(16.00 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Kontrola České televize, Českého rozhlasu ze strany NKÚ. Také to tam je, v tom programovém prohlášení. Ale to už tady také bylo navrženo.
Teď bych si dovolil dva dotazy u věcí, které mně přišly takové řekněme pikantnější: "Vytvoříme prostředí podporující zdravý životní styl." Tak by mě zajímalo, co si pod tím mám představit, jestli půjdete příkladem v nějakém zdravém způsobu fungování, stravování, sportování, nebo jestli to má být nějaké předpolí pro třeba vyšší daně u nezdravých potravin a naopak nižší daně u zeleniny, ovoce, nebo jestli by mi mohl někdo vysvětlit, co to znamená, "vytvoříme prostředí podporující zdravý životní styl". Stejně tak, že "Green Deal je pro nás příležitostí". Tak mě by zajímalo, jak se to konkrétně projevuje, protože zároveň říkáte, a před volbami jste byli velmi razantní, že budete bojovat za náš energetický mix, který je v souladu s atypickým postavením naší malé vnitrozemské země bez moře, bez celoročního slunce a podobně. Tak co znamená, ten Green Deal je pro nás příležitostí?
Teď se dostanu k úsporám. Vy říkáte, že dlouhodobě se počty úředníků budou snižovat. Zatím to tedy vypadá tak, že jste je navýšili. Mně to připomnělo, v jednom díle Sir Humphrey Appleby v Jistě, pane premiére! nabral pět set úředníků, jestli si na to vzpomenete, kteří dostali za úkol uspořit počet úředníků ve státní správě. Takže jestli tomu dobře rozumím, vy jste nabrali na Úřad vlády 74 úředníků ve vztahu k novým třem ministrům, abyste mohli zjistit, kde jinde se dá propouštět. Zároveň říkáte, že nechcete zvyšovat daně, což já kvituji, a každé snížení tady podpořím, jako jsem to podpořil v minulém volebním období, a vy to dobře víte. Nechcete škrtat, kde se to bude týkat lidí, jste říkali, což by mě zajímalo, jestli lze škrtat ve státním rozpočtu, aniž by se to těch lidí nedotklo. To by mě tedy zajímalo, kde by takový škrt byl, jestli mi někdo, třeba ministr financí, může takový škrt popsat. Napadá mě z tohoto vzorce, že budete chtít zefektivnit výběr daní, bojovat proti šedé ekonomice nebo daňovým únikům, ale z toho, co jsem si přečetl v programovém prohlášení, ani to není pravda. Možná verbálně ano, ale vy naopak budete chtít zrušit EET, upravovat kontrolní hlášení, takže by mě zajímala ta cesta, jakým způsobem zefektivníte výběr daní, jak konkrétně? Protože předtím to bylo na otázku, jak konkrétně, třeba zavedením EET nebo kontrolním hlášením - mě to také obtěžuje, ale prostě má to nějaký měřitelný efekt. Tak mě by zajímalo, co je to konkrétně to zefektivnění výběru daní.
A při té příležitosti, když jsem si to četl, jsem si vzpomněl, že vy jste minulý rok sem přišli s pozměňovacím návrhem úspor 80 miliard korun, takže by to možná stálo za to, abyste svůj vlastní pozměňovací návrh oprášili, a máte hned minus 80 miliard korun, jestli jste to tedy mysleli vážně. Když jste byli v opozici, tak jste chtěli škrtnout 80 miliard. Teď, když jste v koalici, tak se toho můžete chopit.
Když se podíváme na ochranu spotřebitele... (Pije.) Pardon, děkuji za toleranci. Ochrana spotřebitele. Budu citovat: "Vyhodnotíme nedávno přijaté úpravy exekucí, dopad institutu chráněného účtu a administrativní zátěž zaměstnavatelů. Najdeme vyvážené řešení respektující pomoc zodpovědným dlužníkům i práva seriózních věřitelů." Za to děkuji, to je mimochodem přesně můj termín - "pomoc zodpovědným dlužníkům a seriózním věřitelům" jsem použil v několika svých projevech při schvalování tisku 545. "Nastavíme systém tak, aby byl dlužník motivován pracovat a splácet dluh. Dluhy se mají platit, ale nikomu nepomůže, když se z dlužníků stanou doživotní nevolníci. Zveřejníme přesná relevantní data k exekucím a zasadíme se o zastavení těch nezákonných. Zkrátíme dobu insolvenčního řízení na tři roky. Nastavíme celý systém tak, aby byl dlužník vždy motivován pracovat a splácet dluh." A to je vlastně z toho ranku ochrany spotřebitele, exekucí, insolvencí všechno a za mě je to, kolegové, hrozně málo, nezlobte se na mě. A to tam ještě jsem se dneska dozvěděl - tak jsem si tam musel udělat poznámku, to je vidět, že člověk si nemůže připravit projev dny dopředu - protože jsem si dneska v Hospodářských novinách přečetl, že věta "Zasadíme se o zastavení nezákonných exekucí a zkrátíme dobu insolvenčního řízení" vypadla a že na popud předsedů klubů STAN Jana Farského a KDU Marka Výborného to prosadili zpátky do toho prohlášení, aby se to tam vrátilo. Teď jsme u té části, kde oceňuji tedy tuhle aktivitu kolegy Farského, který, když jsem ho na začátku kritizoval, svým krokem tam vrátil tyhle dvě věty. Takže ony by tam ještě, kdyby nezasáhli tihle dva předsedové, tak by tam ty věty nebyly. A, kolegové, mně to přijde, že to je slabé. Kde je nějaký blok věcí týkající se mimosoudních orgánů? Kde jsou věci, které se týkají těch nezávislých orgánů, jako je finanční arbitr, Energetický regulační úřad, který je teď na paškálu kvůli energošmejdům, kvůli krachům energií, Český telekomunikační úřad? Tam o tom není vůbec nic, o posílení těchto orgánů.
Stejně tak i tím, že vláda vzala zpět návrh o hromadných řízeních, to jsou ty hromadné žaloby, tak tím to úplně oddálila. To je úplně stěžejní a zásadní věc. Institut hromadných žalob pomůže českým spotřebitelům více než co jiného. Koneckonců to má devatenáct zemí a my to stejně budeme muset přijmout přijmout v rámci evropské směrnice. Ale vy jste to vzali zpátky, takže celý ten proces budete muset udělat znova, a já se podívám, jaké výrazné změny vy tam uděláte, že to stálo za to, to vrátit zpátky a celé to natáhnout a prodloužit. Já jsem myslel, že v programovém prohlášení se objeví něco o hromadných žalobách, ale není tam skutečně ani slovo. A přitom vy jste říkali, že ochrana spotřebitele - a to je věc, která se týká opravdu všech, opravdu všech - tak že tam bude ve větším detailu a že to je vaše priorita. Není! Mě tohle mrzí. V tomhle nabízím spolupráci podvýboru, kde mně předseda hospodářského výboru kolega Adamec oznámil, že jsme tam zatím v tom podvýboru pouze tři. To znamená, vás, kolegové, poprosím, abyste se do toho přihlásili, protože to téma potom tady samozřejmě v momentě, kdy to je mediálně zajímavé, což jsou třeba ty exekuce, energošmejdi a podobně, tak se k tomu vyjadřuje kdejaký politik, ale když pak jde do toho detailu, tak v podvýboru, kde se jde do vnitřností věcí, tak i v minulém období nás tam bylo pět, šest, a já vás tedy žádám a prosím, abyste se do toho podvýboru přihlásili, protože v tomhle můžeme pomoct. Ale v programovém prohlášení vlády, tam nějaký větší detail není.
Jinak souhlasím s tím, že dopad institutu chráněného účtu - je potřeba se na to podívat, protože ne tolik chráněných účtů je otevřeno. Tady si trochu posypu popel na hlavu já, abych to trochu vyvážil, protože se snažím měřit všem stejným metrem, protože to založení chráněného účtu je poněkud složitější, stejně tak jako je nasnadě otevřít debatu kolem milostivého léta, které bude končit 28. ledna. Jsem mimochodem zvědav, jak tato vláda v těchto věcech bude spolupracovat s opozicí, protože když to bylo opačně, vládní koalice vzala do hry a spolupracovala s tehdejší opozicí, typicky s Markem Výborným, nesnažila se to tady převálcovat silou. Takže já jsem zvědav, to bude takový lakmusový papírek, jestli ta politická kultura, jak se jí budete řídit a jestli to máte skutečně v sobě, anebo prostě budete jenom využívat toho, že to je 108, a nebudete ani v těchto věcných věcech chtít spolupracovat. ***