(9.40 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Návrh zpracovává snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy, což je velmi významné pro další činnost. Podnikatel v silniční dopravě nebude muset nahlašovat dopravnímu úřadu údaje týkající se jím provozovaných vozidel, pokud bude současně provozovatelem vozidla a podle zápisu v registru silničních vozidel bude vozidlo určeno k provozování silniční dopravy pro cizí potřeby tímto podnikatelem; zrušení povinnosti podnikatelů v silniční dopravě provádět opravy velkých vozidel na plochách k tomu určených a uchovávat doklad o provádění údržby mimo vlastní prostory po dobu dvou let; v případě vozidel používaných pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo průkaz profesní způsobilosti řidiče nebude povinností užívat tachograf, byť jím bude vozidlo vybaveno; řidič taxislužby bude odevzdávat průkaz řidiče taxislužby u stejného správního orgánu, u něhož podal žádost o odnětí oprávnění řidiče taxislužby.

Dílčí požadavky z aplikační praxe: odstranění duplicitního posuzování bezúhonnosti u podnikatelů v silniční dopravě a odpovědných zástupců živnostenskými úřady a dopravními úřady, výslovné stanovení důsledku ztráty dobré pověsti dopravce-fyzické osoby, který je současně ustanoven odpovědným zástupcem, rozhodnutí o nezpůsobilosti takové osoby k řízení dopravní činnosti; oprávnění orgánu Policie České republiky a osoby pověřené výkonem státního odborného dozoru zabránit řidiči v jízdě použitím technického prostředku nebo zakázat pokračovat v jízdě a zadržet řidiči vybrané doklady, pokud neuhradil náklady na provedení kontroly tachografu v autorizovaném metrologickém středisku; zpoplatnění vydávání osvědčení o školení řidičů vozidel přepravujících nebezpečné věci a osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí částkou 200 korun. (Hluk v sále.)

Nyní bych přešla k tomu nejdůležitějšímu, co se týká třetího čtení, a to k pozměňovacím návrhům hospodářského výboru, neboť ve druhém čtení nebyly načteny žádné pozměňovací návrhy. Jelikož je navrženo...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, přesuňte své rozhovory do předsálí. Děkuji.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Jelikož je navrženo hlasování... (Poslankyně se otáčí k předsedající.) Vážená paní předsedající...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, ano, vnímám hluk. Prosím všechny, kteří ruší vystoupení paní poslankyně, především v pravé části, aby odešli do předsálí. (V prostoru poblíž pultíku postávají poslanci.) Pánové, nechci jmenovat, prosím. Děkuji.

Můžete pokračovat.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Jelikož je navrženo hlasování o všech pozměňovacích návrzích hospodářského výboru jedním hlasováním, považuji za vhodné vás krátce - a já zdůrazňuji, že opravdu krátce - s obsahem pozměňovacích návrhů seznámit pro případ, že by měl někdo zájem o oddělené hlasování všech nebo jenom některých bodů. Nicméně dovolím si upozornit, že body A3, A4 spolu souvisí, a také spolu souvisí body A1, A2, A5, A9, A10 a A11. Jenom si dovolím podotknout, na těchto pozměňovacích návrzích spolupracovalo Ministerstvo dopravy a jedná se opravdu o upřesnění, a domnívám se, že je vhodné o nich hlasovat jedním hlasováním, což rozhodneme u procedury. Ale právě proto, abyste se mohli rozhodnout, zda skutečně podpoříte hlasování o všech návrzích jedním hlasováním, krátce je uvedu.

Pozměňovací návrh A1 se týká umožnění podávat žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou, aniž by se s žadatelem museli obvykle dostavit úřad se svými fotografiemi, a to tím, že dopravní úřady budou fotografie získávat z řady informačních systémů veřejné správy, k nimž mají přístup.

Pozměňovací návrh A2 se týká úpravy vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úprava se zabývá způsobem opatřování digitalizovaných fotografií žadatelů z informačních systémů.

Pozměňovací návrh A3 - jedná se o doplnění kompetence Ministerstva dopravy v oblasti mezinárodní linkové osobní přepravy v souvislosti s kontrolou tuzemských či zahraničních dopravců, kdy v uvedené oblasti bude Ministerstvo dopravy, nikoliv dopravní úřady, jak vládní návrh zákona nepřesně uvádí, provádět kontroly tuzemských dopravců a požadovat vybrané doklady od cizích dopravců.

Nyní s tím související pozměňovací návrh A4. Na předchozí bod navazuje tento bod, kde v § 33i se doplňuje věta: "Kontrolu tuzemského dopravce provozujícího mezinárodní linkovou osobní dopravu provede Ministerstvo dopravy."

Nyní k pozměňovacímu návrhu A5 - úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. V § 34b odst. 6 písm. a) se za slovo "narození" vkládají slova "digitalizované fotografie", tedy opět tento bod souvisí s digitalizací žádosti.

Pozměňovací návrh A6 přiznává kompetence úřadu městských částí v hlavním městě Praze k zápisu vybraných údajů do Rejstříku podnikatelů v silniční dopravě.

Pozměňovací návrh A7 vypouští kompetence Ministerstva dopravy zajišťovat tisk a distribuci formulářů potvrzení o převzetí kauce. Jenom bych chtěla podotknout, že tyto formuláře nejsou opatřeny žádnými znaky, že s prominutím stačí si je kdekoli vytisknout v tiskárně nebo s prominutím na kopírce a opravdu není nutné, aby ministerstvo takovéto formuláře distribuovalo. Takto ministerstvo postupovalo například u formulářů týkajících se registrace vozidel už v minulých letech, protože je nákladný jenom tento hromadný tisk, ale také samozřejmě doprava všech těchto vytištěných dokumentů po celé České republice.

To já jenom předcházím, protože i další pozměňovací návrh se týká obdobné problematiky, a to je pozměňovací návrh A8, kde se vypouští kompetence Ministerstva dopravy zajišťovat tisk a distribuci formulářů náhradních vstupních povolení pro cizí dopravce. Domnívám se, že jsem to podobně rozvedla už od předchozího bodu a není třeba to dále rozvádět.

Pozměňovací návrh A9 je opět úprava vztahující se k podávání žádosti o vydání průkazů řidiče taxislužby elektronickou cestou. V § 40c se slovo "a" nahrazuje čárkou a za slovo "působnosti" se vkládají slova "a úřadu městských částí". Víte, ono lépe nejde tento pozměňovací návrh popsat, protože opravdu má vztah k A1.

Pozměňovací návrh A10. Úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydávání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úpravy se týkají § 38a, doplňuje se tam sousloví "a průkazu řidiče taxislužby".

Pozměňovací návrh A11 je opět úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úprava se týká účinnosti. Body - pozměňovací návrhy A1, A2, A5, A10 nabudou účinnosti prvním dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, tedy očekává se odložená účinnost od toho vydávání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Je to pravděpodobně proto, aby se na to Ministerstvo dopravy mohlo řádně připravit a vše mohlo fungovat již od prvního dne.

Pozměňovací návrh A12, posunutí data účinnosti zákona, publikování ve Sbírce zákonů, je k 21. květnu 2022 opravdu nereálné, byť by bylo vhodné, aby toto bylo přijato co nejdřív, implementační lhůty totiž už pominuly.

Nicméně, dámy a pánové, já jsem představila pozměňovací návrhy i proto, abyste věděli, že jsou tak provázány, že skutečně budu navrhovat, abychom o nich hlasovali jedním hlasováním, a nikoliv po bodech. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko. Nyní otevírám rozpravu a do ní se přihlásil s přednostním právem pan místopředseda Karel Havlíček. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP