(2.00 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Je potřeba také dočerpat React. Tento program končí také na konci roku 2023. Je potřeba spustit plán spravedlivé územní transformace, to je těch 42 miliard, je potřeba připravit do konce roku 2023 program na regeneraci brownfieldů, 5G sítě, digitalizace stavebního řízení - tam je to samozřejmě trošičku s otazníkem, protože když nevím, jak bude vypadat stavební zákon, tak těžko se na to navazuje digitalizace, ale my jsme se o tom bavili a věřím, že se to zvládne.

Co mě ještě zaujalo v programovém prohlášení vlády, je, že vláda říká, že pomůže krajům a obcím s přípravou projektů. Tak tady bych jenom chtěla upozornit, že Národní plán obnovy to má jako komponentu, ale Národní plán obnovy je vlastně řazen do dvou úrovní. Jedno z EU, jedno ze státního rozpočtu. A Evropská unie nám řekla: Systémovou přípravu investic si hradíte ze státního rozpočtu. Takže tam je potřeba se dohodnout s panem ministrem Stanjurou, aby vám na to dal peníze.

Oblast pohřebnictví, která také spadá pod MMR, není v programovém prohlášení vlády řešena vůbec.

A co se týká legislativy, jenom chci upozornit, že na MMR je v mašličkách - protože to došlo do Poslanecké sněmovny, ale nebylo projednáno - je to zákon o veřejných dražbách, návrh zákona, kterým se mění zákon o zadávání veřejných zakázek podle transpozice evropské směrnice, návrh zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a návrh zákona, který upravuje některé otázky související s poskytnutím plnění služeb s užíváním bytů.

Už nebudu asi mluvit dále, měla bych toho samozřejmě ještě více na srdci, ale vzhledem k pokročilým hodinám bych chtěla - a dovolte mi i z tohoto místa - popřát panu ministrovi mnoho štěstí, mnoho úspěchů, celé vládě popřát, ať se jim daří.

Ale samozřejmě vzhledem k tomu, na co jsem upozorňovala, že v podstatě to nemá žádnou přidanou hodnotu v oblasti regionálního a místního rozvoje, protože nic nového se nepřipravilo, staví se na tématech, která už odpracovali jinÍ, vláda moji důvěru nezíská, ale palce jí držet budu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Váš příspěvek vyvolal jednu faktickou poznámku. Poprosím pana ministra Síkelu a poté pana ministra Bartoše s přednostním právem. Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji paní poslankyni za upozornění, že všechno je zalito jižním sluncem, které jsem už dneska slyšel. Já jsem si vědom těch lhůt, do kdy je potřeba ty prostředky vyčerpat, ale zároveň jsem si vědom i toho, že se zřejmě ty prostředky čerpají teď z některých programů tak trochu po česku. To čerpání není v souladu s tím, na co jste se odvolávala - že jsme vázáni předpisy Evropské unie, zejména - a velmi přísnými a velmi často - jsou tam i předpisy o střetu zájmů, a pokud ty prostředky nevyčerpáme podle notifikace, podle předpisů Evropské unie, tak nám je neproplatí, ony skončí u kolegy Stanjury ve státním rozpočtu a on se pak na mě bude zlobit. A to já bych nerad.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní - pardon, omlouvám se, faktická poznámka, paní poslankyně Dostálová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Já jenom velmi rychlou reakci. Já jsem moc ráda, že pan ministr si toto uvědomuje. Věřte mi ale, že ten proces není žádná pirátská aktivita - omlouvám se za to slovo - protože skutečně ta debata s Evropskou komisí byla velmi vážná a jsme si vědomi toho - a vy určitě taky - že jsou tam komponenty, které se zejména týkají Ministerstva spravedlnosti, které jsou vázány termínem červenec letošního roku. Takže to jsou i limitující podmínky pro to, aby se vůbec Národní plán obnovy dal čerpat dál. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a nyní s přednostním právem pan ministr Bartoš. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já budu velmi rychlý, neb hodina už je pozdní. Já jsem věděl, proč o to ministerstvo budu usilovat, protože tam je vše hotovo a nic se nemusí dělat... Není to tak úplně pravda. (Pobavení v sále.) Hnutí ANO mělo toto ministerstvo, pokud se nepletu, osm let, tudíž bychom tady neměli mít úplně problémy s bydlením, pokud se to týká věcí, které může zařídit Ministerstvo pro místní rozvoj. Není tomu tak a ve spoustě dalších věcí jsou sice vypsané výzvy, ale realizace vázne.

Opět musím říct, podobně jako u digitalizace, Strategie regionálního rozvoje 2021 je super dokument, akorát ty akční plány úplně nejdou, data pro to nemáme a fakticky se řada věcí nerealizuje. Proč? Protože tam je potřeba součinnost dalších ministerstev a dalších resortů, protože regionální rozvoj je meziresortní věc a je potřeba komunikace, synergie a spolupráce s MPO a s dalšími ministerstvy. Na to se chceme zaměřit.

Stavební zákon: dva roky jsme zde měli tři. Nakonec, paní ministryně, kdybyste přijali náš komplexní pozměňovací návrh založený na integrací procesů, nikoliv institucí, tak jsme teď dělali prováděcí zákony a nemuseli jsme mít tento konflikt. Věřím, že do roka ten stavební zákon bude schválen, digitalizace bude dál pokračovat.

Jenom se vyjádřím k několika věcem, které se týkají těch fondů, ať je to spravedlivá transformace, ať je to koheze. My se snažíme o kohezi, vyrovnanost regionů, aby se nerozevíraly nůžky, a ty nůžky se dál rozevírají. Proč? Protože když se peníze z těchto fondů používají v místech, kde mají pomáhat, tak z nějakého důvodu se ještě ze státního rozpočtu přisype všem krajům - je tam závazek vlády na budoucí období - tudíž ty kraje, ty, co jsou pomalé, rostou pomalu, a ty, co akcelerují, jsou dále podporovány. Já si myslím, že každý kraj, schopný starosta, si zaslouží peníze, pokud dělá něco, co je relevantní pro jeho region, ale peníze, které jsou určeny na stírání rozdílu mezi regiony, mají pomáhat těm regionům, co je potřebují - Ústecko, Karlovarsko, Moravskoslezský kraj, ale řekněme si, že jsou i oblasti, které jdou mimo.

Cenové mapy: chceme na nich zapracovat, protože podle nich se dá řídit boj s chudobou, podle nich se dají vytipovávat i další místa pro nějaké investice v oblasti stavebnictví, a já bych pokračoval dál, ale Marek Benda mě zde prosil, jestli nemůžu být kratší.

Jenom k těm věcem, půjčkám. Já jsem rád, když se něco zkouší jako typ. Já mám také hypotéku, 2+kk v paneláku, platím si už jedenáct let, nespěchám na to, ale ty objemy, v kterých jsou ty peníze uvolňovány - já bych byl rád, kdyby ten program frčel, ale administrativní náročnost jednotlivých půjček jednotlivcům a celkový objem, vždyť to je skoro Potěmkinova vesnice. V České republice shání bydlení 150 000 lidí každý rok a v tom programu, který má Ministerstvo pro místní rozvoj, bylo odbaveno 200 žádostí - myslím, že v minulém roce - a teď ten výhled také není velký. Pojďme dělat věci, které jsou efektivní, v maximální míře nechat stavět obce, vytvořit jim k tomu podmínky a ideálně zajistit kofinancování, které je relevantní. To si myslím, že je cílem.

Já jsem rád, že mám na co navazovat, ale je zde spousta věcí, které se mohly stát a nestaly, včetně legislativy, a já bych k tomu chtěl přidat, že chceme dodat zákon o dostupnosti bydlení, který bude mít nástroje pro obce, aby mohly stavět, protože podle mě stát může stavět v některých případech, ale jsou to samosprávy, které staví pro své občany, které opravují byty a renovují, a tam si myslím, že by ministerstvo místního rozvoje jako instituce nemělo suplovat ani banku, ani nějakého národního stavitele.

Myslím si, že ty cesty najdeme, a já se těším, až paní ministryně se mnou bude diskutovat na výboru pro veřejnou správu, na kterém jsme se setkávali, a některé ty věci třeba dotáhneme a možná si opravím názor na některé věci, které Ministerstvo pro místní rozvoj slíbilo a nedodalo. My se budeme snažit ty věci dodat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Paní poslankyně Dostálová chce s vámi diskutovat už teď, nyní, přihlásila se s faktickou poznámkou. Tak vaše dvě minuty, prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Souhlasím, že si to necháme na výbor. Jenom opravdu pár poznámek. Stavební zákon není jenom o procesech, ale o dodržování lhůt, a to je právě ten náš rozpor, který máme.

Bydlení - je potřeba si nastudovat zákon o obcích, protože stavět byty nemá stát, ale obce, a vy dáváte nástroje.

Metodika finančních toků - no, to je vtipné, když to takhle říkáte, protože naopak by se tady asi mělo poděkovat paní ministryni, bývalé ministryni financí paní Schillerové, protože vláda dala pozici vůči evropským fondům, aby byly jenom dvě kategorie regionů v České republice - vysoce rozvinuté a méně rozvinuté. Senát přehlasoval pozici vlády a dostaly se do hry takzvaně přechodové regiony. To znamená, že například Kraj Vysočina by neměl nárok více než na 60 % dotací oproti Brnu, protože jsou bohužel v tom jednom NUTSu Jihovýchod. A díky Ministerstvu financí se srovnala ta hladina, že dostanou všichni 85 na 15, plus obce, které budou stavět školy, školky a tak dále, dostanou ze státního rozpočtu 5 % navíc. Jestli to chápu tak, že teď vy říkáte, že toto shodíte, tak samozřejmě pozdrav na Vysočinu, protože tam už se tedy čerpat moc nebude, protože kofinancování 40 % pro malé obce je limitující.

PPP projekt, na to jsme dostali ještě dotaci z Evropské komise 400 000 euro, takže tam máte základ, na čem stavět.

Vlastní byt nebo bydlení - všichni, kdo podali žádost, dostali, ale je to samozřejmě umění ministra vyjednat si s ministrem financí dostatečnou podporu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP