(14.50 hodin)
(pokračuje Eva Decroix)
Zde si dovolím částečně i citovat vyjádření ministra pro legislativu a předsedy Legislativní (rady) vlády ze dne 31. ledna 2022, jedná se o vyjádření, které bylo zasláno předsedkyni Poslanecké sněmovny a které mi bylo kanceláří paní předsedkyně doručeno. A pan předseda Legislativní (rady) vlády, a cituji, uvádí, že smyslem navrhovaného ustanovení je především dát zákonný podklad pro co možná nejjednodušší a minimálně formalizované nařizování karantény a izolace, neboť při počtu (počtech), z jakých je nutné tyto izolace nebo karantény nařizovat, není možné vést ani zjednodušená správní řízení.
Zde prosím jenom bych ještě chtěla podotknout, že taková už je dnes nyní praxe. Není to nic, nezavádíme žádnou novinku. V zásadě jenom regulujeme praxi, to znamená, že zvyšujeme tu ochranu obyvatel, protože dnešní praxe nebyla žádným způsobem legislativně uchopena.
A ještě prosím současně podotknu, protože i to zde zaznívalo v některých kritikách, že dle vyjádření předsedy Legislativní rady vlády ze stejného data ta obecná úprava, to znamená dnes, již nyní, platná, poskytuje dostatečnou ochranu osobních údajů, aniž by bylo nutné jakoukoliv další úpravu osobních údajů do zákona pandemického zapracovávat. Ale - vzhledem k odborné diskusi, vzhledem k vyjádření některých právníků, i vzhledem k naší práci legislativců v rámci Poslanecké sněmovny vnímáme, že některé komentáře, co se týče možnosti identifikace a ověřitelnosti autora té zprávy v případě SMS karantény, mohly být určitým způsobem zpochybněny, a především to byl jakýsi negativní signál veřejnosti, že by bylo možno tyto SMS zprávy, tato nařízení zpochybňovat, což není účelem. Tak Ministerstvo zdravotnictví je v rámci i našeho pozměňovacího návrhu zmocněno k tomu, to znamená, to je přímo zapracováno do zákona, aby vyhláškou stanovilo povinné náležitosti této takzvané, a promiňte mi ten lidový termín, SMS karantény. Účelem tohoto je, aby oznámení o nařízení izolace nebo karanténního opatření obsahovalo takzvaný jedinečný kód, na základě kterého je možné ověřit, že autorem dané zprávy je krajská hygienická stanice a dané oznámení je určeno pouze vám a ne nikomu jinému. Tak. Současně jenom podotýkám, že je to něco, co jsme diskutovali s Ministerstvem zdravotnictví, to znamená, víme, že je to technicky možné a v krátkém čase realizovatelné.
Již v původním návrhu pandemického zákona byla vložena možnost, právo podání námitky proti nařízení karantény či izolace, a to ve lhůtě tří pracovních dnů. Toto zachováváme, ale současně reagujeme na poměrně přirozenou potřebu, aby byla taktéž stanovena lhůta, ve které bude taková námitka vyřešena. To znamená, že vkládáme lhůtu tří pracovních dnů, aby orgán veřejného zdraví rozhodl nebo oznámil své prošetření této námitky. A důležité je, že pokud toto nestihne, nestihne oznámit té osobě, která podávala tu námitku, své rozhodnutí, tak se izolace nebo karanténa považuje - námitka nerozporovatelná, považuje se ta karanténa a izolace za ukončenou. To je důležité. To znamená, v zásadě můžeme být v horizontů tří až šesti dnů. To znamená, zásadním způsobem posilujeme, a to zde opravdu si dovolím podotknout, pokud je neustále diskutováno, že nouzový stav je výhodnější řešení, no tak minimálně z tohoto ohledu není, protože stejně bychom byli nuceni, pokud by se pandemie jakýmkoliv způsobem zhoršila, přistupovat k oznamování tímto způsobem, ale nebyly by tam tyto ochrany jednotlivých práv. Tady je to jednoznačné. Pokud udělá úřad chybu, tak v zásadě vy máte tři dny a máte jednoznačně danou lhůtu na to, jakým způsobem se bránit.
Poslední důležitý bod, považuji ho za důležitý symbolicky, politicky, ale i pro občany, a to je výše pokut. Pokuty v rámci pandemického zákona v souladu s celou koncepcí pandemického zákona mají být především prevenční. Účel nemá být sankční a nikdy nebyl. Původní výše pokut vycházela ze stejných výší, které byly stanoveny v zákoně o ochraně veřejného zdraví. Logika, která samozřejmě je v zákoně o ochraně veřejného zdraví, je malinko jiná, je přísnější. Pandemická norma má být, dovolím si použít slovo soft, má být jemnější a má být především ochranná. To znamená, my nemůžeme pokuty vypustit zcela a úplně. Jsme v zásadě, každý legislativec v rámci prvního ročníku práva víme, že každá norma musí mít nějaký sankční mechanismus. Ale pro to, aby byl odpovídající, tak my máme za to, že stačí, pokud ty pokuty budou sníženy o 80 %. To znamená, že ta navržená výše pokut odpovídá 20 %, což jsou částky, které odpovídají té vyšší sazbě pokut. Nejsou to ty částky, které následně bývají v rámci těch přestupkových řízení ukládány. To víme, není důvod přistupovat k této nejvyšší sazbě. Tak.
Toto jsou prosím body, které jsou obsaženy v tom pozměňovacím návrhu 297. A současně mi ještě prosím dovolte, abych předložila, načetla druhý pozměňovací návrh, který je nahrán v systému pod číslem 317, a ten si dovolím zdůvodnit pouze velmi krátce. Jedná se o pozměňovací návrh, kterým vypouštíme oprávnění Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany, neboť na základě konzultace s ministerstvem máme za to, že oprávnění, která již dnes mají tato ministerstva na základě zákona o ochraně veřejného zdraví, by měla být dostatečná a není důvod je upravovat samostatně. Tak.
Současně si dovolím ještě následně v podrobné rozpravě se přihlásit k těmto dvěma pozměňovacím návrhům. Ale vzhledem k tomu, že budu předkládat omluvenku, tak si dovolím zmocnit k načtení těchto pozměňovacích návrhů v podrobné rozpravě svého kolegu Karla Haase, který je taktéž autorem těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji vám. (Potlesk části poslanců.)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Paní poslankyně, děkuji za upřesnění. Děkuji i za vaše vystoupení. Já jsem chtěla právě vás vyzvat, že musíte v té podrobné rozpravě, takže děkuji, zaevidováno, kdo to přednese, a předám pak předsedající schůze. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, s kterou se hlásí paní poslankyně Karla Maříková. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych měla na svou předřečnici, prostřednictvím vás, několik dotazů. Jak hodláte řešit, když někdo řekne, že mu ta esemeska nepřišla, nebo že si vypne telefon? Nebo víme, že staří lidé mají často problém vůbec esemesky přijímat. Jak se to bude vůbec dokazovat v praxi? To by mě opravdu zajímalo. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za dodržení času. Nikdo další se nehlásí, takže... Paní místopředsedkyně chce vystoupit. Paní místopředsedkyně, s přednostním právem, bez omezení času, ano?
Poslankyně Eva Decroix: Já budu velmi krátká. Jenom bych považovala za slušné, aby tady nezůstávaly otázky bez odpovědi. Právě proto, že ne všechny otázky je možné vyřešit, a dokonce ani není vhodné je řešit v zákoně, tak právě proto je do zákona vloženo zákonné zmocnění pro ministerstvo, které má tyto jednotlivé parametry dokazatelnosti, identifikovatelnosti, ověřitelnosti toho autora oznámení doplnit, přičemž zase znovu uvádím, nejedná se pouze o SMS zprávy. Ta nařízení nebo respektive oznámení o izolaci či karanténě je možné činit ústně i prostřednictvím jiných komunikačních prostředků. Pokud se v praxi ukázala esemeska jako ten nejpraktičtější způsob komunikace, tak samozřejmě i nadále jí bude využíváno, ale právě díky tomu jedinečnému identifikačnímu kódu, a na tom už ale následně bude pracovat Ministerstvo zdravotnictví, takový technik nejsem, ale je nutné, aby ty technikálie umožnily ověřit, jestli ten kód byl rozkliknut, nebyl rozkliknut a tak dále. To znamená, to už není práce zde, to už je otázka technického rázu, kterou bude řešit ministerstvo.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, paní místopředsedkyně. V tuto chvíli zde mám faktickou poznámku od pana poslance Karla Haase. Takže poprosím, ať přijde k řečnickému pultu. A ještě než začne hovořit, já bych si dovolila přečíst omluvy, pane poslanče. Omlouvá se pan předseda poslaneckého klubu SPD do 17 hodin, paní poslankyně Jana Pastuchová ruší omluvu, byla dneska omluvena do 17 hodin, a dále zde mám ještě omluvu od místopředsedy vlády a ministra práce a sociálních věcí pana Mariana Jurečky, a to dnes od 14 do 18 hodin z pracovních důvodů. Takže to byly došlé omluvy. A s faktickou poznámkou pan poslanec Karel Haas. Pane poslanče, máte slovo. ***