(21.50 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Ve schváleném zákoně se také stanovuje maximální podíl biopaliva v benzinech, resp. v motorové naftě uplatněný formou nízkoprocentního přídavku o hodnotě 5 %, resp. 7 % objemových. Poslanci schválený zákon však prezident republiky nepodepsal a vrátil jej zpět Poslanecké sněmovně. Hlasování o prezidentem vráceném zákoně proběhlo dne 27. května 2010, Poslanecká sněmovna však setrvala na dříve schváleném zákoně. Jak Miroslav Kalousek, tak Bohuslav Sobotka, tak Vojtěch Filip hlasovali pro návrh. - Kalousek, Sobotka, Filip hlasovali pro biopaliva. Pecka! 2010. - Zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů pod číslem 172/2010 Sb.

Dne 12. srpna 2011 vláda České republiky předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o ochraně ovzduší, který mj. zapracovává některé směrnice Evropského parlamentu a Rady, např. směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES, kterou se mění směrnice 98/70/ES, pokud jde o specifikaci benzinu, motorové nafty a plynových olejů, zavedení mechanismu pro sledování a snížení emisí skleníkových plynů, a směrnici Rady číslo 1999/32/ES, pokud jde o specifikaci paliva používaného plavidly vnitrozemské plavby, a kterou se ruší směrnice 93/12/EHS.

Návrh vládního zákona dále upravoval práva a povinnosti dodavatelů pohonných hmot. V zákoně se opět explicitně uvádí povinnost předmětných osob zajistit, aby v pohonných hmotách, které tato osoba uvádí do volného daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely za kalendářní rok nebo které byly uvedeny do volného daňového oběhu v jiném členském státě Evropské unie a jsou dodávány na území České republiky pro dopravní účely za kalendářní rok, bylo obsaženo i minimální množství biopaliva ve výši 4,1 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů a ve výši 6,0 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty. Návrh zákona opět umožňuje splnit tuto povinnost i uvedením čistého biopaliva nebo směsného paliva podle jiného právního předpisu.

Návrh zákona dále dodavatelům pohonných hmot ukládá povinnost postupně snižovat emise skleníkových plynů na jednotku energie obsaženou v pohonné hmotě v úplném životním cyklu pohonné hmoty tak, aby ve srovnání se základní hodnotou produkce emisí skleníkových plynů pro fosilní pohonné hmoty dodavatel dosáhl snížení emisí skleníkových plynů o 2 % do 31. 12. 2014, o 4 % do 31. 12. 2017 a o 6 % do 31. 12. 2020. Této povinnosti lze přitom dosahovat i podílem biopaliv v pohonných hmotách nebo čistými biopalivy. Pod vládním návrhem zákona, ve vládě je v té době ministrem financí opět Miroslav Kalousek, je podepsán tehdejší předseda vlády Petr Nečas a tehdejší ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

V důvodové zprávě k vládnímu návrhu se mj. uvádí na straně 94: Riziko neplnění legislativních požadavků transpozice směrnice č. 2008/50/ES ze dne 11. 6. 2008, o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu, ve stanovených termínech je spojeno se sankcemi, které může Evropská komise uplatnit vůči těm členským státům, které tyto požadavky neplní, případně nepřijímají vhodná opatření k řešení vzniklé situace. Naléhavost této situace je dána již prošlým transpozičním termínem 11. 6. 2010.

Kromě negativních dopadů na lidské zdraví může vést nesplnění limitních hodnot předepsaných evropskou legislativou také k významným finančním postihům pro ty členské státy, které je neplní. V současné době Česká republika neplní dlouhodobě imisní limity pro suspendované částice PM10, a proto s ní Evropská komise zahájila již v roce 2008 řízení o porušování legislativy. To může vést k udělení vysokých sankcí již v relativně raných fázích tohoto řízení vzhledem k zpřísnění podmínek Smlouvy o fungování EU.

Dne 10. února 2012 Poslanecká sněmovna tento vládní návrh, s pozměňovacími návrhy netýkajícími se však problematiky biopaliv, schválila. Miroslav Kalousek i Vojtěch Filip hlasovali pro návrh, Bohuslav Sobotka se zdržel hlasování.

Bezprostředně po hlasování tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek předstoupil před poslance a pronesl tato slova: Děkuji za slovo. Paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi jednu poznámku. Samozřejmě vláda je jistě spokojena, že prošel tento zákon, nicméně já bych svoji poznámku chtěl věnovat pozměňovacímu návrhu, který Sněmovna přijala, pana poslance Bureše, který se tak či onak týká ochrany životního prostředí a tak či onak se také týká státního fiskálu v době krize. Mně to hodně připomíná hlasování o loteriích, přiznám se. Prostě jsou okamžiky, kdy vláda může navrhnout cokoliv, ale jistá lobby napříč politickým spektrem si stejně prosadí svoje. Často na přednáškách o veřejných rozpočtech říkám svým studentům, že veřejné rozpočty jsou věčnou bitvou mezi dobře organizovanou menšinou, která si chce na úkor ostatních ze společného koláče ukrojit, a onou většinou, která je však neorganizovaná a která je nazývána daňovými poplatníky. - No tak to je zvláštní, že to tedy navrhoval. - Nechť si každý z nás dnes večer před usnutím při obvyklém zpytování svědomí řekne, zda zastupoval neorganizovanou většinu, nebo dobře organizovanou menšinu. Děkuji za pozornost.

Na repliku ze strany Bohuslava Sobotky ministr Miroslav Kalousek před poslanci řekl: Aby bylo úplně zřejmé, hlasoval jsem ve finále pro tento vládní návrh, protože to je dobrý zákon, navíc je to nezbytná transpozice, je to takzvaný EU zákon. Ve svém důsledku jeho výhody převáží nad některými ústupky, které Sněmovna udělala při hlasování, takže je to krok vpřed, ne že ne. Já kritizoval ty ústupky, nikoliv to, že Sněmovna schválila zákon. A proto jsem si to dovolil přirovnat k loteriím, kde pokud si dobře pamatuji, pane poslanče Sobotko, tenkrát jste to s většinami a menšinami měl trochu jinak. Děkuji.

Senát návrh vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, ty se však netýkaly biopaliv, a poslanci 2. května 2012 zákon schválili s účinností od 1. 9. 2012. Miroslav Kalousek při tomto opětovném hlasování nehlasoval, neboť byl omluven z účasti na schůzi, Bohuslav Sobotka hlasoval pro návrh, Vojtěch Filip se zdržel hlasování. Zákon byl vyhlášen ve Sbírce zákonů pod číslem 201/2012 Sb.

12. 9. 2012 vláda České republiky schválila Akční plán pro biomasu v České republice na období 2012-2020. Cílem materiálu bylo vymezit opatření a principy vedoucí k efektivnímu a účelnému využití energetického potenciálu biomasy ve vztahu k naplnění závazků České republiky pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů do roku 2020. Součástí materiálu je i kapitola s názvem Potenciál cíleně pěstované biomasy pro výrobu biopaliv v dopravě, ve které se mj. stanovuje optimální mix plodin pro zajištění suroviny na výrobu biopaliv. V textu akčního programu se v této souvislosti uvádí scénář pro případ, že ve střednědobém horizontu stát výrazně podpoří využití lihu na trhu kapalných biopaliv. Ve vládě je v té době ministrem financí Miroslav Kalousek.

Dne 3. 10. 2012 vláda České republiky vydala nařízení o kritériích udržitelnosti biopaliv, předpis č. 351/2012 Sb., s účinností od 1. listopadu 2012, kterým zapracovává příslušné předpisy Evropské unie, mj. směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES, kterou se mění směrnice 98/70/ES, pokud jde o specifikaci benzinu, motorové nafty a plynových olejů, zavedení mechanismu pro sledování a snížení emisí skleníkových plynů a směrnici Rady 1999/32/ES, pokud jde o specifikaci paliva používaného plavidly vnitrozemské plavby, a kterou se ruší směrnice 93/12/EHS, a stanovuje kritéria udržitelnosti biopaliv, požadavky na systém kvality a systém hmotnostní bilance a další věci. V nařízení se mj. stanovuje minimální úspora emisí skleníkových plynů při používání biopaliv splňujících kritéria udržitelnosti oproti emisím skleníkových plynů vznikajících v celém životním cyklu referenční fosilní pohonné hmoty ve výši 35 % do 31. 12. 2016, ve výši 50 % od 1. ledna 2017, ve výši 60 % od 1. ledna 2018 v případě biopaliv vyrobených ve stacionárním zdroji uvedeném do provozu 1. ledna 2017 nebo později. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP