(15.30 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní neeviduji dalšího přihlášeného, stále tomu tak není, takže obecná rozprava je tímto ukončena. Končím obecnou rozpravu.
Táži se, zda je zájem o závěrečná slova - pana předkladatele? Vidím, že ano, proto prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Ano. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych požádat, aby byl zákon schválen v tom znění, jak byl schválen vládou, ze dvou důvodů. Ten první je ta skutečnost, že lhůta pro adaptaci do českého právního řádu uplynula v červenci 2020. Česká republika je mezi posledními pěti zeměmi, které ještě neadaptovaly. Pokud si bude podnikatelský subjekt stěžovat na činnost platformy, a takovéto stížnosti podle mých informací už evidujeme, nebude účinný předpis, podle kterého lze postupovat. Za druhé nám hrozí postih ze strany Evropské komise v řízení pro nesplnění povinnosti, takzvaný infringement, z důvodu pozdní adaptace.
Já se vyjádřím samozřejmě i k těm pokutám. Během mezirezortního řízení po prvním předložení návrhu nesouhlasil Svaz průmyslu a dopravy České republiky s výší pokut. S výší pokut také momentálně nesouhlasí Sdružení pro internetový rozvoj. Maximální výše pokuty za přestupek je stanovena jednotně maximální horní hranicí 10 milionů korun, což je sazba plně srovnatelná s obdobnými případy upravenými v jiných právních předpisech České republiky, které se zabývají ochranou trhu a hospodářské soutěže, zde zejména podle zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, kdy nařízení 2019/1150 obdobně jako tento zákon cílí na zajištění rovných podmínek trhu a ochranu soutěžitelů. Mám tady příklady pro srovnání, nebudu to celé opakovat. A jenom pro srovnání s ostatními členskými státy Evropské unie: ve Francii je denní pokuta až 0,1 % ročního celosvětového obratu, v Nizozemsku a Rumunsku je to 1 % ročního obratu, Itálie - pokuta ve výši 2 až 5 % ročního obratu, v Řecku jsou to 2 miliony eur a v Lucembursku je to 1 milion eur.
Takže já z výše uvedených důvodů a vzhledem k nekonfliktnosti tisku žádám o schválení v prvním čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já vás zdravím a budeme pokračovat projednáváním tohoto tisku.
Jen připomínám, že byla vznesena námitka proti projednávání návrhu podle § 90 odst. 3, to znamená, že návrh bude pokračovat, jeho projednávání.
Nyní poprosím pana zpravodaje, zda má zájem o závěrečné slovo? Není tomu tak. Ukončili jsme tedy obecnou rozpravu, závěrečná slova proběhla a nyní pokračujeme v projednávání.
Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se zatím nikdo nehlásí, čili končím podrobnou rozpravu.
Táži se, zda má pan ministr opět zájem o závěrečné slovo? (Ne.) Pan zpravodaj? Není tomu tak.
Budeme hlasovat. V tomto případě nebyl vznesen žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí, a budeme se proto zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Ještě zagonguji, odhlásím vás a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Konstatuji, že předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak a nyní bychom přistoupili k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru?
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
V hlasování číslo 98 přihlášeno 153 poslanců a poslankyň, pro 153, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
(Pan ministr i zpravodaj odcházejí od stolku zpravodajů.) Pánové, ještě budeme hlasovat. Ano, děkuji.
Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru, proto se ptám, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Ano, je zde nějaký návrh? Ne, není.
A já nyní končím projednávání tohoto tisku a končím první čtení. Poděkuji panu ministrovi a panu zpravodaji. A rozhodli jsme tedy o tom, že tento tisk bude přikázán pouze hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
Konstatuji, mám zde jedno sdělení, že s náhradní kartou číslo 32 bude hlasovat paní poslankyně Barbora Urbanová.
A nyní přistoupíme k projednávání dalšího návrhu zákona, a tím je
16.
Vládní návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o dozoru nad trhem s výrobky)
/sněmovní tisk 107/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (Ministr hledá podklady.) Tak chvilinku počkáme, než si pan ministr připraví podklady. Prosím o trpělivost.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrhem zákona o dozoru nad trhem s výrobky se implementuje nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2019/1020 ze dne 20. července, o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice a nařízení č. 765/2008 a č. 305/2011, dále jen nařízení o dozoru. Návrhem zákona se stanoví některé pravomoci a povinnosti správních orgánů příslušných k výkonu dozoru nad trhem s výrobky. Určuje se Ústřední styčný úřad, upravuje se spolupráce Ústředního styčného úřadu orgánů dozoru a orgánů Celní správy České republiky a upravují se některá práva a povinnosti hospodářských subjektů. ***