(21.40 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Vzhledem k daňovému zvýhodnění metylesterů mastných kyselin budou vytvořeny podmínky pro růst poptávky po metylesterech mastných kyselin, které se budou používat k pohonu motorů jednak v čisté podobě a jednak jako složka takzvané směsné nafty. V důsledku vyšší poptávky po produktu tohoto odvětví lze očekávat i zvýšení zaměstnanosti. Dopady na příjmy státního rozpočtu budou negativní.

Dne 17. 6. 2009 Poslanecká sněmovna uvedený vládní návrh zákona s pozměňovacími návrhy včetně přílepků stran emisních povolenek schválila a poslanec, v té době už ne ministr, Miroslav Kalousek hlasoval proti návrhu, i když jako ministr to navrhoval, a to kvůli přílepku stran emisních povolenek, a Bohuslav Sobotka hlasoval pro návrh stejně jako Vojtěch Filip. Senát schválil doprovodné usnesení dne 22. července 2009. Prezident zákon podepsal dne 11. srpna 2009. Zákon byl vyhlášen 4. září 2009 ve Sbírce zákonů pod číslem 292/2009 s účinností od 1. 10. 2009.

Schválením zákona došlo k daňovému zvýhodnění snížením spotřební daně u vysokoprocentních směsí v poměru podílu biopaliv a osvobozením od spotřební daně u čistých biopaliv. Schválená podpora se týkala metylesterů mastných kyselin, anglicky FAME nebo také B100, metyletylesterů mastných kyselin, bioetanolu využívaného ve vysokoprocentních emisních palivech E85 a E95, směsné nafty SMN B30 s biosložkou ve formě metylesterů mastných kyselin, řepkového oleje, takzvané MEŘO, rostlinného oleje, zejména řepkového, a bioplynu. Poznamenejme k tomu na tomto místě, že tato podpora je doposud využívána pouze u motorových paliv FAME, SMN B30 a E85. Ostatní biopaliva se na trhu zatím neuplatňují.

Ještě před schválením uvedeného zákona č. 292/2009 Sb. dne 17. června 2009 byla v Bruselu dne 23. dubna 2009 přijata směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů a o změně a následném zrušení směrnic 2001/77/ES a 2003/30/ES, směrnice RED. Podle této směrnice každý členský stát zajistí, aby podíl energie z obnovitelných zdrojů ve všech druzích dopravy v roce 2020 činil alespoň 10 % konečné spotřeby energie v dopravě. Téhož dne byla přijata i směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES, kterou se mění směrnice 98/70/ES, pokud jde o specifikaci benzinu, motorové nafty a plynových olejů, zavedení mechanismu pro sledování a snížení emisí skleníkových plynů, a směrnice Rady 1999/32/ES, pokud jde o specifikaci paliva používaného plavidly vnitrozemské plavby, a kterou se ruší směrnice 93/12/EHS - směrnice FQD. Směrnice FQD zavádí povinnosti dodavatelů pohonných hmot snižovat emise skleníkových plynů, které jsou vyprodukovány v celém životním cyklu z jimi dodaných hmot, o 6 % do roku 2020 ve srovnání základní normou pro fosilní pohonné hmoty.

Dne 18. listopadu 2009 předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona - novelu - kterým se změnil zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů. Novela navázala na zákon č. 180/2007 Sb., ve kterém byla pro osoby uvádějící motorový benzin nebo motorovou naftu na území České republiky zavedena povinnost přimíchávat stanovené množství biopaliv do uvedených pohonných hmot. Předmětem vládní novely uvedeného zákona č. 86/2002 Sb. bylo navýšení minimálního podílu biopaliv u motorové nafty z tehdejších 4,5 % na 6,3 % objemových a u motorového benzinu z tehdejších 3,5 % na 4,5 % objemových, a to od 1. 4. 2010. Navržená zákonná úprava měla být příspěvkem pro naplnění výše citovaného Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě, který vláda přijala usnesením číslo 164 ze dne 25. února 2008.

V odůvodnění novely vláda mimo jiné uvádí hlavní cíle novely zákona na straně 4 a 5, a to dosáhnout indikativního cíle podle směrnice 2003/30/ES, ke kterému se Česká republika zavázala, to je zajistit, aby v roce 2010 bylo na trh uvedeno minimální množství biopaliv ve výši 5,75 % z celkového množství pohonných hmot pro dopravní účely, podpora využívání biopaliv, která jsou obnovitelné zdroje energie. Zároveň užitím biopaliv v dopravě se snižuje závislost na ropě - Putinova ropa, zase jsme tady - a následně se zvyšuje bezpečnost ekonomiky v zásobování energiemi.

Podpořit sektor zemědělství. Dopadům na jednotlivé skupiny dotčených osob a institucí vláda ve svém návrhu novely mimo jiné uvádí, že z podnikatelů budou profitovat výrobci primárních biopaliv. K tomu se v návrhu uvádí doslova na straně 11: Výroba bioetanolu v České republice má celkovou kapacitu 240 000 tun. Tím je s vysokou rezervou krytá jeho předpokládaná spotřeba po navýšení podle novely. Na výrobu bioetanolu nejsou poskytovány dotace. Stávající částečný dovoz ze zámoří na území České republiky se zdá být kontraproduktivní z hlediska plnění kritérií udržitelnosti, která mají být uplatněna v blízké budoucnosti. Surovin pro výrobu bioetanolu je v České republice dostatek až přebytek. Nárůst výroby bioetanolu v důsledku implementace posuzované novely činí cca 37 000 tun za rok oproti skutečnosti roku 2008.

Výroba FAME v České republice má celkovou reálnou výrobní kapacitu 380 000 tun. Tím je s vysokou rezervou kryta jeho předpokládaná spotřeba po navýšení kvóty podle novely. Na výrobu FAME nejsou poskytovány dotace. - Ano, nejsou poskytovány dotace na výrobu bioetanolu a bionafty, aby to všichni slyšeli. Nejsou poskytovány dotace.

Stávající částečný dovoz na území České republiky se zdá být kontraproduktivní z hlediska plnění kritéria udržitelnosti. Surovin pro výrobu FAME je v ČR dostatek až přebytek. Pěstování řepky olejné jako výchozí suroviny je pro tuzemské zemědělce ekonomicky velmi příznivé. - Tady je pan ministr. Je tady? Zopakuji pro pana ministra speciálně, už odchází: Pěstování řepky olejné jako výchozí suroviny je pro tuzemské zemědělce ekonomicky velmi příznivé. Pana ministra to nezajímá, ale to nevadí.

Nárůst výroby FAME v důsledku implementace posuzované novely činí cca 164 225 tun za rok oproti skutečnosti roku 2008.

V závěrečném shrnutí vládního návrhu předmětné novely se pak explicitně uvádějí tato slova - strana 13 a 14: Novela nepřináší dopady na státní rozpočet a výnos spotřební daně. Negativní dopady nové právní úpravy postihnou zejména tuzemský petrolejářský průmysl, provozovatele rafinérií a jejich distributory. Lze očekávat snížení hospodářského výsledku rafinérií ropných produktů. - No tak uvidíme, jaké budou mít výsledky tento rok. Já myslím, že se všichni budou divit. - Menší negativní dopady cenové mohou vzniknout u podnikatelů v dopravě a občanů jako soukromých osob. Tyto dopady nebudou citelné. Příznivé dopady zaznamenají výrobci primárních biopaliv, dále pak podnikatelé v zemědělství získají významné přínosy v souvislosti se zvýšením odbytu plodin a rostlin pro výrobu biopaliv. Tuzemští výrobci biopaliv využijí zvýšené kvóty obsahu biokomponent v motorových benzinech a naftě k realizaci a návratnosti svých investic.

Pod návrhem novely, který byl vypracován dne 16. listopadu 2009, je podepsán tehdejší předseda vlády Jan Fischer a tehdejší ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Dne 17. března 2010 Poslanecká sněmovna vládní návrh zákona schválila s pozměňovacími návrhy, které spočívaly v odložení účinnosti zákona o dva měsíce, tedy od 1. června 2010, a dále byly oproti původnímu vládnímu návrhu sníženy kvóty pro objemové podíly biopaliv v motorových benzinech na hodnotu 4,1 % objemových a motorové naftě na hodnotu 6 % objemových, což, jak sdělil Poslanecké sněmovně tehdejší ministr životního prostředí, bylo výsledkem nějakého jednání, kompromisem mezi výrobci řepkového oleje, výrobci biolihu, zástupci rafinérií a předmětných ministerstev.***




Přihlásit/registrovat se do ISP