(22.10 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

V textu programu se k tomu mj. uvádí: Moderní biopaliva, resp. pokročilá biopaliva nebo také biopaliva 2. a 3. generace, jsou obecně vyráběna z nepotravinářských surovin a bezprostředně nekonkurují potravinářskému sektoru. Vzhledem k technologické a finanční náročnosti jejich výroby nejsou v současnosti využitelné k plošnému komerčnímu využití. V blízké budoucnosti však lze očekávat jejich postupné rozšiřování, a proto je nutné zajistit, aby tato biopaliva byla co nejvíce konkurenceschopná vůči ostatním využívaným tradičním biopalivům. Z tohoto důvodu je nezbytné, aby byla na moderní biopaliva uplatňována nulová spotřební daň z minerálních olejů, resp. plné osvobození od spotřební daně z minerálních olejů. - Takže toto je materiál z roku 2015 a biopaliva druhé a třetí generace stále neexistují. To je podobné, jako někdo říká v rámci Green Dealu, že budeme mít nové technologie a všechno nahradíme, a je to podobný nesmysl.

Text schváleného programu dále obsahuje odhad spotřeby biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními palivy na období 2015-2020 a s tím související odhady dalších sledovaných údajů. V tabulce 3 uvádíme odhady pro účely tohoto textu podstatných ukazatelů: Odhad finanční podpory čistých biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními hmotami a související odhad na zaměstnanost v zemědělství a na státní rozpočet podle víceletého programu. Roční přínos jednoho pracovníka do státního rozpočtu v souladu s Agrární komorou České republiky je uvažován v rozmezí 225 až 250 tisíc korun. - A to teď vláda ruší. Asi vláda chce vyšší nezaměstnanost, jinak si to neumím vysvětlit).

V samotném závěru v srpnu 2014 vládou České republiky, jejímž členem je Andrej Babiš, schváleného víceletého programu se k výším daňové podpory pro jednotlivé druhy biopaliv uvádí: Tyto navržené, resp. schválené a notifikované podpory budou každoročně přezkoumány, zda nevykazují překompenzaci.

Dne 25. 2. 2015 vláda České republiky, s ministrem financí Andrejem Babišem, předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, a další související zákony. Cílem vládního návrhu zákona je implementace Víceletého programu podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015-2020. Předmětem vládního návrhu je ponechat minimální podíly biopaliv v nízkoprocentních směsích - motorový benzin, resp. motorová nafta - za kalendářní rok, snížit daňové zvýhodnění čistých biopaliv a vysokoprocentních směsí biopaliv s fosilními palivy, zpřísnit povinnosti dodavatelů pohonných hmot ve vztahu k používání biopaliv v pohonných hmotách a zavést sledování plnění jejich povinností v průběhu kalendářního roku. Vládní návrh zákona navazuje na v srpnu 2014 vládou schválený Víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období let 2015-2020.

Poznamenejme, že tento vládou schválený program byl zaslán Evropské komisi v průběhu září 2014, která vznesla v rámci procesu notifikace výhrady vůči způsobu výpočtů navrhovaných daňových zvýhodnění, a proto musela být programem predikovaná daňová zvýhodnění v předloženém vládním návrhu zákona upravena. Vládní návrh zákona proto snižuje daňové zvýhodnění pohonných hmot SMN B30 zvýšením jejich spotřební daně ze současné hodnoty 7,665 Kč/litr na 8,415 Kč/litr - SMN B30 je zde směsná motorová nafta s metylestery řepkového oleje, kde podíl metylesteru ve směsi činí nejméně 30 % objemu; snižuje daňové zvýhodnění pohonných hmot B100 zvýšením faktického odvodu daně ze současných 0 Kč/litr na 1,80 Kč/litr - B100 jsou čisté metylestery mastných kyselin; zrušuje daňové zvýhodnění etylesterů mastných kyselin; snižuje daňové zvýhodnění rostlinných olejů určených k pohonu motorů zvýšením faktického odvodu daně ze současných 0 Kč/litr na 1,18 Kč/litr; ponechává stávající úplné osvobození od spotřební daně u bioplynu v kapalném nebo v plynném stavu určeného k pohonu motorů; ponechává stávající možnost úplného osvobození od spotřební daně u biopaliv druhé generace - která neexistují; ponechává stávající možnost úplného osvobození od spotřební daně u pohonných hmot E95 a snižuje daňové zvýhodnění u pohonných hmot E85 ze současných 12,84 Kč/litr biolihu obsaženého v E85 na 11,31 Kč/litr biolihu obsaženého v E85.

Vládní návrh zákona dále zavádí sledování plnění povinností uvádět stanovené množství biopaliv v pohonných hmotách v průběhu kalendářního roku v reakci na praktické poznatky obcházení těchto povinností. Jednou ze zjištěných forem obcházení zákonem stanovené povinnosti je totiž účelové jednání dodavatelů pohonných hmot, kteří v průběhu kalendářního roku dlouhodobě uvádí do volného daňového oběhu, resp. dodávají ve volném daňovém oběhu z jiných členských států na území České republiky pro dopravní účely výhradně pohonné hmoty neobsahující biopalivo a před skončení stanoveného období ukončí veškerou činnost, aniž by zákonem stanovenou povinnost splnili. Zjištění porušování stanovených zásad je podle důvodové zprávy k vládnímu návrhu zákona možné až po uplynutí kalendářního roku a vlastní zajištění nápravy včetně vyvození sankcí je velmi problematické, resp. nereálné.

Vládní návrh zákona také nově stanovuje povinnost složit na zvláštní účet celního úřadu jistotu odpovídající množství nedodaného biopaliva, což má podle důvodové zprávy významným způsobem přispět ke snížení výše případného nedoplatku na pokutách za neuvedení minimálního množství biopaliva do volného daňového oběhu uložených dodavatelům pohonných hmot, kteří zákonem stanovenou povinnost nesplnili.

Vládní návrh zákona také řeší problematiku neoprávněného opakovaného započtení biopaliva, které je na území České republiky, případně i v jiných členských státech, opakovaně uváděno do volného daňového pohybu, oběhu, nebo dodáváno ve volném daňovém oběhu z jiného členského státu na území České republiky. V důvodové zprávě předloženého vládního návrhu se k celkovému dopadu navržených úprav na veřejné rozpočty uvádí doslova: Náklady navrhované úpravy jsou spojeny s nižším inkasem ze spotřební daně. Celkový kumulovaný negativní dopad, 2015-2020) této varianty do veřejných rozpočtů z titulu nevybrané spotřební daně by měl být podle programu a navazujících výpočtů cca 9 miliard korun. Z toho cca 8,2 miliardy korun by mělo činit nižší inkaso státního rozpočtu a 820 milionů korun nižší inkaso Státního fondu dopravní infrastruktury. Program na druhou stranu implikuje výrazně pozitivní vliv na zaměstnanost a následné odvody do veřejných rozpočtů. Tato varianta má vést k vytvoření cca 14 tisíc nových pracovních míst a během programu do rozpočtů přinést 14,6 až 16,2 miliardy korun. Celkový kumulovaný vliv na veřejné rozpočty by tedy v letech 2015-2020 měl být podle programu pozitivní ve výši 5,6-7,2 miliardy.

Vládní návrh zákona dále ponechává stávající povinnost dodavatelů pohonných hmot za kalendářní rok zajistit minimální množství biopaliva ve výši 4,1 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů a ve výši 6,0 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty. Nově však dodavatel pohonných hmot může právě uvedenou povinnost pouze do 1,2 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů nebo pouze do 1,8 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty splnit i uvedením čistého biopaliva nebo vysokoprocentní směsi biopaliva s fosilními palivy do volného daňového oběhu na území České republiky pro dopravní účely.

Poznamenejme, že v dosud platné úpravě toto omezení - do 1,2 %, resp. do 1,8 % - není, a tedy v současné době může dodavatel pohonných hmot splnit svoji povinnost stran minimálních podílů biopaliv v motorovém benzinu, resp. v motorové naftě i uvedením čistého biopaliva nebo vysokoprocentní směsi biopaliva s fosilními palivy do oběhu, a to právě v rozsahu daném minimálními podíly biopaliv - 4,1 %, resp. 6,0 % objemových.

Vládní návrh zákona mimoto nově stanovuje dodavatelům pohonných hmot povinnost v průběhu roku v příslušném období, leden až březen, leden až červen, leden až září, zajistit minimální množství biopaliva ve výši 2,9 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů a ve výši 4,2 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty.

K navrženému omezení uvádět do daňového oběhu čistá biopaliva a vysokoprocentní směsi biopaliv s fosilními palivy se v důvodové zprávě k vládnímu návrhu uvádí: Na základě poznatků z praxe bylo identifikováno, že nadměrné využívání těchto paliv vede k deformaci trhu s pohonnými hmotami, kdy podstatná část běžných pohonných hmot, které by měly obsahovat určitou menší část biosložky, tuto biosložku neobsahuje.




Přihlásit/registrovat se do ISP