(15.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Já jsem si to připravil, aby to mělo nějakou strukturu, na personálie, já jsem to i avizoval dopředu na sociálních sítích, programové prohlášení a to celé budu prokládat svým oblíbeným dvojím metrem. Koneckonců, ten jeden dvojí metr už jsem tady sdělil, to je ta délka jednání. Nevadí-li vám, když ta délka jednání je dlouhá, když jste v opozici, nemělo by vám to ani vadit, když jste v koalici.
Stejně tak, pokud jde o přítomnost ministrů, tady za mnou pro vysvětlení, protože se mě na to diváci ptali. Ano, při projednávání žádosti vlády o vyslovení důvěry je podmínka, že tady musí sedět po celou dobu - já jim to nezávidím tedy - všichni ministři. Netýká se to samozřejmě všech projednávání, prvního, druhého, třetího čtení, je to pouze dnes. Vždycky se to nějakým způsobem hlídalo. Rozumím tomu, že když jeden, dva ministři tady po nějakou dobu nejsou, je to v pořádku. Jednu dobu, když jich tady nebylo patnáct a seděli tady tři, tak už to samozřejmě bije do očí. A vy jste nás na to upozorňovali taky, tak to zkuste skousnout, když se vám tohleto vrací, protože jste slibovali změnu, tak předpokládám, že to budete respektovat.
Ještě před tím, než se pustím do toho dělení, jak jsem to strukturoval, bych řekl, že včerejšek vlastně nahodile podle mě úplně obnažil a ukázal pohled na tuhletu vládu, a za mě to bylo signifikantní. Byla tady dvě témata. Bylo tady téma stáže Jana Farského a předložený zákon zmrazení platů ústavních činitelů. A teď si představte situaci, kdyby to bylo zrcadlově opačně, kdyby nějaký poslanec z hnutí ANO jel někam na osm měsíců, zjistilo se zpětně nakonec, že to věděl již před volbami. Nakonec to není na šest, ale na osm měsíců, nevzdal by se toho mandátu, jakkoliv mu k tomu gratuluji, přeji mu, a dokonce ho v jedné části dnešního projevu, kolegu Farského, i pochválím. A umíte si představit, aby pak premiér toho koaličního poslance podržel, stejně tak jako vicepremiér? Zkuste se na to dívat z tohoto úhlu pohledu. A tady to takhle profrčelo, jako by se nic nedělo, a kolega Farský tedy pojede na tu stáž.
Stejně tak jako předložení toho zákona, já už jsem to tady trochu včera naznačil v rámci faktických. Jeden z důvodů rozšíření počtu ministrů na osmnáct - a potvrdil mi to Jakub Michálek v naší debatě v nedělní Partii - bylo zvýšení kvality práce této vlády s vtipnou narážkou na to, že máme ministra, který byl naopak na dvou resortech, a tohle bude ta kvalitativní změna. A my hned u prvního návrhu jsme zjistili, i na základě slov pana ministra Šalomouna, že on upozorňoval na to, že ten návrh by nemusel být v souladu s ústavou, že by mohl být protiústavní. Vláda ho přehlasovala, takže vlastně to, co on tam ten ministr navíc, šestnáctý, sedmnáctý a osmnáctý, tak vlastně zbytek vlády je neposlouchá, jakkoliv v programovém prohlášení máte větu - doslova: "Zvýšíme kvalitu legislativy, každou novou regulaci důkladně zvážíme na základě analýzy očekávaných dopadů." Tak mně jde o tu první větu - zvýšíme kvalitu legislativy. No, a když vás na to upozorní ministr pro legislativu - a včera to tady řekl docela jasně na mikrofon a já bych mu chtěl ještě jednou poděkovat - tak ho nevyslyšíte.
Pak tady mám ještě dvě věci, než se dostanu k těm personáliím a k programovému prohlášení, a to je to, co jsem zatím vypozoroval za poslední tři týdny ve vztahu k covidu, protože to bylo téma posledního roku a půl. My slyšíme teď často, že se některá opatření nedozvíme, nebo to, jestli bude povinné očkování, či nikoliv. Musíme počkat až do půlky února, protože omikron je nepředvídatelný. Nicméně když jste vystupovali v opozici, tak to vypadalo, že ten covid je předvídatelný. Takže do té doby, dokud vy jste byli v opozici, byl covid předvídatelný, všechno bylo jasné a vy jste požadovali po vládě jasný harmonogram nějakých kroků. ještě momentě, kdy jste převzali vládní odpovědnost, z covidu se náhle stala nepředvídatelná záležitost. Je tady přece omikron. A to přece sami cítíte, že to takhle není. Když už to nějak bylo, tak to bylo tak, že to bylo opačně, že přece když sem přijde úplně nová nemoc, úplně nový vir, tak je v té chvíli - když už tedy - nepředvídatelný, zatímco po dvou letech už nějaké kroky a nějaký vývoj předvídat můžeme. Za mě je to úplně obráceně. Ale já bych byl dokonce s to, abych byl férový, říct, že buď je to nepředvídatelné od začátku, anebo je to předvídatelné. Ale tak, jak je ta pozice vlády v této chvíli, je, že my čekáme, co se stane, protože omikron je něco nového a je to nepředvídatelné - říkal to pan ministr zdravotnictví.
Stejně tak mě zaujaly vaše pozice k některým rozhodnutím. V momentu, kdy se vám něco podaří, tak v té chvíli je to schopností nových ministrů. A tak to je v pořádku, kdybych byl na vašem místě, tak se taky pochválím. Nicméně v momentu, kdy se vám to nepodaří, jak jsem si napsal, tak je to proto, že jste zdědili neschopné úředníky. Ale vy pak za to nesete odpovědnost! Mám teď na mysli některá rozhodnutí - nejasná - na Ministerstvu zdravotnictví.
A teď k těm jednotlivým kapitolám. Jak jsem řekl, začnu personáliemi. Tady se bavíme o tom, kdo ve vládě je. Já bych se podíval i na to, kdo v té vládě není, a z logiky věci by tam být měl. A mám tím na mysli - ne, Andrej Babiš ne, pane kolego. (Otáčí se k ministru Blažkovi.) A nevím, jestli je dobré, když takhle na mě pokřikujete, oni pak diváci myslí, že když já pak ztratím nit, že to nemám promyšlené, ale pak když člověk tady furt za sebou slyší ty hlasy, tak je to nepříjemné.
Mně tam třeba chybí předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová. Vždycky byl úzus, že předsedové koaličních stran jsou součástí vlády. Ano, je to vaše rozhodnutí, já vám to neberu, zase na mně je, abych já to nějakým způsobem komentoval a abych na to nasvítil - kdy jindy než při žádosti vlády o důvěru? Stejně tak jako tam nevidím některé osoby, které se ve volební kampani jednoznačně definovaly jako odborníci přes nějakou oblast, typicky Olga Richterová v sociální oblasti. Není tam, ale přitom jasně byla spojena s tím tématem, sociálním tématem.
Stejně tak vidím, že někteří kolegové, kteří byli zaměřeni odborně v nějaké tematice, jsou neočekávaně někde úplně jinde - Marian Jurečka. Já ho vnímám jako člověka, který rozumí zemědělství - já nejsem zemědělec, tak nevím, jestli to můžu takhle hodnotit - je na sociální politice. Martin Baxa - školství, je na kultuře. Ivan Bartoš - dobře, beru, digitalizace - to mají možná asi všichni Piráti v sobě - nevím, proč Ministerstvo pro místní rozvoj. Některé další ministry nebudu tady hodnotit, protože některé opravdu moc neznám, takže by to asi nebylo fér. U jedné ministryně jsem si přečetl, že jde do té funkce zhubnout a naučit se anglicky.
Teď, když se podívám na ty politické... (Otáčí se k ministru Válkovi.) Ne, ne, ne, vy nejste paní ministryně. (Ministr Válek: Pro jistotu.) Političtí náměstci - více než dvacet. A teď, proč o tom mluvím? Protože mnozí z nich - a my dneska nevíme kolik - budou nebo jsou... (Ministryně Černochová podává řečníkovi materiál a odchází ze sálu.) Děkuji. Nevím, jestli to mám přečíst, nebo je to informace jenom pro mě od paní ministryně obrany? Že tady máme náměstky ministrů, kteří jsou bývalí poslanci, kteří se sem už nedostali. Mám na mysli například Lukáše Koláříka - náměstek ministra vnitra, se kterým jsem se potkával v debatě o exekucích, Ondřeje Profanta na MMR, Josef Pavlovic byl dokonce asistent a je na Ministerstvu zdravotnictví, Petr Třešňák na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Proč o tom mluvím? No, protože tady podle mě je vidět, že jste to neměli připravené, tu personální politiku, protože kdyby se to vyvíjelo standardně, tak tito politici by byli poslanci a seděli by tady. Vy byste tam museli mít někoho jiného jako náměstka. Oni se tam nedostali a najednou se z nich stali náměstci. To přece za mě - můžete si tam vybrat, koho chcete, ale to přece za mě není svědomitá personální politika, když ty náměstky uděláte z těch, kteří ještě hodinu před volbami měli být poslanci a měli tady sedět mezi námi. To znamená, že to nebyli ti odborníci připravení v tom vašem zázemí vám pomáhat. To se na mě nezlobte. ***