(15.50 hodin)
(pokračuje Petr Vrána)
Česká republika jako členský stát EU je součástí vnitřního trhu EU. Nejrozvinutější a nejlépe zavedenou ze čtyř základních svobod je volný pohyb zboží. Pro velkou většinu výrobků jsou stanoveny právní požadavky na úrovni Evropské unie, to je takzvaná harmonizační sféra, a pro všechny výrobky platí obecné požadavky na bezpečnost výrobků. Na výrobky spadající do neharmonizované sféry se vztahují požadavky na obecnou bezpečnost výrobků, které jsou doplněny o zásadu o vzájemném uznávání.
Jedním z nezbytných aspektů, jak zajistit účinný dozor nad trhem s výrobky, který musí umožnit identifikaci nebezpečných nebo neshodných výrobků a jejich odstranění z trhu nebo nařízení nápravných opatření a sankcionování těch hospodářských subjektů, které výrobky neodpovídající harmonizačním právním předpisům na trh uvádějí.
Dozor nad trhem s výrobky je nejvýznamnějším prostředkem k zajištění ochrany spotřebitelů, pokud jde o jejich bezpečnost a zdraví, ale současně přispívá k rovnému postavení hospodářských subjektů na trhu, protože identifikuje ty subjekty, které nedodržováním právních požadavků získávají konkurenční výhodu nad odpovědnými subjekty. S tím je spojena i snaha snížit počet nebezpečných nebo neshodných výrobků, které jsou uváděny na trh nejen v České republice, ale i celé Evropské unii.
Na vnitrostátní úrovni neexistuje zákonná úprava jednotně upravující dozor nad trhem s výrobky spadajícími do harmonizované sféry. Dozor je upraven separátně v řadě právních předpisů a k jeho sjednocení nedošlo ani přijetím kontrolního řádu. Kontrolní řád obsahuje ustanovení obecné povahy platné pro všechny typy kontrol včetně dozoru nad trhem s výrobky v oblasti harmonizované sféry a jeho ustanovení jsou platná pro všechny orgány dozoru, ale logicky nemůže obsahovat specifická ustanovení vztahující se k dozoru nad trhem s výrobky spadajícími do harmonizované sféry. Navíc se jedná o vnitrostátní procesní úpravu, která nenavazuje na právní úpravu Evropské unie, i když v případě nařízení o dozoru s ní není v rozporu.
Nová zákonná úprava by implementovala nařízení o dozoru se zohledněním již platné vnitrostátní obecné procesní úpravy a stanovila by jednotná pravidla pro dozor nad trhem s výrobky spadajícími do harmonizované sféry. Nová právní úprava by byla jasná a jednotná jak pro orgány dozoru, tak i pro hospodářské subjekty.
Vážené dámy a pánové, domnívám se, že jde o velmi důležitou problematiku, která bezprostředně souvisí s bezpečností a zdravím spotřebitelů a s postavením hospodářských subjektů na trhu. Z toho důvodu doporučuji věnovat tomuto návrhu zákona odpovídající diskusi a neprojednávat ho v rámci § 90 odst. 5. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.
Táži se, zda má zájem pan ministr či pan zpravodaj o závěrečné slovo? Pan ministr nemá zájem, pan zpravodaj má zájem. Prosím.
Poslanec Jiří Hájek: Dovolte mi, abych navrhl zkrácení lhůty o 30 dnů, to znamená na 30 dnů. Ano, jak jsem řekl, zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ještě jednou si to zopakujeme. Pan zpravodaj navrhuje zkrácení lhůty na projednávání ve výborech na 30 dnů. Je to tak, pane zpravodaji? Děkuji.
Vzhledem k tomu, že nebyl vznesen návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování ani na zamítnutí předloženého návrhu, tak se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Pan kolega se táže, zda je podrobná rozprava. Ta se koná pouze tehdy, pokud se projednává a projde schválení podle § 90 odst. 3. Ano? Máme pouze obecnou rozpravu. Podrobná rozprava, ještě jednou opakuji, se koná pouze v případě, že prošel návrh na schválení podle § 90.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. (O slovo se hlásí poslanec Adamec.)
Faktickou mimo rozpravu těžko můžete mít, pane poslanče. S přednostním právem? Dobrá, prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Já se omlouvám, kolegyně, kolegové, aby bylo úplně jasno, proč jsem se tady ozýval. Totiž paní předsedající vyzvala pana zpravodaje k závěrečnému slovu a on v závěrečném slově načetl zkrácení lhůty. Podle mě to není úplně v pořádku, mělo to být v obecné rozpravě. Tady podrobná není v tom prvním čtení. Já bych poprosil, abychom to napravili, protože přece jenom tady děláme zákony a musí to být přesně podle jednacího řádu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, pane poslanče, za toto upozornění. Poprosila bych pana ministra Jurečku, který už je připraven otevřít opět obecnou rozpravu.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Tímto jsem otevřel obecnou rozpravu, je tedy prostor, aby pan zpravodaj mohl vystoupit.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, pane ministře. Nyní v obecné rozpravě pan zpravodaj s návrhem.
Poslanec Jiří Hájek: Takže v obecné rozpravě navrhuji zkrácení lhůty na projednání ve výboru na 30 dnů.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, jestli je takto všechno v pořádku? Také děkuji za pomoc při řízení schůze.
Vzhledem k tomu, že jsme otevřeli obecnou rozpravu, pokud se do ní nikdo nehlásí, tak ji uzavírám.
Táži se, zda je zájem o závěrečná slova. Pan ministr? Není tomu tak. Pan zpravodaj? Také ne.
Nyní bychom tedy znovu přistoupili k návrhu na přikázání výborům k projednání. Paní předsedkyně navrhla jako garanční výbor hospodářský výbor. Ptám se, zda navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.
Slyším žádost o odhlášení, všechny jsem vás odhlásila. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
Než začneme hlasovat, tak se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru?
Zahájila jsem hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 99, přihlášeno 155 poslanců a poslankyň, pro 154, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Ano, prosím, pan poslanec Kott. Máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já si myslím, že je to tisk, o kterém bychom se určitě měli bavit v zemědělském výboru. ***