(12.40 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Budeme tedy pokračovat podrobnou rozpravou. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Nevidím tomu tak. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova? Není. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 277/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 202."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takové usnesení, aby stiskl tlačítko a zvedl ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 57 bylo přihlášeno 132 poslanců, pro hlasovalo 132, proti nebyl nikdo, nezdržel se nikdo. Návrh usnesení byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Projednávání tohoto bodu končím.

Než přikročíme k dalšímu bodu našeho jednání, dovolím si přečíst omluvy. Dnes od 13.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Haas. Pan ministr Michal Šalomoun prodlužuje svoji omluvu od 11.30 do 13 hodin z pracovních důvodů. To byly omluvy.

 

Přikročíme k dalšímu bodu našeho schváleného programu, což je bod číslo

 

13.
Vládní návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících
/sněmovní tisk 160/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Tímto ho prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Dobrý den. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem dopravy připravilo zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který vám nyní z pověření vlády předkládám. Cílem tohoto předloženého návrhu zákona je řádně transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady EU 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou byla zásadně změněna předchozí směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, která doposud předmětnou oblast regulovala.

Ona ta transpoziční úprava - a je to zase dluh té minulé vlády - měla vstoupit v účinnost nejpozději 2. srpna minulého roku, což se nepodařilo, neboť návrh zákona, který byl postoupen Poslanecké sněmovně již v lednu minulého roku, nestihla Poslanecká sněmovna ve svém předchozím funkčním období projednat. Z uvedeného důvodu je nyní již proti České republice vedeno řízení pro porušení povinnosti notifikovat tuto transpoziční právní úpravu, a je proto potřeba, aby legislativní proces, který povede ke schválení tohoto implementačního právního předpisu, proběhl.

Dosavadní směrnice 2009/36, o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, ponechávala výběr způsobu zohlednění energetických a ekologických dopadů provozu pořizovaných vozidel na jednotlivých členských státech. Transpozice této směrnice je v současné době provedena v nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel. Zadavatelé veřejných zakázek tak již musí podle této právní úpravy při pořizování například silničních vozidel pro MHD zohledňovat energetické a ekologické dopady provozu těchto vozidel, a to například prostřednictvím požadavku na minimální emisní limity či na maximální spotřebu pohonných hmot, kterou mají snižovat.

Novela směrnice 2009/33 však přináší zásadní změnu a zpřísnění požadavků ve vztahu k pořizování silničních vozidel. Zadavatelé veřejných zakázek a objednatelé veřejných služeb v přepravě cestujících budou nově ve sledovaných časových obdobích povinni dosáhnout stanoveného podílu nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi v budoucnu. Ten podíl je stanoven na ten celkový podíl pořizovaných vozidel.

Minimální podíly nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi budou muset být dosaženy ve dvou samostatných časových obdobích, od nabytí účinnosti toho zákona do 31. prosince 2025 a od 1. ledna 2026 až do 31. prosince 2030, a to tak, že při zadávání veřejných zakázek na pořizování silničních vozidel kategorie M1, M2, tedy osobních vozidel - předpokládejme elektrovozidla a další, M1 třídy a A, tedy některých autobusů, N1 - to jsou lehká užitková vozidla, N2, N3 - nákladní vozidla a vozidla určená k provozu na dráze trolejbusové, tedy trolejbusů, při zadávání veřejných zakázek na některé služby poskytované prostřednictvím těchto vozidel, což jsou například služby silniční dopravy nebo nepravidelné osobní dopravy, sběru odpadů, přepravy balíků a podobně, za třetí při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících na základě zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, tedy u zakázek na dopravní obslužnost, která je poskytována autobusy.

Zákon však stanoví i výjimky, a to veškeré, které bylo možné v souladu se směrnicí stanovit. Uvedu: například se nevztahuje pro vozidla používaná, zkonstruovaná, vyrobená nebo upravená k použití Ministerstvem vnitra za účelem udržování veřejného pořádku, složkami integrovaného záchranného systému, bezpečnostními sbory nebo obecní policií - ta však musí být technicky přizpůsobena pro tento účel - dále vozidla zkonstruovaná, vyrobená nebo upravená při použití jako státní hmotné rezervy, vozidla zkonstruovaná, vyrobená nebo upravená k použití pouze ozbrojenými silami, vojenskou policií, vojenským zpravodajstvím, pak pancéřovaná vozidla, sanitní automobily, pohřební automobily, vozidla přípustná pro invalidní vozík, autojeřáby a další.

Uvedené minimální podíly nízkoemisních vozidel budou tedy následující: u osobních a lehkých vozidel by to mělo být 29 % v každém ze stanovených období, což jsou ty roky - leden 2006 a prosinec 2030, u nákladních vozidel 9 % v prvním období a 11 % v druhém období, u autobusů a trolejbusů pak 41 % v prvním období a 60 % ve druhém období. Poloviny z těchto minimálních podílů pro autobusy a trolejbusy bude dosaženo prostřednictvím vozidel s nulovými emisemi, tedy elektromobily nebo elektroautobusy, popřípadě vodík. Důležité je, že podíly nebudou muset být respektovány v každé zakázce, zásadní podíl nízkoemisních vozidel bude v celkovém souhrnu silničních vozidel pořízených jedním zadavatelem, čímž jenom budu reagovat i třeba na současnou situaci, která je v otázce plynu a paliv nejistá. Toto neznamená, že od zítřka nebo respektive během nějaké krátké doby, byť roku či dvou, musíme tuto kvótu naplnit, ale je to celkový objem v daném období.

Přísné jsou nejen stanovené minimální podíly nízkoemisních vozidel, ale především je teď stanovena definice toho nízkoemisního vozidla. U osobních a lehkých užitkových vozidel je definice vytvořena prostřednictvím maximální emise výfukových plynů v CO2 a emisemi znečišťujících látek v reálném provozu. U těžkých užitkových vozidel je vytvořena prostřednictvím stanovených alternativních paliv. U osobních a lehkých užitkových vozidel tak bude možné za nízkoemisní vozidlo považovat pouze vozidla na pohon elektrický a vodíkový, do roku 2025 tak i některé typy plug-in hybridů a dalších. Definice nízkoemisního vozidla tudíž v této kategorii vozidel následně nesplní například CNG vozidla.

Mohu vás ujistit, že Česká republika požadovala při jednáních o legislativním návrhu směrnice jak snížení povinných podílů nízkoemisních vozidel, tak rozšíření definice nízkoemisního vozidla a lehkého užitkového vozidla o další alternativní paliva. Ale v jednání ten požadavek nebyl zohledněn a návrh byl nakonec i přes nesouhlas České republiky a několika dalších členských států přijat beze změny pro okolní státy, které už tuto legislativu implementovaly. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP