, co schválila současná vláda, to znamená, že nejenom že nezvýšila platy policistů na úroveň, na kterou předchozí vláda chtěla zvýšit, ale ve své podstatě ještě dochází k úsporným opatřením.

Další bod: Padělání cestovních dokladů cizinců, kterým je poskytována dočasná ochrana. Prosím vás, v tom prvotním počátku, jak tady říkal i kolega Mašek, prostřednictvím pana předsedajícího, místopředseda bezpečnostního výboru, jsme upozorňovali na to, že osoby, které přicházely, neměly buď vůbec žádné doklady, nebo měly nějaký rodný list, nebo měly prostě nějaký jiný doklad, kterým identifikovali, že jsou občané Ukrajiny, ale na registračních místech se v tom obrovském náporu registroval, kdo mohl. Specializace kontroly dokladů je sama o sobě složitá, trvá mnoho let, než se policista vyškolí, vycvičí, a v tom obrovském množství příchozích zcela jistě docházelo i k tomu, že vlastně vůbec nevíme, kdo to je. My jsme někoho zaregistrovali v mnoha případech a nevíme, jestli to je opravdu ta osoba, která měla nějaký ten doklad, nebo jestli ten doklad vůbec byl pravý. Opět opakuji: můžeme se podívat, statisticky jsem schopen to doložit, že z hlediska padělání a pozměňování cestovních dokladů na území České republiky, u členského státu Evropské unie a Schengenu, se Ukrajinci ve výrazné míře podíleli každý rok v rámci padělání a pozměňování cestovních dokladů. Ptám se, proč by to mělo skončit jenom s přílivem a možností, že zjistí určité skupiny osob - ne samozřejmě maminky s dětmi, které prchají z nějaké bezprostředně zatížené oblasti - proč by nevyužily situace, když viděly obrovský nápor na registračních místech, kde registroval v uvozovkách úředník, který měl ruce a nohy. Bylo řečeno na bezpečnostním výboru, že bylo přijato mnoho úředníků čistě na dohodu, protože odbory a azylové a migrační politiky jsou také poddimenzovány. Proč k tomu dochází? Můžeme se o tom bavit dlouhodobě. Prostě tam registroval v uvozovkách, kdo měl ruce a nohy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP