(12.50 hodin)
(pokračuje Jurečka)

Když se podíváme i na kontrolní stav České inspekce životního prostředí u hlavních producentů odpadních vod v bývalém areálu Tesly v Rožnově, tak tam za poslední dva roky nebyla shledána nějaká pochybení. Kontroly tam proběhly - pan ministr to bohužel teď neposlouchá - kontroly tam proběhly, ale žádná zásadní pochybení tam nebyla shledána. Tak jak ty kontroly proběhly? S jakou kvalitou? Uvědomovali si kontroloři, kteří tam dělali, třeba i souvislosti s tím, jakým způsobem je nastaven systém informování o tom, když krajský úřad uděluje povolení, nakolik je to konzultováno a na vědomí vodoprávnímu úřadu na úrovni ORP a obráceně?

Upozornil někdo z pracovníků ČIŽPu nebo vodoprávních úřadů Ministerstvo životní prostředí v posledních 10, 20 letech na problematiku nezmapovaných kanalizačních soustav, nepřesně zmapovaných vyústí, problematiky kolaudačních rozhodnutí, která byla vydána v minulém století na průmyslové areály, které se v době privatizace rozdělily na mnoho jednotlivých firem? Upozornil na to někdo ze strany MŽP, že je tuto situaci potřeba legislativně řešit? Já jsem to nezaznamenal a to si myslím, že (je třeba) objektivně přiznat a říct si: Ano, to je chyba, ta chyba, můžeme říci, primárně jde za ministerstvem, a možná i také za celou Sněmovnou a za jednotlivými výbory.

Potom když se podíváme na ty další věci, byly tady diskutovány otázky způsobu řešení a přístupu jednotlivých inspektorů České inspekce životní prostředí. My víme, že nemají ani vrtulník, že nemají ani přednostní právo na silnici s modrým majákem a podobně, ale ty věci v okamžiku, kdy se dozvím, že je havárie velkého rozsahu, přesahující území dvou ORP a dvou krajů, tak si myslím, že se dají věci koordinovat i po telefonu cestou na místo, například právě otázka zajištění důkazů. A není možné se vymlouvat, že to měly udělat jiné orgány a že to měl dělat víc vodoprávní úřad a víc policie. Vždyť zákon jasně hovoří, že Česká inspekce životního prostředí je zodpovědná za koordinaci, ale i vyšetřování těch havárií. Vždyť tu neděli nemohla vidět Česká speciální prostředí, že to bude věc, kterou bude šetřit policie stoprocentně.

Tak i oni se měli snažit i po své linii zajistit maximum kvalitních důkazů, které buď vylučovaly, nebo potvrzovaly možný zdroj kontaminace řeky Bečvy. Takže tady nelze říct a nelze se vyvinit a říkat: To měli dělat jiní, my jsme ti, kteří nemáme auto, nemůžeme to včas přejet. Telefony a komunikace v dnešní době si myslím, že může fungovat i cestou z Brna anebo z Olomouce.

Mně potom také chybějí další věci. Já si myslím, že bychom se třeba v dubnu o vyšetřovací komisi vůbec nebavili, kdyby z podnětu ministra životního prostředí tady vznikla pracovní skupina napříč všemi politickými stranami, která by měla ambici sepsat manažersky, kde byla slabá a silná místa, kde byla pochybení, jakým způsobem se na to bude reagovat, budou připraveny novely zákonů, nejenom vodního zákona, a některé věci se daly do pohybu a do konce tohoto volebního období budou přijaty. A přijato není vůbec nic. Máme rok a dva týdny od té situace a fakticky kromě úpravy... drobných metodických úprav se nezměnilo v legislativě vůbec nic. Vůbec! Za rok se to dá stihnout, když je vůle. A nenavnímal jsem manažerský přístup toho, aby bylo opravdu shrnuto ze všech struktur a stupňů, aby se řeklo, kde vnímáme bílá místa na mapě kompetencí, vybavení a podobně, aby se toto dalo vyřešit. Nic takového jsem ze strany MŽP nezaznamenal.

Naopak mě mrzí a štve, a myslím, že to štve každého člověka, kdo se na to dívá, když přijde zástupce vědecké obce, udělá pokus, tak místo aby se řeklo: Pojďme se nad tím zamyslet, jestli na tom nemůže být něco pravdy, pojďme s tím člověkem vést dialog a spolupráci, protože je to asi vědec a odborník, ze strany ať už inspekce, nebo ze strany vyšetřovatelů, a pojďme si říct, jestli ten jeho pokus nemá určitou relevanci - ne, vůbec. Smeteno ze stolu, vůbec se o tom bavit nebudeme, naopak na profesora Hrušku a na zástupce rybářského svazu rozjedeme správní řízení. To těžko vysvětlujete lidem, proč takový přístup. Na to nemusím být ani vyšetřovatel, nemusím být ani extrémně vzdělaný člověk na to, že si říkám: To je divné. Ti lidé na něco poukázali, a buďto jim ta protistrana v diskusi řekne: V tom pokusu jste udělali metodické chyby, ta relevance není, anebo naopak je.

Takže to my těžko lidem vysvětlujete, kteří se nás na to ptají, a práce soudního znalce - já ty věci nerad hodnotím, ale jestliže se ukazuje, že ten člověk začne porušovat to, co mu ukládá zákon, tak jak na to máme reagovat? Soudní znalec, který - on mluví do médií? Co si potom ti lidé mají o tom myslet? Co si o tom mají myslet zainteresované osoby, včetně úniků z té znalecké zprávy do médií, kdy o tom psala, pokud se nepletu, první média ze skupiny vydavatelství MAFRA? Vždyť to není normální.

My jsme jako členové vyšetřovací komise měli k dispozici prakticky všechny materiály někdy od druhého týdne v srpnu. Nikdo z nás nevynesl ven informace, nikdo si neofotil spis na mobil, byť jsme ho drželi v ruce a já jsem ho měl možnost číst asi tři hodiny. Neudělali jsme to. Proč to uteklo do médií? Kolik lidí s tím spisem dělalo? Zase ne tolik.

Mě tady štve také to, že tady, pane ministře, říkáte, že tady jsou křivá obvinění. Prosím pěkně, pak měřte stejným metrem i vůči svým kolegům. Mně vadí, když si váš premiér, bývalý kolega z vlády Bohuslava Sobotky, bere moji osobu do úst v posledních dnech v debatách v televizi. Pokud jde o kalamitní situaci v lesích, já jsem pravidelně spolu s vámi informoval vládu o tom, co se děje. Byly ty materiály i společné, dávali jsme i návrh postupu, jak tu situaci řešit. Já si nepamatuji, že by na té vládě ministr financí Andrej Babiš tenkrát vystoupil nebo vy a řekli jste: To je blbě, vy, ministře Jurečko, to děláte blbě, váš náměstek, kterého jsme tam nominovali, to dělá blbě a chceme to dělat jinak. Vždycky jsme říkali: Situace je vážná, je to důsledek dvou faktorů, posledních 120 let druhové skladby lesů a výsadby a dopadů klimatické změny. A teď váš premiér, váš předseda chodí do debaty, kde já nejsem přítomen, a říká, že za to může Jurečka. To není fér, to si myslím, že je těžce ohnuto přes koleno.

Takže prosím pěkně, když tady vy používáte věci, kdy tady na druhé ukazujete, že tady komise měla ambice někoho křivě obvinit, já jsem nikdy veřejně - nikdy - neřekl, jestli to DEZA mohla udělat, nebo nemohla. Já jsem pouze řekl, že mě mrzí a štve zároveň, že v průběhu neděle a pondělí bezprostředně po havárii nebyly odebrány ze všech možných podezřelých (míst?) vzorky, které by to buďto vyvrátily jednoznačně, nebo potvrdily. A pak se to dohání velmi komplikovaně, pro nás všechny nekomfortně, formou znaleckého posudku. Takže nevkládejte do úst členům vyšetřovací komise - a já jsem jedním z nich - něco, co jsem já nikdy neřekl.

Takže prosím pěkně, podívejte se, pane ministře, i na úplný závěr zprávy vyšetřovací komise, protože mám pocit, že jste to snad úplně nečetl. Já vám odcituji poslední dva odstavce: "Ekologická havárie na řece Bečvě kromě samotných dopadů na řeku a celý ekosystém přinesla řadu vážných skutečností, které poukazují na mnoho podstatných nedostatků v činnosti dozorových orgánů, drobných či vážnějších pochybení až po zásadní nedostatky v současné legislativě. S ohledem na výše uvedené by bylo vhodné v příštím volebním období Poslanecké sněmovny tuto komisi opět zřídit, dát pro její činnost další delší časový mandát, aby mohla komise více podrobně a detailně svoji práci dokončit.

Smyslem vyšetřovací komise není, nebylo a nebude nahradit práci Policie České republiky, Státního zastupitelství a soudů. Uplynulé dva měsíce činnosti komise ukázaly, že zde je roky stav, který nebyl doposud řešen, a nebylo na něj upozorňováno. A ani nyní po havárii, která se odehrála před rokem, nedošlo k žádným systémovým změnám, které by v budoucnu vedly k výraznému snížení rizika, předcházet podobným možným ekologickým haváriím. Proto má práce obdobné komise i v budoucnu smysl. Ve svých výstupech by byla motorem k tomu, aby se legislativní a další změny v činnosti jednotlivých ministerstev, úřadů, dozorujících organizací a dalších složek výrazně zlepšily."

To je úplně finální závěr vyšetřovací komise. Citoval jsem tak, jak je napsán, ani jednou nepadlo slovo "Česká inspekce životní prostředí". Myslím, že ten závěr je napsán velmi korektně a objektivně. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Takže nejdříve pro kolegy, aby bylo jasné, jak budeme dále postupovat. Mám zde poměrně velkou sadu přihlášek, přednostních práv, faktických poznámek, takže je zřejmé, že do 13 hodin, respektive 14 hodin, to určitě dojednat nestihneme. Nicméně byla mi doručena dohoda, že schůze tato 119. se má přerušit kvůli 120. schůzi, a pak budeme po 120. schůzi pokračovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP