(1.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Tady jenom si dovolím upozornit novou vládu, že v české kotlině prostě budou muset řešit veřejnou podporu, a veřejná podpora je opravdu velmi limitující prvek v oblasti podpory bydlení. Chtěla bych naopak vyzdvihnout snahu snížit DPH, ale ta samozřejmě se musí pohlídat, aby se to promítlo do konečných cen. Rozhodně si myslím, že vhodnější by to bylo při bytové výstavbě, která je na první bydlení. Měli bychom skutečně podpořit začínající mladé rodiny.

Dalším bodem - "sestavíme cenovou mapu pro výpočet obvyklého nájemného na úrovni ORP". No, ministerstvo už má několik let připravené cenové mapy. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že tím hlavním, kdo má sbírat data, co se týká nájemního bydlení a bydlení jako takového, je Český statistický úřad. Český statistický úřad to udělá pouze za podmínky, že dostane peníze ze státního rozpočtu a lidi navíc, takže opět to úplně nejde dohromady s tím, že říkáte, jak se bude šetřit.

Zároveň říkáte, že se mají zmapovat státní pozemky pro bytovou výstavbu. I tady mám dobrou zprávu pro pana ministra. Ministerstvo pro místní rozvoj už vytipovalo více jak 6 000 pozemků pro bytovou výstavbu, které lze realizovat formou PPP projektu.

Když tady hovoříte o tom, že pro vás bydlení je opravdu zásadní priorita, tak opravdu jenom letem světem vezmu, jaké programy na ministerstvu už máte, na kterých můžete stavět. V oblasti vlastnického bydlení vláda premiéra Andreje Babiše schválila navýšení státních půjček pro mladé rodiny do čtyřiceti let, a to tak, že na rodinný dům 3,5 milionu, byt 3 miliony. Nevím, jestli pan ministr ví, kolik je průměrná hypotéka v České republice, protože jsem neustále konfrontována s tím, že 3,5 milionu je málo - tak průměrná hypotéka je 3,2. To znamená, státní půjčka je vyšší jak průměrná hypotéka. Co se týká úrokových sazeb, státní půjčka je samozřejmě vždycky výhodnější, protože se odrážíme od úrokové sazby Evropské unie. Ta fixace tam je daná po dobu pěti let a my se pohybujeme zhruba kolem 1 %. Samozřejmě u tohoto vlastnického bydlení je odpočet za každé narozené dítě. Co se týká družstevní výstavby, opět jsme vyslyšeli a máte na MMR připraveno, protože my jsme umožnili státní půjčku i na družstevní podíl, což významně pomůže mladým rodinám zejména ve velkých městech. O garancích státu za úvěry už jsem hovořila. Je to samozřejmě otázka, jestli to bude s bankami dojednáváno na čtyřicet, nebo padesát let. Samozřejmě když se zhruba budu bavit o tom, že ta garance za úvěry by byla ve výši 1 miliardy, tak pákový efekt této garance může dosahovat až 15 miliard.

V oblasti nájemního bydlení jsme opět nezaháleli. Máme mnoho programů na Státním fondu podpory investic, ať už pro neziskové organizace, podnikatelské subjekty, obce. Máme samozřejmě vyjednanou podporu i v rámci nového IROPu. Opět se tady musím jenom dotknout mediálního prostoru, protože pan ministr říká v mediálním prostoru, že program Výstavby není pro obce, že ony ho potřebují změnit. Program Výstavba podle obcí už byl změněn dvakrát.

Možná bych tady jenom upozornila na zajímavý projekt, který je na ministerstvu, a jmenuje se Kauce na byt. Tento projekt nevyžaduje mnoho peněz, ale strašně pomůže samoživitelkám nebo samoživitelům, protože právě to, že někdo na začátku musí složit tři nájmy, je limitující pro to, aby získal bydlení.

Státní výstavba prostřednictvím PPP projektu. Jsem moc ráda, že pan ministr se vyjádřil v mediálním prostoru, že toto je cesta, které by se i on rád věnoval, protože to je konečně návrh projektu, který se týká nabídkové strany, a to je velmi důležité. Ten PPP projekt tak, jak je připraven, nejde do státního dluhu. To je opravdu velmi výhodné v situaci, ve které samozřejmě i nová vláda bude řešit rozpočet. PPP projekt je připraven na státních pozemcích. Je vytipováno, jak už jsem říkala, zhruba 6 000 pozemků s tím, že jsme zkonfrontovali tyto pozemky s územními plány jednotlivých obcí a skutečně pro výstavbu už je připraveno zhruba třináct pozemků. Je to nakoncipováno na 1 400 bytů a cílem je samozřejmě mít tyto státní byty zejména pro veřejně prospěšné profese.

Tak budu trošičku už přeskakovat. Co se týká podpory nájemního bydlení formou dotací, protože určitě i nový pan ministr se setká s tím, že obce by raději dotace než zvýhodněné úvěry, tak si může vybrat z celé škály. Máme podporu pečovatelských bytů, můžou dostat žadatelé až 1 milion na jednu bytovou jednotku. Máme komunitní bydlení pro seniory, kde může žádat dokonce i podnikatelský sektor, pro který je to velmi zajímavé. Máme podporu technické infrastruktury, to znamená zainvestování stavebních pozemků, ať už pro bytové domy, nebo rodinné domy. Máme samozřejmě program úvěrový na nájemní byty, to znamená, je to zejména určeno těm skupinám, jako jsou senioři, zdravotně postižení a tak dále, program Výstavba, program Bydlení v oblastech se strategickou průmyslovou zónou. V oblasti bydlení jsme mysleli i na rekonstrukce a modernizace, takže máme program Panel 2013+, program Zateplování, program Bytové domy bez bariér, dotační titul Olověné rozvody, zkvalitnění obytného prostředí, program Regenerace sídlišť a program Živel. Takže věřím tomu, že v oblasti bytové politiky si nová vláda určitě najde ten správný směr a že se jim podaří ten závazek naplňovat.

Dalším takovým bodem je restart odvětví cestovního ruchu a lázeňství. Musím říci, že jste nezačali úplně nejlépe, a teď se tady budu držet slov pana ministra Jurečky. Nebudu tedy říkat, že jste zrušili Antivirus, ale že jste ho pozastavili. Bohužel, v době, kdy tolik zkouší odvětví cestovního ruchu, je to opravdu velmi nešťastné. To nemá nic společného s restartem, možná v uvozovkách v pohřebnictví. Ale to vám určitě podnikatelé v cestovním ruchu vysvětlí. Říkáte, že připravíte zákon o cestovním ruchu. No, možná by bylo dobré vždycky před programovým prohlášením vlády se pobavit s resorty, které k tomu mají co říct, protože tady je prostě střet v tom, že cestovní ruch je samosprávná činnost. Pokud zákon... my jsme ho několikrát připravovali, vždycky jsme narazili na resort financí a resort vnitra, protože oba dva resorty velmi správně říkají, že to je zákon bezzubý, že je to zákon nevymahatelný, protože ten zákon bude jenom říkat, že se máme rádi, že si budeme pomáhat, a to je tak všechno, co tím dokážete.

Další oblast jsou veřejné zakázky - "rozšíříme metodickou podporu, aby bylo jednodušší zohlednit kvalitu, celkový společenský přínos a další nefinanční kritéria". Jenom upozorňuju, že zákon o zadávání veřejných zakázek je transpoziční směrnicí. Evropská komise si skutečně velmi důkladně hlídá, jak k tomu jednotlivé státy přistupují. Už není co rozšiřovat v oblasti metodiky, protože samozřejmě tím, jak byla transpozice v roce 2016, tak byl zaveden i velmi rozsáhlý vzdělávací program pro všechny, kteří se veřejnými zakázkami zabývají.

"Upravíme zákon tak, aby bonifikoval krátké dodavatelské řetězce, principy udržitelného rozvoje a regionální dodavatele." Před tím velmi varuji, velmi varuji! na mikrofon. To je velmi rizikové. Česká republika je vázána evropskými předpisy, a pokud se něco takového stane, tak to samozřejmě bude vnímáno ze strany Evropské komise jako porušování závazků členského státu.

"Vytvoříme e-shop, kde úřadům nabídneme centrálně vysoutěžené produkty při minimální administrativě." Tady trošičku je to v rozporu, protože samozřejmě pokud se dělá centrální zadávání, tak je to většinou pro větší firmy, to znamená, eliminujete v trhu malé a střední podnikatele.

Hovořila jsem o bodech, které v programovém prohlášení vlády zmíněny byly. Mnoho z nich už tedy má pan ministr splněno, ale ráda bych se ještě dotkla pár slovy bodů, které nejsou tolik rozvedeny v programovém prohlášení vlády, ale které považuji za velmi důležité. Má to velkou vazbu na evropské fondy. Je potřeba si uvědomit, že jsme předali vládu, kdy máme 100 % zazávazkovaných zdrojů v období 2014 až 2020. Je potřeba ale dohlédnout, aby ti příjemci, kteří ty smlouvy mají, dočerpali 205 miliard do konce roku 2023. Je potřeba spustit čerpání kohezní politiky 550 miliard, dohoda o partnerství, patříme mezi několik prvních zemí Evropské unie, kteří již mají Dohodu o partnerství ve formálním procesu. To znamená, lze to realizovat tak, aby první výzvy do operačních programů se spustily na jaře letošního roku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP