(2.10 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)

Takže tehdy bohužel se z toho stalo politikum a tehdejší krizové zákony, které tady existovaly už od roku 2000, ať budeme jednat o zákonu o bezpečnosti České republiky, zákon č. 110/2000 Sb., také zákon o krizovém řízení č. 240/2000 Sb., což jsou v podstatě zákony ústavní, a ty umožňovaly právě velikou šíři v rámci právního rámce postupovat od nejjemnějších opatření až skutečně po ta řekněme brutální, která výrazným způsobem zasahovala do práv osob, firem a podobně. Takže tam šlo o to, jak s nimi vláda pracuje, a tehdejší opozice měla zřejmě dojem, že s nimi nepracuje dostatečně citlivě, a tlačila nás do toho, aby vznikl speciální zákon, ten pandemický.

Já si myslím, že tam se stala ta zásadní chyba. Tam se stalo z nouzového stavu, který je vlastně možností řešení situace podle zákona o krizovém řízení, se z toho stalo téměř sprosté slovo. A opozice si to vzala řekněme jako určité beranidlo: Nouzový stav už nikdy, my vám slíbíme, že ho nikdy nebudeme používat, a pojedeme podle speciálního zákona.

Já si myslím, že vaše strany současné koalice vždycky tvrdily, že by se systém neměl zbytečnými zákony zaplevelovat. Dokonce se tady tvrdilo: Za jeden zákon, který přijmeme, bychom měli dva zrušit. Takže měli bychom zrušit zákon o bezpečnosti České republiky nebo zákon o krizovém řízení? Já si myslím, že ne. My jsme se měli naučit využívat tyto zákony a v souvislosti s tím také zákon o ochraně veřejného zdraví, což je resortní zákon Ministerstva zdravotnictví. Na těch se mělo pracovat a to jsme měli tehdy v plánu. Bohužel to skončilo tím pandemickým zákonem.

Popsal jsem tu situaci, jaká byla před tím rokem. My jsme dneska v úplně jiné situaci. Epidemie je na sestupné trajektorii, jsme v situaci, že vláda v současnosti zrušila trasování, zrušila karantény, zrušila kontroly covid pasů na vstupech do restaurací, respektive do služeb, zrušila testování, zrušila bezplatné testování, od 1. března je to v plánu, a testování, to znamená samozřejmě možnost kontrolovat epidemii. Čili vláda zrušila očkovací kampaň, za této vlády výrazně pokleslo očkování a došlo v posledních krocích - já to do určité míry možná mohu chápat, že se šetřit mělo všude - ale došlo k poškození hygieny. Vždyť já na ty zdravotní výbory v minulém období chodil a tam jsme byli v podstatě masírováni, že musíme hygienu personálně posílit a finančně. Tam se dalo 130 milionů, které se teď bez mrknutí škrtly, a krajští hygienici museli škrtat v tabulkách. Takže to je prostě špatně, ta hygiena byla v první linii.

Takže já si myslím, že současné vládě se řada věcí nedaří. A byly tady sliby, já bych zkusil některé možná trochu parafrázovat: "Máme jasná řešení, máme těch řešení několik a budete s nimi včas seznámeni. Naše řešení budou předvídatelná. Naše řešení budou včasná, a ta opatření. Budeme mluvit jedním hlasem." Já to nechci - každý ten bod - komentovat, ale není to pravda. Vždyť ministerstvo mluví třeba i několika hlasy, v jeden den nějak mluví ministr a nějak jeho náměstek. K tomu, k té předvídatelnosti: když jste tady obhajovali pandemický zákon na začátku měsíce, tak tady pan ministr vystoupil s tím, že situace je stále vážná a že si dovede představit, že se bude uvolňovat v polovičce března, možná na začátku dubna. Týž den správní soud, soudce Mikeš, rozhodl, že opatření se budou rušit. A týž den vláda po svém nočním zasedání vyhlásila, že se budou opatření rušit, ne v polovině března nebo na začátku dubna. Takže ona tam ta předvídatelnost opravdu není. A tady se omluvím panu ministrovi. Já myslím, že to myslel dobře, ale vláda kolektivně rozhodla a nějakým způsobem to rozhodnutí prezentovala.

Další věci, které se tady slibovaly, a měli jste to v programech, že budete jasně preferovat PCR testování. Ukázalo se, že PCR testování jste nedokázali využít v kapacitách, které byly k dispozici. Tvrdili jste, že antigenní testy budeme omezovat, ale pokud je budeme potřebovat, nakoupíme v té nejvyšší kvalitě, budeme kupovat v německé kvalitě. Ale to, přátelé, bez nouzového stavu není možné, protože v nouzovém stavu si můžete vybrat to, co potřebujete, a v kvalitě, kterou potřebujete, ale za pandemického zákona s výběrovými řízeními, byť jsme někdy zase v únoru 2021 pro to zajistili možnost takzvaných turbovýběrových řízení, zrychlených, tak tam se to dá sice koupit, dá se to koupit zhruba za čtyři týdny, ale musíte se modlit, aby se někdo neodvolal. A ten někdo se neodvolá, jedině když koupíte tu nejlacinější nabídku. A pak to dopadlo tak, že to nebyly kvalitní antigenní testy, nebyly to ty německé kvality, ty nejlepší, ale pan ministr Rakušan se chlubil, že za 14 korun koupil test. Ale to byla z nouze ctnost a byly to testy se 40procentní chybovostí. Na to jsme navázali karanténami, kdy lidé chodili na pět dní domů, ale chodili bez potvrzení PCR testem a ve 40 % chodili domů zdraví lidé. Takže ono se nám to úplně nedařilo. V současnosti snad jediné opatření, které trošku přitvrzuje, je prodloužení izolace o dva dny. To se nám zase zpětně ukazuje, že jsme zřejmě nedoléčené lidi posílali do procesu a šířili asi nechtěně tu infekci.

Další věc, která se nám úplně nedařila, je podpora očkování. Vy jste v podstatě zastavili očkovací kampaň, přestože pan ministr vždycky tvrdil, že nám půjde zejména o očkování starší generace 60+, a dokonce jsme na společném zasedání výboru pro zdravotnictví přijali usnesení, tuším, že to bylo 23. června 2021, kde jsme nutili ministerstvo nebo požádali ministerstvo, aby věnovalo pozornost právě seniorům a jejich očkování. Vláda na to následně zareagovala tou vyhláškou - sice až někdy kolem Vánoc - tou vyhláškou o povinném očkování některých vybraných skupin, kde byli senioři, tak vaše vláda toto nedokázala využít a zůstalo jenom u proklamace, že proočkujeme seniory.

Takže přátelé, těch zdarů tam podle mě moc není a já jsem sám čekal - a čekal jsem, protože samozřejmě mám zájem, aby epidemie dopadla dobře - a musím konstatovat, že to není činností této vlády, ale je to vlastnostmi omikronu, který se šíří rychle, ale naštěstí pro nás všechny způsobuje menší klinické obrazy u těch postižených. Takže v tomto pánbůh s námi a vidím tady skutečně možnost, že se z toho dostaneme dobře, ale není to činností této vlády.

Trošku jsem čekal, jak to dopadne v Senátu, a musím říct a poděkovat senátorům, že se zachovali objektivně a že viděli to, že pandemický zákon v podstatě neřeší nic nového, nic, co by nešlo vyřešit stávající platnou legislativou. Ve svém usnesení Senát doporučil současnou legislativu inovovat, zlepšit a postavit na ní další postup. Pochopil jsem z toho, že také ten pandemický zákon nepovažuje za optimální.

Takže to je moje stanovisko k této problematice a děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, to byl pan poslanec Mašek. Další v pořadí je pan poslanec Kasal. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já se budu snažit být velice věcný a ukážu jenom to, co mně vadí a v zásadě vadí i kolegům v Senátu, a to je vlastně oznámení o dané věci. Možná se lehounce odchýlím, ale ve chvíli, kdy jsme v předchozím období Sněmovny řešili tisk 1231, a s kolegy, kteří tady jsou, konkrétně i pan ministr Válek tam byl, a řešili jsme covid pas, řešili jsme, co tam všechno bude a nebude a za jakých podmínek, a bylo tehdy nám velmi (důrazně) řečeno, že tam rodné číslo a další věci mohou být jenom na tři měsíce, že se nechceme nikde zapisovat. Covid pasy potom byly. Ten tisk i kvůli tlaku veřejnosti se vůbec neschvaloval a tady vidím trošku paralelu. A tady to v tomto případě neplatí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP