(17.30 hodin)
(pokračuje Běhounek)
Ale zásadní problém je, že směrné číslo, podle kterého jsou finanční prostředky rozdělovány, nereflektuje a nemůže reflektovat reálnou potřebu v daném území. Vzhledem ke skutečnosti, že se spolu se změnou financování sociálních služeb ruší příloha zákona Výše procentního podílu kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu na podporu sociálních služeb pro příslušný rozpočtový rok, je potřeba kompletně přeformulovat znění § 101a odst. 4. V rámci zjednodušení dotačního řízení bude nutné vypustit průběžný přehled, který zasílají kraje MPSV, a začít nově provádět právní předpis tak, aby dotace ze strany MPSV byla vyplácena v jedné splátce, a to do 15. března. Všechny kraje a všichni poskytovatelé každoročně řešili problémy s tím, že výplaty byly se zpožděním.
V návrhu zákona a v tomto pozměňovacím návrhu se předpokládá nárok na dotaci, takzvaný mandatorní výdaj státního rozpočtu s ohledem na potřebu zajistit alespoň rámcově jistou formu víceletého financování, takže se vlastně navrhuje obrácení posloupnosti dotačního řízení, že kraje by souhrnný požadavek získaly ze souhrnného požadavku poskytovatelů sociálních služeb a pak Ministerstvu práce a sociálních věcí předložily.
V rámci financování sociálních služeb je nutné zavést mandatorní dotaci nejen pro sociální služby, které jsou financovány kraji a městem Praha, ale také pro sociální služby financované MPSV v rámci podpory sociálních služeb s nadregionální a celostátní působností.
Dotace, která bude alokována ze státního rozpočtu na oblast sociálních služeb, se meziročně může na základě tohoto pozměňovacího návrhu zvýšit maximálně o 10 %. Je to z důvodu zachování kontinuity a účinnost bude odložena o jeden rok tak, aby se na žádosti o dotaci předkládající o rok dříve dostalo. Jelikož účinnost novely je navržena k 1. 1. 2022, žádosti o dotaci budou podány již na podzim roku 2021. To znamená, že na vyjednávání návrhu státního rozpočtu je nutné znát reálné dopady této změny již v průběhu června tohoto roku, to znamená, že je nereálné toto stihnout. Proto byl stanoven referenčním rokem rok 2020 a v této situaci bychom to měli spočítat. Jednotlivé kraje sdělily své obavy, že stanovení 10 % nárůstu maximálně bude fixovat současný stav směrných čísel, a kraje zásadně nesouhlasí a požadují jejich zrušení. Proto se navrhuje, aby pro první rok nabytí účinnosti nebyla referenční hodnota opírající se o směrné číslo, ale reálný požadavek jednotlivých poskytovatelů sociálních služeb. K materiálu je příloha, tabulka, kterou číst nebudu, a zároveň modelový příklad.
Stručně shrnutí teze prováděcího předpisu, který by tady byl. Znamenalo by to, že finanční prostředky lze čerpat pouze na výdaje časově a věcně související s dotyčným kalendářním rokem, na který je dotace poskytnuta. Je zde taxativně vyjmenováno, které finanční prostředky z dotace nelze čerpat na co, dále na jaké další kroky a nákupy nelze čerpat. Třetí zásadou v tomto materiálu je financování sociálních služeb jako vícezdrojové. Při stanovení výše dotace se zohledňuje úhrada ze strany uživatelů za základní činnosti sociální služby a úhrada ze zdravotního pojištění za poskytovanou zdravotní péči v případě služeb uvedených v § 36 zákona o sociálních službách. Způsob zohlednění úhrad od uživatelů, úhrad ze zdravotního pojištění a transferů poskytovaných z rozpočtů samospráv a dalších zdrojů při stanovení výše dotace určí poskytovatel dotace při vyhlášení příslušného dotačního řízení pro příslušný kalendářní rok. V zásadě číslo 4 se hovoří, že musí být tato podpora vyhlášena vždy do 30. června předcházejícího roku, kdy má být dotace vyplacena. Přiznanou dotaci Ministerstvo práce a sociálních věcí, jak bylo řečeno, převede v jedné splátce do 15. března a v mimořádných případech je možné individuální vyjednávání. Je tady taxativně stanoven přehled o čerpání dotace a jeho sdělení. Předpokládá se, že toto se použije poprvé v roce 2023.
Tento pozměňovací návrh má číslo 8509 a v podrobné rozpravě s k jeho číslu přihlásím.
Dovolte mi, abych nyní za nepřítomného kolegu Antonína Staňka předložil další pozměňovací návrh k sněmovnímu tisku 1143/2, a to je pozměňovací návrh týkající se posuzování materiálně-technických podmínek a personálního vybavení, odpovídajících druhu poskytované sociální služby.
Protože není jasně definováno od roku 2007, jaký doklad je nutný k předložení jako podmínka registrace sociální služby a za jakých podmínek je považována tato za splněnou, navrhuje se, aby se odstranily velmi výrazné neodůvodněné rozdíly mezi jednotlivými poskytovateli i jednotlivými kraji. Budou stanoveny prováděcím právním předpisem a dojde k jasnému vyřešení, jaké podmínky jsou po poskytovateli kterých služeb vyžadovány.
Přechodná ustanovení řeší zajištění plnění materiálně-technických podmínek a s naplňováním materiálně-technických podmínek je počítáno nejen u nově registrovaných služeb, tj. po nabytí účinnosti navrhované novely, ale i u služeb, které jsou již registrovány. Proto, aby se mohly přizpůsobit, se navrhuje lhůta pro prokázání naplnění materiálně-technického standardu v délce 10 let pro stavebně-technické úpravy vyžadující úpravy a stavební povolení a pět let pro případ ostatních podmínek stanovených prováděcím předpisem. Lhůta 10 let je zvolena proto, že úpravy mohou být finančně náročné a organizačně i stavebně složitě připravovatelné.
Finanční dopady předpokládají, že bude použito fondů Evropské unie či Národního plánu obnovy či prostředků z rozpočtu České republiky. Tento pozměňovací návrh kolegy Staňka je v systému zařazen pod číslem dokumentu 8532 a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě.
A poslední pozměňovací návrh mé osoby, kolegyně Gajdůškové a kolegy Sklenáka je pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu výboru pro sociální politiku číslo 1143/2, který má ambici, že je konkretizací podmínek pro registraci v oblasti personálního zajištění sociálních služeb. Požadavek praxe, statistické výstupy a data zhodnocených jednotlivých vykazovaných systémů a analýz vycházejí z toho, že bohužel nemáme personální standard, a proto různé sociální služby jsou vybaveny personálně různě a cílem je, aby byla zajištěna provozuschopnost a bezpečnost klientů dané služby podle jednotlivého zařazení stejně. Nejedná se o zabezpečení konkrétních osob či jednotlivých klientů, ale o rozsah kvality, která by jako podmínka procesu k přiznání povolení k poskytování měla být stanovena. V přechodném ustanovení se lhůta stanovuje šest let od účinnosti tohoto zákona, aby dosavadní poskytovatelé sociálních služeb byli povinni naplnit minimální personální podmínky podle zákona č. 108/2006, ve znění nabytí účinnosti nového zákona, jak je předložen. Tento pozměňovací návrh má číslo dokumentu 8510 a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám také děkuji a další v rozpravě vystoupí paní poslankyně Alena Gajdůšková, připraví se paní poslankyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo. ***