(10.20 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A já už jsem to říkal v tom prvním čtení, bohužel bylo to asi ovlivněno nervozitou politickou, tím finále, obsáhlostí celé rekodifikace, a je dobré, že tohle tady zaznívá. Nebyla to novela, ale opravdu rekodifikace celého systému, a zkrátka už se nenašlo dost hlasů. Tak ale vidíte, to přece není argument pro vás proti nám nebo pro nás proti vám, to je věc, na které se můžeme shodnout. Ale nad tím je jiná věc. Znovu trpělivě opakujeme a říkáme, prosím, nedělejte to, neničte tu rekodifikaci, neničte systém, jak je nastaven.

Mluvil jste o té anketě, trochu jste ji relativizoval, tak já si to dovolím tady pro diváky upřesnit a trochu vysvětlit. Ta anketa má dvě kola. V prvním kole je skupina nominujících, skupina odborníků, kteří vybírají z těch zákonných norem. Jsou jich nízké desítky - dvacet, pětadvacet lidí. A teď pozor, je tam místopředsedkyně Nejvyššího správního soudu, jsou tam zástupci Svazu měst a obcí, je tam zástupce Transparency International, ekonomičtí novináři, právníci. To nejsou nějací - to občas z vaší strany slyším - lobbisté developerů nebo Hospodářské komory. Tam jsou i zástupci jednotlivých hráčů nejen na stavebním trhu, ale obecně ve veřejné správě. Oni vybírali z 533 norem. 533 norem loni vyšlo ve Sbírce zákonů a oni vybrali pět finalistů. Tak přece už to si myslím, že je jistý impulz, jistá ukázka toho, že asi ta - a znovu opakuji - rekodifikace, jak jsme ji nastavili, jak jsme ji nakonec - a zase to podtrhnu - 106 hlasy tady ve Sněmovně přijali, že je dobrá. Už i kdyby byla na pátém místě, tak si myslím, že je to velký úspěch a velký silný vzkaz pro vás, ať se tady do té demontáže, do toho rozebírání přece proboha nepouštíte. A pak tedy už byla ona anketa - 67 %, O. K, také budu korektní. Neznám přesná čísla těch hlasujících, jestli to byly nízké stovky nebo tisíce hlasů, a je to jedno, nezdržujme se tím.

Já vás na úvod svého vystoupení znovu trpělivě chci varovat, abyste se do té cesty, kterou tady navrhujete, nepouštěli. Já jsem připravil, a budu o tom mluvit teď v obecné rozpravě, pozměňovací návrh, ke kterému se pochopitelně pak přihlásím. Když jsme identifikovali, tak jak jste to tu popsal, že toto je novela odkládací, že posouváte rekodifikaci z příštího 1. července 2023 o rok dále, tak - a já nevím, jestli záměrně, omylem nebo v rychlosti - jste na něco zapomněli. Zapomněli jste na to, že v loňském roce to byly dva tisky a ta rekodifikace opravdu byly dva související tisky - jednak zcela nový stavební zákon - já to musím prostě říct, vysvětlit a zopakovat znova - a druhý tisk 1009 byla změna více než padesáti jiných zákonů. Vy jste teď v čase tady tím, co projednáváme, cukli tou tisíc osmičkou, tiskem 1008, o rok, ale vůbec nic jste neudělali u těch ostatních. A jsem rád, že tady je přítomen a naslouchá váš rezortní nebo váš politický kolega a kolega z vlády pan ministr Michal Šalomoun. On to psal, LRV to psala ve svém stanovisku tady k té novele, že hrozí výkladové nejasnosti, že od 1. července 2023 hrozí problémy, že se stavební povolení nebudou vydávat anebo budou všechna napadnutelná. Úředníci nebudou vědět, podle čeho pracovat.

Zaznamenal jsem někde v těch mediálních vystoupeních, že na to máte odpověď. Koneckonců, můžete sám za malou chvíli říct: Vždyť přece tohle není ta velká nebo věcná novela, to je ta odkládací a my to za rok dopracujeme, my to za rok stihneme a 1. července 2023 budeme mít hotové i změny navazujících zákonů. Ale prosím, pane ministře, kdybychom tahle slova slyšeli loni v prosinci, kdyby platilo to, co jste říkal se svými kolegy ve volební kampani: My to změníme, jsme připraveni, máme vše vymyšleno, tak budu O. K., tak na to máte rok, rok a půl, ale teď jsme v květnu 2022. Vy na to máte, dobře, rok a kousek, ale je před námi léto, jsou před námi problémy, které nás tady zasekají, ať ty kontroverzní body z příštího týdne, tak problémy kolem Ukrajiny, věřme, že už třeba ne další problémy kolem covidu. Opravdu reálně hrozí, ne že ta navržená rekodifikace zastaví celé stavební řízení v České republice a třeba včetně infrastrukturních staveb týkajících se rezortu dopravy, ale že tato vaše změna, toto vaše odkládání zákona bude to, co to zastaví. A my bychom možná škodolibě s Klárou Dostálovou a kolegy mohli říct. Tak jsme to tady odlehčili, dali jsme vám diplom, udělali jsme si z toho legraci a necháme ho, ať si nabije - jsem na půdě Sněmovny - ústa a vykoupe se v tom. Ale my to nechceme, není to v našem zájmu, abychom vás tady za rok, za rok a půl nachytávali, jak velkou chybu jste udělal.

Takže tady teď v mém prvním vystoupení dám prostor dalším kolegům, a opravdu znovu varuji, odkazuji se na slova Michala Šalomouna, odkazuji se na vyjádření advokáta Pavla Černého ze společnosti Frank Bold Advokáti. Opět žádní developeři, žádná komora. Pavel Černý říká: Změnit celý zákon je špatně. V předvečer hlasování se bojíme, že lidé, firmy, státní investoři, kraje, obce nebudou vědět, kam pro stavební povolení jít, a v praxi může ta novela vyvolat velké zmatky. Prosím, moc prosím, pamatujte na to. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. S přednostním právem pan ministr. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych jenom zareagoval. Já jsem žádným způsobem nerelativizoval nominace do těch zákonů, ostatně jsem sám i zmínil, že jsme dostali ocenění, třeba právo občana na digitální službu, nebo v minulém volebním období naši zástupci a zástupci vlády za digitální technické mapy. Říkal jsem pouze to, že když - a operuji výsledkem 67 % hlasujících - těžko to vztahovat na 67 % populace, což tady možná zaznělo nechtíc od paní Kláry Dostálové.

Vlastně nechápu, kde vzniká to lehce schizofrenní pojetí. Prostě než bude v platnosti věcná novela, což my ty termíny stíháme - ostatně i ty návrhy, o kterých jste mluvil, jsou nahrány paralelně v eKLEPu, tam není jenom ten páteřní zákon, ten stavební zákon, ale jsou i změnové zákony připraveny - tak do toho momentu prostě budou ti lidé chodit tam, kde byli zvyklí, stavební povolení podávat tam, kde jsou v danou chvíli zvyklí. A dokonce i s výhledem na digitalizaci a tím, že Nejvyšší stavební úřad měl teprve tento rok nabíhat a být připraven, tak by se v tomto roce fakticky také nic z toho pohledu nezměnilo. Takže pokud bych se chtěl podívat, jediný rozdíl je na Speciálním stavebním úřadu, kde jsou ty stavby vyhrazené. Ten vzniká dle harmonogramu, protože jeho náběh jsme nechali, ale faktickou změnou, kterou vy jste řekl, že bude přinesena, tam ona nastane klasickým projednáním toho zákona, věcné novely, kde jsou i zákony prováděcí. Takže já si myslím, že to je uměle vyvolávaná obava z toho, že najednou ten člověk zjistí, že tady mám stavební povolení, a vůbec netuším, kam jít... Takže tento rok tam, kde byl zvyklý, a následně i po změně struktury stavebních úřadů, aplikované v míře dostupnosti, tak ten člověk, víceméně 90 % lidí, ne všech lidí, ale 90 % lidí z těch, kteří se rozhodnou, že budou něco stavět, dochází na úřad tam, kde byli zvyklí. Takže já si myslím, že toto je jakési falešné dilema, které je používáno ve veřejném prostoru k tomu, aby byla celá věc prezentována jako zmatek, což zmatek rozhodně není.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí řádně přihlášená paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se pan poslanec Robert Stržínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, vážení kolegové, teď jsem právě viděla, že mi odchází pan ministr Šalomoun, na kterého jsem právě měla připraven svůj projev. Celou dobu jsem si říkala, že tady je a že konečně uslyším odpovědi, které doteď jsem neměla. Jistě si vzpomínáte, že už jsem jednou vystoupila a navrhla jsem zde procedurální změnu právě do přítomnosti pana ministra, a teď už mi zase utekl, tak doufám, že se mi aspoň vrátí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP