(10.10 hodin)
(pokračuje Bauer)

Druhá věc, to je ta pseudonereforma nebo reforma, to jsou všechny ty pozměňovací návrhy, které máte všichni před sebou. Já se přiznám, že z nich nejsem nadšen. Pokud se na ně podíváte, pokud se podíváte na jejich rozpočtové dopady, tak mimo těch, které se týkají třeba komunistických kádrů v minulosti, nebo některé pozměňující návrhy, které navrhuje předseda poslaneckého klubu Pirátů, tak většina z nich má dopad na deficit státního rozpočtu.

Abych nebyl pokrytecký, i můj pozměňovací návrh, respektive ten, který podal kolega Krejza, znamená deficit státního rozpočtu v jednotce nebo asi ve dvou miliardách korun. Z naší strany to není žádná snaha o důchodovou reformu, my se pouze dlouhodobě, už po dobu tří let, snažíme pozměnit jeden parametr, kterým se vyplácí důchody v České republice - to je těch známých 85+, 1 000 korun. My si opravdu myslíme, že lidé, kteří jsou starší 85 let, mají mít nárok na tisícovku, nicméně lidé, kterým je 79, 82, mají přibližně stejné náklady na své živobytí, a proto přicházíme již asi potřetí s tím naším návrhem, aby tu tisícovku dostávali ne pouze lidé 85+, ale ti, kteří jsou 20 let v důchodu.

Obecně tento návrh zákona ve finální verzi nebudeme podporovat, jsme ovšem připraveni podpořit náš pozměňovací návrh a některé další, které předkládají kolegové napříč politickým spektrem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Bauerovi. Nyní bude faktická poznámka Kateřiny Valachové.

Ještě předtím, než přijde hovořit, konstatuji došlou omluvu pana poslance Lukáše Kolaříka ze zdravotních důvodů.

Máte slovo k faktické poznámce, paní poslankyně.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající. Velmi stručně, já jsem chtěla reagovat na kolegu Kaňkovského. Nemá smysl se přetahovat, kdo vymyslel nějakou dobrou myšlenku dřív - teď narážím samozřejmě na výchovné za vychované děti pro ženy i muže, kteří po dobu péče o dítě neměli možnost mít plné příjmy v zaměstnání, a to je přesně to, co chceme v jejich důchodech, férových důchodech, zohlednit. My jsme podali pozměňovací návrh k výchovnému, ano, je to pravda. Udělali jsme to proto, abychom to prosadili ještě v tomto funkčním období. Na základě shody s komisí pro spravedlivé důchody - a také samozřejmě věříme v podporu našeho koaličního partnera, protože výchovné směrem zejména k ženám způsobí to, že narovnáme ty nespravedlivé důchody u starodůchodkyň, ty staré důchody, které se nám pořád nedaří narovnat. Je to systémová věc, nic lepšího jsme nikdo za X let nevymysleli, než tedy buď postupovat prostřednictvím valorizace, nebo jít cestou mimořádného příspěvku za vychované dítě. Víme, že v obou případech bude dopad na právě starodůchodkyně, zejména ženy, a zejména na ty nejnižší důchody, o co by nám, zákonodárcům, mělo jít především. A domnívám se - i směrem k ministryni financí - že toto podpoří, protože to je samozřejmě nejenom spravedlivé, ale i rozpočtově odpovědné, že míříme na nejnižší důchody. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Tomáš Martínek, připraví se Tereza Hyťhová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, přál bych si, abychom opravili valorizační mechanismus, aby již nebyl zneužíván k volební kampani, ale aby již fungoval automaticky a důstojně navyšoval důchody i bez nutnosti každý rok otevírat tento zákon. Chtěl bych upozornit, že tím, jak nesystémově zasahujeme do valorizačního schématu, způsobujeme některé křivdy, které by se doopravdy dít neměly, například že lidé, kteří odešli v prosinci minulého roku do starobního důchodu, například i předčasného, tak následně díky mimořádné valorizaci měli vyšší výměru důchodů než lidé - jejich vrstevníci, kteří například pracovali o tři čtyři měsíce déle, odešli třeba až v březnu, dubnu, i s více odpracovanými měsíci i s vyššími příjmy, ale měli díky tomu, že nestihli valorizaci, následně nižší výměru důchodů. To je opravdu nesystémové, demotivační a bylo by dobré tohleto napravit, aby se to nedělo.

A to můžeme zařídit právě tak, že opravíme mechanismus natrvalo. Pokud se tady zdá, že je nedostatečný, tak pojďme ho zvýšit, pojďme ho upravit, například zvýšením základní výměry a tak dále, ale už se vyhněme tomu, aby z toho bylo politikum. Částečně by tuto křivdu mohl pomoci narovnat můj pozměňovací návrh B1, který má alespoň těm seniorům, kteří pracují dobrovolně při pobírání důchodů nebo přesluhují, zvýšit částečně koeficienty k navyšování důchodů. Je to sice symbolické, není to dostatečné oproti tomu, co tady nyní budeme schvalovat, ale je to alespoň část spravedlnosti pro ty, kteří v tuto chvíli doopravdy budou mít nižší důchody, pravděpodobně opět jenom proto, že se rozhodnou pracovat o něco déle, a to je strašně nesystémové.

Dále bych vás chtěl požádat o podporu dalších pozměňovacích návrhů, které předkládáme. Všechny jsou rozpočtově odpovědné. Například máme zde pozměňovací návrh, takzvanou dotační vratku, která by úpravou, zpřesněním zákona o střetu zájmů umožnila vyplatit seniorům až 1 000 korun, podporu perzekvovaných občanů v době komunistického režimu, například tedy započítání doby při vyloučení z politických důvodů ze škol či započítání náhrady za dobu politického ochranného dohledu.

Kromě toho bych chtěl připomenout, že samozřejmě plně podporujeme zákonnou valorizaci více než 450 korun s tím, že chci upozornit, že pozměňovací návrhy, které jsou nahrány, tak velká část z nich není rozpočtově odpovědná. Pokud by byly schváleny například všechny, tak by se jednalo o další negativní rozpočtový dopad více než 70 miliard korun k tomu, co již je - samotná zákonná valorizace je nějakých 16 miliard, k tomu tento pozměňovací návrh 11 miliard a k tomu další pozměňovací návrhy, které jsou doopravdy řádově desítky miliard v době, kdy se zadlužujeme rychlostí 400 až 500 miliard korun ročně. To je neuvěřitelné tempo, a doopravdy pokud tedy aspoň trochu zdravého rozumu, mysleme při hlasování na to, že budoucnost České republiky, všech občanů, závisí na tom, že budeme mít veřejné finance v nějaké kondici, abychom se neposunuli někam hluboko, aby se nemusela snižovat životní úroveň všech občanů České republiky, aby na to nedoplatili i senioři, a především samozřejmě pracující a jejich děti. Prosím, mysleme na to při hlasování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martínkovi, nyní paní poslankyně Tereza Hyťhová, připraví se Stanislav Juránek. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych se chtěla vyjádřit k tomuto návrhu o zvýšení našim důchodcům na jejich důchody. V prvé řadě bych se chtěla vyjádřit k tomu, zda tohle je politikum, nebo není. Samozřejmě chceme podporovat důchodce a tento návrh podpoříme, nejvyšší možnou valorizaci podpoříme, avšak na druhou stranu musím říct, že pokud to není politikum, tak proč se tady dneska na konci července scházíme na mimořádné schůzi ve třetím čtení? Přijde mi to trochu zvláštní. Kdyby vám opravdu, milá vládo, záleželo na vašich důchodcích, tak jak tady tvrdíte, tak bychom se tady dneska nemuseli scházet, brali byste tento návrh jako prioritní a byl by schválen již dávno.

Od paní ministryně Jany Maláčové tady slyšíme už několik let, že se důchodová reforma připravuje. Pokud je tenhle zákon, tenhle návrh tou onou důchodovou reformou, tak musím říct, že se to opravdu nepovedlo. My chceme podporovat důchodce systematicky. Obávám se však, že tento návrh není systematický ani zdaleka. (S úsměvem.) Pouze mi to připadá jako takový předvolební tah ČSSD, kterým si chce naše voliče, důchodce, pojistit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP