(15.00 hodin)
Poslanec Karel Haas: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom rychlá faktická pro zcela legitimní a správný dotaz paní kolegyně Maříkové, vaším prostřednictvím. V důvodové zprávě, a důvodová zpráva je klíčovým vykládacím prvkem jakéhokoli zákona, to věřím, že by potvrdila většina právníků v tomto sále, jsou uvedena ještě k té - a teď to říkám v uvozovkách - SMS karanténě nebo nařízení izolace jasná tři pravidla: za prvé že celý ten postup, který ministerstvo v případné prováděcí vyhlášce nastaví, musí odpovídat obecně závazným právním předpisům z oblasti elektronické komunikace, musí odpovídat obecně závazným předpisům z ochrany osobních údajů a musí být v souladu s judikaturou, která je velmi konzistentní, velmi ustálená, doručování projevů vůle orgánů veřejné moci směrem k soukromým fyzickým a právnickým osobám. Tolik snad na doplnění pro paní kolegyni. Děkuji mnohokrát.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Přeji hezké odpoledne. S faktickou poznámkou se přihlásila paní poslankyně Karla Maříková. Paní poslankyně, vydržte okamžíček... Prosím, můžete hovořit.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem chtěla jenom, abyste to konkretizovala, ale vzhledem k tomu, že jste mi neodpověděla, tak přišel pan ministr (?), já mu za to velmi děkuji, on tu odpověď oproti vám znal, což je tedy smutné, když to předkládáte, že to neznáte. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, paní poslankyně. A nyní se přihlásila do rozpravy s přednostním právem paní místopředsedkyně Jana Vildumetzová Mračková. Prosím, paní místopředsedkyně, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, poslanci, členové vlády, dovolila bych si ještě jednou vystoupit, teď již tedy v obecné rozpravě, k danému zákonu. A protože jsem předsedala, tak bych ráda ve svém vystoupení zareagovala na některé své předřečníky, nejdříve především na pana ministra zdravotnictví, pana Vlastimila Válka.
Vážím si toho, že reaguje na ty dotazy. A musím říct, že když tady vystupoval a hovořil o tom, že třetí dávka očkování je velmi důležitá, i říkal, že opravdu podle těch analýz a všech těch statistik lidé nemají povětšinou ten těžký průběh, tak já bych se pana ministra chtěla zeptat, proč jsme na tom tak hrozně špatně ohledně těch třetích dávek očkování? Chtěla bych se ho zeptat, proč očkujeme tak málo v tuto chvíli? Proč když jsme očkovali 110 000 lidí denně, tak proč jsme včera například naočkovali 30 000? Pak bych se ho chtěla zeptat, proč Česká republika pořád stojí na čísle očkování, že má naočkovaných 18+ 74 %? A pokud se podíváme na ty západní země, tak protože oni se dostali na 85-90 %, tak proto také rozvolňují. A teď to nejdůležitější číslo - a budu to srovnávat s Dánskem, protože jsem si tu statistiku našla - my jako Česká republika máme v rámci třetích dávek naočkovaných 34 % a oni mají 60 %. Já bych se chtěla zeptat, co teda děláme pro to, aby se lidé očkovali třetí dávkou, když jste tady řekl, že to ty lidi chrání. A je to správně. Jestli nic jiného v tuto chvíli nemáme na boj s pandemií, tak by mě zajímalo, co se tedy pro to dělá a proč to číslo je tak nízké ve srovnání například s Dánskem, které jsem tady v tuto chvíli uvedla.
Druhý dotaz nebo druhá reakce by byla na paní místopředsedkyni, ale tam to spíše není dotaz, ale spíš takové povzdechnutí, které se mi v tomto týdnu, respektive v pondělí, na krajském zastupitelstvu Karlovarského kraje stalo a je spojeno také velmi s pandemií, a ráda bych vás s ním seznámila. Když jsme tady schvalovali eRecept, víme, co to přineslo, a dneska si prakticky bez něj nedokážeme představit už život, ani bez eNeschopenky a dalších věcí. Takže je skvělé, že tohle máme, že jsme to tady nějakým způsobem zavedli a začali jsme to daleko více využívat právě v rámci pandemie. A když přišla pandemie, lidé se dostali do karantény, tak se například řešilo, jak lidé budou volit. To jsme vyřešili, i jsme to tady schvalovali. Ale museli jsme řešit i jednání. Tady v Poslanecké sněmovně to řešíme tak, že párujeme, nějakým způsobem se dohodneme. Ale máme i ta krajská a městská zastupitelstva. A to se muselo nějakým způsobem vyřešit, takže se to vyřešilo zákonem, že bude možno se připojit online, a dává to jasnou logiku: když je člověk v karanténě, tak ať je mu to umožněno, zastupitelů není takové množství, jako je nás tady poslanců. No ale ejhle, co se nestalo. Na těch krajských zastupitelstvech, kde máte například v Karlovarském kraji 45členné zastupitelstvo, tak to není jako v Poslanecké sněmovně, že na návrh zákona potřebujete schválení nadpoloviční většinou přítomných poslanců, ale tam potřebujete mít vždycky tu většinu. A tu většinu má koalice. A ta opozice tam tvoří důležitou roli, protože pokud ti poslanci nepřijdou, tak musí i ta koalice spolu s opozicí komunikovat a hledat nějaké řešení. Takže se stalo podle mého názoru, že toto se začalo zneužívat a přišla zastupitelstva, svolalo se mimořádné zastupitelstvo a na začátku se odhlasovalo, že i když nebyli v karanténě, tak mohli být přihlášeni online, a v tu chvíli řekli "nechceme program", a tím zastupitelstvo skončilo. No a to vyvrcholení bylo v pondělí, kdy se předložil nový jednací řád - a slýchám, že se to tak děje ve většině krajů, že teda v jednacích řádech se ošetří, že například ten zastupitel se může omluvit z pracovních nebo jiných závažných důvodů. A já v tu chvíli tvrdím, že jestliže touto cestou do budoucnosti půjdeme, tak prakticky maříme principy zastupitelské demokracie. Omlouvám se, ale v tu chvíli ta role opozice je nulová. Svým způsobem vy v tu chvíli tam nebudete mít vůbec žádnou roli a myslím si, že to není cesta a že bychom se měli i tímto problémem zabývat, protože to, že dneska vy jste v koalici, vy jste v opozici, za dva roky to může být úplně jinak. A já si myslím, že jestliže člověk je zastupitel, tak má chodit na ta zastupitelstva, má tam komunikovat, má tam být prezenční formou, má poslouchat ty problémy, má je diskutovat. Je jasné, že pokud je v karanténě, v izolaci, tak je jasné, že by mu ten online přenos měl být umožněn. Tak to je moje druhá poznámka, jak se tady říkalo, zasedání orgánů veřejné moci, zákaz, omezení, tak jsem vám pouze chtěla říct jednu takovou věc, kterou se budu určitě zabývat, budu ji konzultovat s Ministerstvem vnitra, popřípadě budu i přemýšlet a pracovat na nějakým návrhu, který bych popřípadě předložila. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. A nyní se přihlásil pan ministr Válek s přednostním právem. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, vaším prostřednictvím vážená paní poslankyně, já se pokusím odpovědět, vysvětlit a pak trošičku zlehčit. Za to zlehčení se především omlouvám.
Ta odpověď s tím očkováním. Tak máme dvě možnosti. Můžeme přesvědčovat - a my teď cíleně zveme, informaci, co nejsou očkovaní, posíláme i ošetřujícím lékařům, tu kampaň stále zvyšujeme. Teď čekáme na postupně rostoucí zájem o Novavax, ten nebude hned tak.
Další důvod. Když vrcholí vlna omikronu, tak si musíme uvědomit, že spousta těch lidí je pozitivních, a pokud mají PCR test pozitivní, automaticky se jim v certifikátu objeví, že jsou půlroku s certifikátem, který je vlastně vystavením bezinfekčnosti. Ale není to bezinfekčnost, já se prostřednictvím paní předsedající panu kolegovi Špičákovi velmi omlouvám, také to používám nevhodně. Tedy mají půlroku platný certifikát. A děje se ve všech zemích, kde je omikron, že ve chvíli, kdy tam začal omikron a obrovsky se začal šířit mezi populací, mají pozitivně testované, kteří jsou bezpříznakoví, s PCR testem pozitivní, tak jim klesá zájem o očkování.***