(22.00 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Již tato povinnost předpokládá používání a rozvoj biopaliv v budoucnosti. Ve vládě Petra Nečase je v té době ministrem financí Miroslav Kalousek. Starší obdobné nařízení vlády č. 446/2011 Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv, se novým nařízením zrušilo.

Dne 8. 11. 2012 byla usnesením vlády České republiky č. 804 schválena aktualizace Národního akčního plánu České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů. V preambuli tohoto plánu ze srpna 2012 se uvádí doslova: Forma a struktura předloženého Národního akčního plánu ČR pro energii z OZE je závazně daná rozhodnutím Komise 2009/548/ES ze dne 30. června 2009, kterým se stanoví vzor pro národní akční plány pro energii z obnovitelných zdrojů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES. Závaznost dané formy dokumentu je provedena z důvodu vzájemné porovnatelnosti akčních plánů a navržených hodnot mezi jednotlivými členskými státy.

Ze směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2009/28/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů vyplývá pro Evropskou unii jako celek v roce 2020 cíl 20 % podílu energie z obnovitelných zdrojů a cíl 10 % podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě. Pro Českou republiku byl Evropskou komisí stanoven minimálně 13 % podíl energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě energie. Splnění tohoto cíle musí zároveň zajistit minimálně 10 % podíl obnovitelných zdrojů v dopravě.

Zpracovaný Národní akční plán České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů navrhuje v roce 2020 dosažení 14 % podílu energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě energie a 10,8 % podílu energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě v dopravě.

V závěru tohoto dokumentu se pak uvádí řada vhodných budoucích opatření ze strany státu pro dosažení povinného minimálně 10% podílu obnovitelných zdrojů v dopravě v roce 2020. Současně se přiznává, že tohoto cíle není možné dosáhnout pouze nízkoprocentním přidáváním biopaliv do motorových benzinů a do motorové nafty, přičemž v originálu textu dokumentu je tento závěr dokonce podtržen na straně 101: V rámci postupného navyšování biopaliv jako alternativních paliv z obnovitelných zdrojů energie v dopravě je nutno vycházet z reálného faktu, že 10% cíle v roce 2020 nelze dosáhnout nízkoprocentním přidáváním biopaliv do motorových benzinů a nafty. - A to bylo pravdivé. Ten předpoklad byl pravdivý, takže přesně tak to dopadlo. Takže žádný závazek se neplní a teď nová vláda všechno ruší.

Dále v textu vládou schváleného dokumentu následuje výčet již zmíněných opatření. Mezi ně patří: vypracovat reálnou koncepci uplatňování biopaliv v České republice jako alternativních motorových paliv z obnovitelných zdrojů v dopravě až do roku 2020, přehodnotit stávající i další možnosti využití biopaliv pro pohon, a to zejména širší využití jak čistých biopaliv, tak vysokoprocentních biopalivových směsí především v rezortu zemědělství, v oblasti stavebnictví, těžařství či u dopravních podniků, umožnit využití čistých biopaliv - FAME/MEŘO - nebo vysokoprocentních biopalivových směsí - SMN30 - pro pohon motorových vozů provozovaných Českými drahami, vytvoření ze strany státu podmínky pro uplatňování biopaliv srovnatelné s podmínkami pro stlačený zemní plyn pro dopravní účely, vytvořit ze strany státu podmínky pro rychlejší obměnu stávajícího vozového parku v ČR, a to zejména z hlediska podpory výroby a dovozu nových vozidel na alternativní paliva vyráběná z biomasy, vypracovat potřebnou legislativu jako oporu pro realizaci navrhovaných opatření - nový zákon o ochraně ovzduší, novela zákona o spotřebních daních, legislativní ošetření podpory perspektivní produkce a použití biopaliv II. a III. generace.

Z tohoto výčtu jednoznačně plyne, že vláda Petra Nečase počítala nejméně s daňovým zvýhodněním biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními palivy i po roce 2015. Ve vládě, která tento akční plán schválila, byl v té době ministrem financí Miroslav Kalousek.

Od roku 2013 se uskutečnila řada jednání pracovní skupiny, na kterých se projednávaly úpravy návrhu Evropské komise předkládané irským a posléze litevským předsednictvím. Na jednání Rady Evropské unie pro energetiku dne 12. 12. 2013 - v té době je předsedou úřednické vlády Jiří Rusnok - předložilo litevské předsednictví kompromisní návrh úpravy textu Evropské komise, text však nebyl schválen. Česká republika tento kompromisní návrh s řadou výhrad podpořila. Neschválený kompromisní text obsahoval i požadavek na omezení využívání biopaliv vyrobených z potravinářské biomasy a řešil i problematiku podpory tzv. pokročilých biopaliv. Kompromisní návrh dále umožňoval pro splnění 10% energetického podílu z obnovitelných zdrojů, převážně biopaliv, v roce 2020 v dopravě statistický převod určitého množství biopaliv z jednoho členského státu na jiný.

Dne 6. 8. 2014 vláda České republiky - ministrem financí je Andrej Babiš - usnesením č. 655 schválila dokument s názvem Víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období let 2015-2020. Program předložilo Ministerstvo zemědělství a navazuje na dokument s názvem Víceletý program podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě schválený vládou České republiky dne 25. 2. 2008 usnesením č. 164/2008 a následně schválený Evropskou komisí dne 23. 12. 2008 s platností od 1. 7. 2009 do 30. 6. 2015.

Stejně jako tento původní víceletý program je i nový víceletý program z roku 2014 koncipován na základě čl. 16 odst. 5 směrnice Rady 2003/96/ES, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny. Uvedená směrnice umožňuje osvobození nebo snížení daňové sazby u vybraných výrobků na základě víceletých programů. Z hlediska možných dopadů vyplývajících z revize směrnic RED a FQD na další využívání biopaliv v České republice se nemění povinnost postupně snižovat emise skleníkových plynů z pohonných hmot a povinnost splnění 10 % energetického obsahu biopaliv a obnovitelné elektřiny na celkové spotřebě energie v dopravě do konce roku 2020. V programu se však omezují možnosti dosažení stanovených cílů pro konvenční biopaliva a vytváří se tlak na využívání biopaliv s úsporou emisí skleníkových plynů vyšší než 50 % již od roku 2017.

V textu programu je dále uvedena bilance čistých biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními palivy uvedených na trh v České republice v letech 2010 až 2013 a výše finančních podpor, realizovaných osvobozením od spotřební daně příslušného podílu biopaliv v daném čistém biopalivu nebo v dané vysokoprocentní směsi, podle notifikovaného programu této podpory na období od 1. 7. 2009 do 30. 6. 2015. Program schválen vládou České republiky dne 25. 2. 2008 usnesením č. 164/2008 a Evropskou komisí dne 23. 12. 2008. Tuto bilanci a výši finančních podpor můžeme vidět v tabulce 1 níže.

Poznamenejme, že biopaliva, která jsou uváděna na trh v České republice v rámci standardizovaných nízkoprocentních směsí s fosilními palivy - množství biopaliva ve výši 4,1 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů a ve výši 6,0 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty - nejsou nijak finančně zvýhodněna, tedy na tyto podíly biopaliv se nevztahuje osvobození od spotřební daně. Text programu z pera Ministerstva zemědělství obsahuje i přehlednou tabulku výší spotřebních daní, současných podpor a navrhovaných podpor u jednotlivých druhů čistých biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními palivy, které ponechává nebo snižuje.

Vládou schválený program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na roky 2015 až 2020 obsahuje i rozbor problematiky tzv. pokročilých biopaliv - biopaliva tzv. 2. a 3. generace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP