(9.30 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)
Vypořádali jsme se se všemi body navrhovanými na změnu v programu schůze, a než otevřeme první bod, přečtu omluvy. Omlouvá se paní ministryně Anna Hubáčková z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, dále se omlouvá pan poslanec Ivo Vondrák mezi dvanáctou a devatenáctou z pracovních důvodů, pan poslanec Kašník se omlouvá dnes z celého dne z pracovních důvodů a paní poslankyně Barbora Urbanová mezi 10.30 a čtrnácti do konce jednacího dne z důvodu návštěvy lékaře.
Nyní otvírám první bod a tím je
75.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 58/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr dopravy Martin Kupka a zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 58/3, který byl doručen dne 28. dubna 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 58/4.
Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemá? Má, nakonec má. Tak prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velmi stručný úvod k materiálu, se kterým jste měli možnost se seznámit jak v prvním, tak ve druhém čtení. Předkládáme k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994, o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je zajistit na zákonné úrovni implementaci celé řady předpisů Evropské unie. Především jde o předpisy, které tvoří součást takzvaného balíčku mobility. Návrh zákona řeší několik okruhů právní úpravy. Za prvé je to provozování mezinárodní silniční dopravy a kabotáže vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti od 2,5 do 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí, kdy návrh zákona zejména mění definici velkého vozidla a předmět koncesované živnosti spjaté se silniční motorovou dopravou nákladní. Dále je to vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných státech. Návrh zákona dále upravuje výkon kontroly a státního odborného dozoru nad dodržováním požadavků na týdenní pracovní dobu. Dále jde o zakotvení možnosti dočasných výjimek z požadavků na dobu řízení vozidla a bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku. Zabývá se také přeshraniční spoluprací v oblasti kontroly usazení dopravců. Nově stanovuje také postih objednatelů přepravy v případě, že věděli nebo mohli vědět, že by provedením přepravy dopravce porušil některý z vybraných požadavků. Návrh zákona cílí i na snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy tím, že například umožní podnikatelům, aby nemuseli hlásit permanentně změny údajů o jimi provozovaných vozidlech. V poslední řadě se do návrhu zákona zapracovávají další požadavky z aplikační praxe.
Hospodářský výbor přijal k návrhu zákona šest pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Jiné pozměňovací návrhy nebyly uplatněny. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o schválení vládního návrhu zákona, a to ve znění uplatnění pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní má zájem vystoupit paní zpravodajka. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi shrnutí obsahu tohoto tisku. Byť se jedná o implementační tisk a lhůty pro implementaci jsme nestihli, je dobré znát obsah, neboť se jedná o problematiku významně zasahující do silniční nákladní dopravy. (V sále je hluk.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní zpravodajko, moc se omlouvám, že vás přerušuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím o klid. Děkuji.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Cílem návrhu zákona je vedle implementace předpisů Evropské unie do vnitrostátního právního řádu také zpracování unijně relevantních cílů, které spočívají zejména v efektivnějším výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, ve snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy a v zohlednění dalších dílčích požadavků vyplývajících z aplikační praxe. Musím podotknout, že Ministerstvo dopravy mi vyšlo vstříc a rozklíčovalo změny, které se týkají výhradně implementace a ostatních změn. Veškeré změny netýkající se implementace jsou skutečně změnami kosmetickými v rozsahu, který je deklarován v důvodové zprávě. Tedy dovolím si konstatovat, že opravdu důvodová zpráva souhlasí s obsahem.
Hlavními oblastmi úpravy návrhu zákona jsou provozování mezinárodní silniční dopravy vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny a nepřesahující 3,5 tuny, určenými k přepravě zvířat nebo věcí; vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných členských státech Evropské unie a ve třetích zemích; kontrola dodržování požadavků na týdenní pracovní dobu, délky směny při práci v noci a přestávky na jídlo a oddech řidičů, pomocníků řidiče a průvodčích; dočasné výjimky z požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a z požadavku na vedení záznamů o těchto skutečnostech; přeshraniční spolupráce v oblasti kontroly usazení dopravců a v oblasti dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech. Návrh se také týká postihu objednatelů přepravy.
Nyní k dalším dílčím zpracovaným požadavkům vyplývajícím z předpisů Evropské unie: nahrazení dosavadní lhůty jednoho měsíce pro dodatečné prokázání trvání finanční způsobilosti pro podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly lhůtou až šesti měsíců podle výzvy dopravního úřadu; upřesnění nebo doplnění ustanovení jiných zákonů - na ochranu zvířat proti týrání, zákona o pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - upravujících zasílání pravomocných rozhodnutí o vybraných přestupcích, které mohou vést ke ztrátě dobré pověsti dopravce či jeho odpovědného zástupce dopravním úřadům a upřesnění souvisejících ustanovení v zákoně o silniční dopravě; rozšíření výčtu údajů vedených v rejstříku podnikatelů v silniční dopravě o údaje týkající se počtu zaměstnanců podnikatele v silniční dopravě a hodnocení rizika podnikatele podle přímo udržitelného předpisu Evropské unie, údaje o počtu zaměstnanců Ministerstvo dopravy získá od České správy sociálního zabezpečení z jí spravovaných informačních systémů; zmocnění pro opatřování plomb tachografů jedinečnou zvláštní značkou v případě odstranění či porušení původních plomb orgány Policie České republiky nebo osobami vykonávajícími státní odborný dozor. Změny se také dotýkají výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, rozšíření věcné působnosti k výkonu státního odborného dozoru Ministerstva dopravy, a to na všechny věci s výjimkou taxislužby. Ministerstvo dopravy využije odborníky zařazené do již existujících mobilních expertních jednotek, zaměstnance centra služeb pro silniční dopravu, jimž vydá příslušná pověření k výkonu státního odborného dozoru. Vypustí se veškeré kompetence přiznané celním úřadům. ***