(10.50 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
Situace se dramaticky mění nyní, kdy ta dohoda je o tom, že musíme pomoci Ukrajincům a osobám s trvalým pobytem na Ukrajině. Jestli se nemýlím, tak toto byl podepsat kolega Rakušan jako ministr vnitra na schůzce ministrů vnitra. A měla to být cílená pomoc Ukrajincům. Na tom se všichni shodneme, my chceme Ukrajincům a těm osobám s trvalým pobytem na Ukrajině pomáhat.
Teď je třeba to delegovat lidem. Naši občané, které tady zastupujeme, chtějí těm zákonům rozumět. Když vám přečtu první stránku tisku, který dneska schvalujeme - teď mluvíme o (tisku) 170 - tak se to jmenuje vládní návrh zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Já bych tam jako občan očekával podtitul: týkající se dočasné ochrany a zdravotního pojištění běženců, Ukrajinců a osob s trvalým pobytem na Ukrajině. Bylo by to úplně jasné. Máme tam další dva zákony, které jsou podobě neprůhledně nazvány. Zase by tam měl být správně ten kontext, o co se jedná. Zaměstnanost zase pro tuto skupinu lidí anebo školství zase pro tuto skupinu lidí.
My jsme nechtěli za ANO nic jiného než to dostat do toho názvu a hlavně dostat to do § 1, předmětu úpravy, kde jsme chtěli slovo "cizinec" nahradit "Ukrajinec a osoba s trvalým pobytem na Ukrajině". Toto byl řešit pan ministr v Bruselu a na tom byla ta shoda. A ta shoda byla proto, že teď řešíme tu Ukrajinu. Dříve ta shoda nebyla, protože se řešili jiní běženci a jejich relokace. V současnosti všichni a celá Evropa souhlasí vyřešit Ukrajince a platnost dočasného pobytu po celé Ukrajině. Na tom není nic politického, ideologického, nic takového, že někdo chce pomáhat, někdo nechce pomáhat. Takže naše žádost je, aby buď tuto úpravu udělalo Ministerstvo vnitra, anebo abychom hlasovali o našem pozměňovacím návrhu v tomto smyslu ke všem třem dnes projednávaným tiskům. Takže já si myslím, že je to poměrně jednoduché a že bychom se na tom měli shodnout, protože jsme se tady shodli, že všichni chceme Ukrajincům a osobám trvale pobývajícím na Ukrajině pomáhat.
Jak pan ministr tady správně řekl, doposud máme zkušenost, že je poměrně málo jiných běženců, kteří toto nesplňují. Ale naše legislativa, a na to jsme se ptali na výboru, to umí řešit. Neznamená to, že ten, kdo nedostane ten dočasný pobyt, tento institut, že ho okamžitě někam vyhodíme, vylifrujeme. Zástupci Ministerstva vnitra nám řekli, že pokud budou takovíto běženci, tak se o ně umíme postarat v jiném režimu, a není to pravda, že bychom někoho někam okamžitě vyhazovali do místa konfliktu. Takže tolik asi k tomu. Čili náš právní řád to umí řešit a myslím si, že to, co jsem tady říkal, nebo mí předřečníci, má své ratio a naši občané by to dobře pochopili, přivítali by to.
Další věc je zdravotnictví. Protože to je všechno v tom zrychleném režimu, tak to vůbec neprošlo výborem pro zdravotnictví. Tady jenom chci říct, že nyní se mluví až o 450 tisících nebo půl milionu běženců s tím, že pan ministr Válek řekl, že bychom to měli kapacitně zvládnout. Já jenom chci předeslat, že ročně je to zhruba 11 miliard, pokud se to týká plateb za státní pojištěnce na tento počet. Čili musíme s tím počítat, musíme hledat zdroje. Bude nás to bolet, ale zase to chceme udělat, takže já bych to v žádném případě nekritizoval. Zároveň si ale jenom přiznejme, že to výrazně omezí kapacitu našich zdravotnických zařízení, zřejmě to prodlouží nějaké čekací lhůty. Ale jsme Češi, řekli jsme, že budeme pomáhat. My s tím musíme prostě počítat a musíme si to tady říct a nedělal bych z toho žádné politikum.
Takže ještě jednou bych se chtěl obrátit na pana ministra, aby to zvážil a aby tu úpravu učinil cestou svých legislativců. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. (O slovo se hlásí ministr Válek.) Prosím jenom upozorňuji pana ministra, že máme pořadí přihlášených. Nyní je faktická poznámka, poté je paní předsedkyně Alena Schillerová a pak s přednostním právem pan ministr. (Poslankyně Schillerová dává přednost ministru Válkovi.) Dáte přednost. Takže faktická poznámka má ale přednost. Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče.
Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát, paní předsedající. Vaším prostřednictvím k panu kolegovi Maškovi velká prosba. Jestli můžu poprosit, zkuste, kolegové z hnutí ANO, zvážit, jestli ten váš pozměňovací návrh, řekněme legislativně technický, je opravdu nutný. Ono to nebude o jednom slůvku, nebude to o státních příslušnících Ukrajiny. Nebude to ani o tom, že by se tam doplnilo "státní příslušníci Ukrajiny s trvalým pobytem na Ukrajině". Protože pokud si opravdu dobře čtete ten zákon, tak tam je kumulativní podmínka - § 3 odst. 2 má dvě písmena, a) a b). Zase už na mě kývá, vaším prostřednictvím, paní profesorka Válková. Tam je osoba s povolením trvalého pobytu na území Ukrajiny, která nemůže - a teď volně parafrázuji, nebudu to celé béčko číst - která se nemůže z důvodu hrozby nebezpečí ve svém domovském státu vrátit do svého domovského státu. Uvedu úplně konkrétní příklad. Jestliže občan Běloruska po nepokojích v Bělorusku v minulém roce uprchl na Ukrajinu, získal na Ukrajině trvalý pobyt, tak se holt nemůže vrátit do Běloruska, protože tam mu hrozí nebezpečí, a jde k nám.
Takže jenom zvažuji, opravdu ta legislativně technická úprava není o jednom slůvku. A znova jenom apeluji, myslím si, že ten zákon je napsán velmi přesně a nejpřesněji, jak právně napsán být mohl. Těch kategorií je tam opravdu víc. Občané Ukrajiny, jejich rodinní příslušníci, občané s trvalým pobytem, ale kteří se nemohou vrátit do své domovské země z důvodu hrozby nebezpečí. Myslíte, že když tohle zopakujete do názvu zákona, pomůžete jeho srozumitelnosti? Je to opravdu jenom prosba. Nic víc, nic méně. Děkuji. (Potlesk z pravé strany sálu.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr. (O slovo se hlásí poslanec Mašek.) Ještě chcete s faktickou, pane poslanče? Rozumím. Takže ještě dvě minuty pro pana poslance Jiřího Maška.
Poslanec Jiří Mašek: Bude to rychlé. Navážu na kolegu Haase. Byl bych nerad, aby se to dostalo do nějaké právní kolize. Ale respektoval bych, kdyby to tam bylo holt vyjmenováno všechno tak, jak jste říkal, aby se to týkalo i této skupiny. Ale považuji to za potřebné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní tedy pan ministr zdravotnictví Válek. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Já se moc omlouvám, nejsem úplně fit. Určitě v žádném případě nedojde k ohrožení zdravotní péče, že by hodil kolaps zdravotnictví, to je naprostá blbost, toho bych se nejen já, ale nikdo nebál. Já si jenom troufnu lehce shrnout, co jsem provedl. Oslovil jsme radu poskytovatelů, oslovil jsem vědeckou radu, domluvili jsme se s poskytovali a s vědeckou radou. Dále budu cestou předsedy rady poskytovatelů oslovovat jednotlivé poskytovatele v tom, jakým způsobem nastavit péči o uprchlíky, jak o děti, tak o dospělé, tak, aby se rozprostřela. Tak, abychom podpořili praktické lékaře, praktické gynekology.
Já vidím jediný problém a to jsou pediatři, kde jsme se ale domluvili s řediteli fakultních nemocnic, a budu následně oslovovat velké krajské nemocnice, fakultní nemocnice, ředitele, nebo přímo řízené, ty jsem si pozval. Tam jsme to debatovali přímo. Požádal jsem, aby všichni přijeli, takže jsme s nimi debatovali na ministerstvu. To bylo myslím v úterý. Už si teď nepamatuji, který den to bylo, ale to je jedno. Tam jsme se pobavili o tom, jakým způsobem překonat jednak bariéru, řekněme, nedostatku praktických lékařů tak, aby se neprodloužily právě termíny pro české děti a jejich matky, aby měli jistotu, že péče o ně bude poskytnuta ve stejné kvalitě jako dosud. Domluvili jsme na nějakých speciálních centrech, která budou v jednotlivých krajích. Ten druhý důvod je určitá jazyková bariéra, která může dělat problémy. To znamená, není to žádná snaha jít dvojí kvalitou, ale je snaha zjednodušit ten proces tak, abychom vtáhli do děje ukrajinsky mluvící zdravotníky, kteří pomohou s překládáním, pomohou s vysvětlováním. ***