(15.40 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky obsahuje pouze ustanovení, která jsou nezbytná k aplikaci nařízení o dozoru na vnitrostátní úrovni, přestože nařízení o dozoru je přímo proveditelným předpisem EU, organizace dozoru nad trhem s výrobky a jeho provádění je zcela v pravomoci členských států, proto některá ustanovení nařízení o dozoru, například povinnost členských států zřídit Ústřední styčný úřad, udělení pravomocí orgánů dozoru k zajištění spolupráce na vnitrostátní úrovni, musí být provedena ve vnitrostátním právním řádu. Návrh zákona neobsahuje žádná ustanovení, která by šla nad rámec nařízení o dozoru.

Působnost zákona se vztahuje pouze na výrobky, které spadají do takzvané harmonizované sféry, tedy na výrobky, jejichž požadavky na uvádění na trh jsou stanoveny předpisy EU uvedených v příloze číslo 1 nařízení o dozoru. Po diskusi se všemi zainteresovanými stranami bylo rozhodnuto, že i návrh vnitrostátního a adaptačního předpisu bude kopírovat tuto působnost. A jak již bylo uvedeno, žádáme o schválení tohoto zákona v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Hájek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hájek: Dobrý den, vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, milá vládo. Já bych rád se vyjádřil tady k návrhu zákona o dozoru nad trhem s výrobky. Tento návrh je adaptačním předpisem k nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/1020 ze dne 20. června 2019 a předpisy o změně směrnice 2004/42/ES. Přestože je nařízení o dozoru přímo použitelným předpisem, je nutné některá ustanovení provést do vnitrostátního právního řádu.

Důvodem je, že dozor nad trhem je ve výlučné pravomoci členských států EU a pouze členské státy mohou zřizovat své orgány dozoru, udělovat jim příslušné pravomoce a stanovit povinnosti. V průběhu přípravy implementace nařízení o dozoru bylo na základě konzultací s dotčenými rezorty a orgány dozoru a zástupci hospodářských subjektů rozhodnuto o zpracování nové právní úpravy, která by sjednotila dozor nad trhem s výrobky, upravenými předpisy EU uvedenými v příloze 1 nařízení o dozoru. Přijetí nové právní úpravy bylo vyhodnoceno jako nejvhodnější varianta implementace s ohledem na zajištění přehlednosti a srozumitelnosti právní úpravy a s ohledem na působnost nařízení o dozoru.

Předkládaný návrh zákona je výhradně procesní povahy. Jako nejvýznamnější aspekty lze uvést stanovení pravomocí orgánů dozoru nad trhem s výrobky tak, aby všechny orgány dozoru měly stejný minimální soubor pravomocí při dozoru nad trhem s výrobky spadajícími do harmonizované sféry, které jsou v souladu s pravomocemi orgánů dozoru v ostatních členských státech, dále stanovení opatření, která mohou orgány dozoru přijímat v případě porušení předpisů a která jsou jednotná pro všechny orgány dozoru, a v neposlední řadě stanovení sankcí za nedodržení povinností, které ukládá nařízení o dozoru.

Předkládaným návrhem zákona se mění právní předpisy, které obsahují duplicitní ustanovení, ustanovení návrhu zákona o dozoru nad trhem s výrobky. Adaptace nařízení o dozoru je provedena pouze tak, aby zajistila jeho plnou aplikaci na vnitrostátní úrovni. Neobsahuje tedy žádná ustanovení, která by šla nad rámec nezbytného rozsahu adaptace. Nařízení o dozoru se stalo plně účinným již 16. července 2021 a je třeba, aby tento návrh zákona byl přijat co nejdříve.

Z tohoto důvodu byla Sněmovna Parlamentu ČR požádána o projednání návrhu zákona v prvním čtení. Návrh zákona se předkládá opětovně ve stejném znění, jaké vláda navrhla a schválila v roce 2020, pouze s výjimkou legislativních úprav, jež byly vyvolány vývojem legislativ v období od schválení vládního návrhu vládou v roce 2020. Nejdůležitější úpravou je úprava účinnosti návrhu zákona, nově se navrhuje nabytí účinnosti dnem vyhlášení, protože jak už tady bylo zmíněno panem ministrem, adaptační lhůta již uplynula. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Petr Vrána. Ještě předtím s přednostním právem paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Budu velmi krátká. On ten návrh není úplně shodný, sám pan ministr to říkal, že je téměř shodný, a já jménem dvou klubů, klubů hnutí ANO a klubu hnutí SPD, dávám veto na projednání v takzvaném zkráceném znění podle § 90 odst. 2, protože bychom chtěli projednání tohoto tisku ve výborech. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně, váš návrh jsem zaznamenala. A nyní prosím pana poslance Petra Vránu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Vrána: Děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády. Dovolte, abych zdůraznil některé aspekty, důležité aspekty návrhu zákona o dozoru nad trhem s výrobky.

Jak již tady bylo řečeno, cílem návrhu je zajištění implementace nařízení Evropského parlamentu. Bezpečnost výrobků a jejich soulad s požadavky právních předpisů je jednou z hlavních priorit uvedených ve strategickém materiálu priority spotřebitelské politiky 2015/2020, který byl přijat vládou ČR v roce 2015. K zajištění bezpečnosti výrobků a souladu výrobků s požadovanými stanovenými právními předpisy je nezbytné zajistit účinný dozor nad trhem s výrobky, přičemž je nutné pozornost věnovat úzké součinnosti a spolupráci mezi orgány dozoru jak na vnitrostátní úrovni, tak i na úrovni evropské.

Zapojení do informačních a komunikačních systémů na evropské úrovni, sledování vývoje na trhu, aplikace principu analýzy rizika a transparentnosti vůči spotřebitelům a hospodářským subjektům a jejich informování - vedle ochrany spotřebitele plní dozor nad trhem s výrobky významnou roli i v oblasti volného pohybu zboží a také konkurenceschopnosti na trhu, neboť postihuje ty hospodářské subjekty, které nerespektují požadavky právních předpisů pro uvádění výrobků na trh. Tím takové hospodářské subjekty mohou získávat neoprávněnou konkurenční výhodu nad hospodářskými subjekty, které důsledně právní předpisy dodržují a spolupracují s orgány dozoru. V České republice existuje soustava orgánů dozoru nad trhem s výrobky, jejichž dozorové kompetence a pravomoce jsou stanoveny zvláštními předpisy. Jsou to například Česká obchodní inspekce, Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva, Český báňský úřad, Státní energetická inspekce, Puncovní úřad, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví nebo Český telekomunikační úřad. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP