(3.10 hodin)
(pokračuje Richard Brabec)
A znamená to tedy, že vláda tímto, co říká v programovém prohlášení, že tedy bude podporovat pouze vodárenské nádrže, a to ještě výjimečně, znamená to tedy, že nebude dál pokračovat v přípravách vodních nádrží, které jsme zahájili my nebo ještě předchozí vláda včetně vlády, kde byl pan Marian Jurečka ministrem zemědělství? A to jsou třeba nádrže typu Senomaty, Šanov, Kryry, to je právě na Rakovnicku nebo Žatecku, a další, Lounsku, ale hlavně Rakovnicku. Pokud ano, považuji to za velkou chybu a nechápu ten obrat o 180 stupňů, především tedy v resortu zemědělství. A chci jenom připomenout, že hnutí ANO mělo ve svém programu podporu všech připravovaných vodních nádrží jako Nové Heřminovy, Skalička, Vlachovice a právě i tyhle.
Jsem přesvědčen, že vodu držet v České republice je potřeba, opravdu, abychom to dělali důsledně, jakýmkoliv způsobem, mnoha tisíci opatřeními v krajině, ve městech, v obcích, a jedna z nich je právě zadržení vody prostřednictvím vodních nádrží. A proto mě překvapuje, že takhle zásadní věc, takhle zásadní změna v době, kdy já jsem přesvědčen, že sucho bude trvat i dál, možná teď máme pocit, že nakrátko ustoupilo, ale myslet si, že sucho skončilo v České republice na věky věků, to bychom udělali stejnou chybu, jako udělali naši předchůdci, kdy tohle nebezpečí, které tady hrozilo a o kterém vědci hovořili dlouho, podcenili.
Dále vláda chce předložit ještě letos návrh na ústavní ochranu vody. Ani to není úplně nic nového, protože tři různé verze už ve Sněmovně byly v minulém období, pouze nebyly doprojednány, protože byla - řekněme nebyla, když to řeknu eufemisticky nebo něžně, shoda na všech, ale spolupracovala na nich i Ministerstva zemědělství a životního prostředí, a tudíž i v této věci bude mít určitě nová paní ministryně na čem stavět, protože samozřejmě základ nové legislativy v rámci ústavní ochrany vody tady je.
My jsme měli založenou společnou pracovní skupinu, kde dokonce seděli i ústavní právníci, a bude to velmi zajímavá debata, na kterou i já osobně se velmi těším, protože bude strašně záležet na tom, co z toho nakonec zbude, aby to nebyla jenom nějaká falešná prázdná deklarace, že něco chceme, ale aby to opravdu mělo nějaký účel. Přiznám se - a možná, že jsem to přehlédl - že v konečné verzi programového prohlášení vlády jsem nenašel ani závazek pokračovat v pilotním projektu monitoringu kvality od velkých vodních toků, kdy první automatická měřicí stanice byla nedávno zprovozněna na řece Bečvě. A jsem přesvědčen, že určitě by mělo smysl po vyhodnocení provozu pokračovat i na dalších řekách. Vím, že to měly stejně jako my koalice ve svém volebním programu, ale nevím, možná že jsem to přehlédl, nenašel jsem to v konečné verzi programového prohlášení.
Pokud jde o další návrh, tedy změnu legislativy v oblasti šetření ekologických havárií a zvýšení pokut, tak tady připomínám, že opět na Ministerstvu životního prostředí je připravena novela vodního zákona, která i tuto záležitost řeší, a stačí ji jen oprášit a předložit, samozřejmě pokud se s ní nová vláda ztotožní, ale v každém případě již prošla meziresortním připomínkovým řízením, lze s ní pracovat a lze ji určitě využít i jako nosič těchto změn, o kterých hovoříte.
Stejně tak v oblasti ochrany zemědělské půdy, zemědělského půdního fondu je navrhovaná novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, která se objevuje v programovém prohlášení vlády, součástí legislativního plánu minulé vlády, a i v této věci se začalo připravovat už konkrétní řešení. V oblasti ochrany ovzduší se domnívám, že také je velmi na co navazovat, protože - a už to tady dneska zaznělo - dýcháme nejlepší kvalitu ovzduší za poslední desítky let a tady jeden z našich klíčových projektů kotlíkových dotací - jsem rád, že nová vláda přebírá tento projekt, ale vadí mi tady, že se objevuje pouze obecný příslib zajištění dostatku finančních prostředků na tento projekt.
A je tady řečeno, že k výměně neekologických zdrojů musí dojít co nejdříve. No, to ano, protože povinnost odstavit nejstarší kotle je tady už od roku 2012, ještě za vlády ODS, tenkrát na to bylo deset let, a těch deset let uteklo jako voda a letos v září by k tomu mělo již dojít. To znamená, tady zase ty peníze jsou částečně zajištěny z operačního programu Životní prostředí, vyjednány s Evropskou komisí a část by měla potom plynout z Národního plánu obnovy. Paní ministryně to už dobře ví, že ve spolupráci s krajskými úřady chceme vyměnit dalších 150 000 kotlů, starých neekologických kotlů, že je ten cíl, my jsme ho jako hnutí ANO měli v programu. A já tady v této oblasti postrádám naprosto jasný a konkrétní závazek vlády, jak pomůže, dál bude pomáhat lidem vyrovnat se s touto největší změnou lokálního vytápění minimálně za posledních padesát let, protože ty termíny jsou jasné, a já jsem přesvědčen, že kotlíkové dotace, Nová zelená úsporám, další projekty, další programy lidé znají a vítají je.
V oblasti ochrany přírody a krajiny programové prohlášení vlády navrhuje rozšíření ploch velkoplošných chráněných území. Jen připomenu, že koalice SPOLU původně ve svém volebním programu navrhovala zdvojnásobit plochu nejpřísněji chráněných území a vyhlásit dva nové národní parky, Křivoklátsko a Soutok. V programovém prohlášení vlády se nakonec objevuje pouze obecně rozšíření chráněných území a dva nové národní parky. Tady se shodneme s koalicí na cíli vyhlášení nového národního parku Křivoklátsko, který jsme už začali připravovat i ve spolupráci se Středočeským krajem, s krajským úřadem, ale musím říct, že mám jiný názor určitě na národní park Soutok, protože jsem přesvědčen, že daleko lepší způsob a forma ochrany tohoto vzácného území byla podobou chráněné krajinné oblasti, a ne národního parku, což mimo jiné si myslím, že jsme ve shodě i s názorem regionu.
O národním ptáku už tady toho padlo dost, takže tady - byť ano, nabízelo se to, ale byl by to samozřejmě střet zájmů, který bych si ani nedovolil navrhnout - na konci tedy krátká rekapitulace i bez ptáka. Celkově je programové prohlášení vlády na můj vkus nejenom v oblasti životního prostředí mnohem méně konkrétní, než by bylo třeba, vzhledem k obrovské důležitosti agend životního prostředí, kdy - troufám si říct - se z resortu životního prostředí stala opravdu velmi bohatá nevěsta. A troufám si říct, že jsme se na tom taky poměrně významně podíleli i tím, kolik peněz se podařilo zajistit pro resort životního prostředí. Je tam až příliš mnoho obecných výrazů typu "zvážíme, zasadíme se, podpoříme" - a jak už jsem říkal, je tam poměrně málo konkrétních závazků, za kterých by bylo potom možno vládu hodnotit, posuzovat. Ale říkám, možná je to záměr vlády, aby to bylo obecnější, ale v každém případě to není dobře.
V hlavních prioritách vychází programové prohlášení částečně i z legislativy a z programů, které jsme připravili na MŽP. Tam samozřejmě můžete počítat s naší podporou i s mojí osobní podporou, ale jsou tam věci, a já jsem některé jmenoval, například právě omezení výstavby vodních nádrží nebo velmi sporná klimatická neutralita České republiky do roku 2050 - pokud to opravdu takhle je, kde určitě s naší podporou nemůžete počítat.
A znovu říkám, jsem velmi překvapen, že na tom byla shoda i v rámci pětikoalice, protože tam jsem to viděl velmi, velmi ostré a troufám si říct, znova říkám, že to je opravdu velmi překvapující. To znamená, budeme podporovat vládu všude tam, kde je to v souladu s našimi prioritami, které jsme prosazovali od samého počátku našeho fungování ve vládě - zadržení vody v krajině, zajištění dostatku pitné vody pro obyvatele, pokračování úspěšných programů, jako je Nová zelená úsporám, kotlíkové dotace a Dešťovka, pokračování přípravy České republiky na dopady klimatické změny, prostě pokračování neaktivistické ochrany životního prostředí, která odpovídá historii, geografické pozici a také ekonomické pozici České republiky, což neznamená, že nemůže být ambiciózní, ale nemůžeme prostě mít stejnou ambici, jako mají severské země nebo jako Rakousko. Já myslím, že to je prostě jasné. ***