(16.30 hodin)
(pokračuje Gajdůšková)

A ještě si dovolím využít situace směrem k mé předsedkyni sociálního výboru, k paní kolegyni Pastuchové, která zde nařkla sociální demokracii, že si osvojuje do programu téma eutanazie. Já tady musím za sebe říct, že eutanazie, tak jako po celou dobu, v sociální demokracii byla vždycky k diskusi, a zatím jsme ji vždycky vnímali jako osobní rozhodnutí každého člověka, jak se k této problematice postaví. A tak to bylo i nyní, máme to v sociální demokracii k diskusi a bavíme se o horizontu nějakého výhledového programu do roku 2030. A znova říkám, je to k diskusi, není to v programu pro příští volby. Takže kolegové, kolegyně z ANO, můžete být v této věci klidní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Onderka, připraví se paní poslankyně Aulická. Prosím.

 

Poslanec Roman Onderka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, předstupuji před vás, abych vás požádal o podporu mého pozměňovacího návrhu ke sněmovnímu tisku 1230 (vysloveno dvanáct třicet), nebo chcete-li, 1230 (vysloveno tisíc dvě stě třicet). Tento pozměňovací návrh upravuje dřívější odchod do starobního důchodu pro osoby vykonávající práce v náročných profesích. Cílem návrhu je umožnit dřívější odchod do starobního důchodu pro pracovníky, kteří nejsou schopni, zejména z důvodu dlouhodobého výkonu náročných prací, majících významný vliv na jejich zdravotní stav a pracovní schopnost, již vykonávat dosavadní pracovní činnost až do dosažení důchodového věku, a zároveň v důsledku jejich fyzického opotřebení není možná nebo účelná jejich další rekvalifikace. Dalším cílem je předcházet negativnímu sociálnímu jevu vynuceného odchodu do předčasného starobního důchodu. Tam je potřeba si uvědomit, že zde dochází k trvalému krácení výše starobního důchodu a z důvodu ztráty pracovní schopnosti v původní profesi bez možnosti nabýt pracovní potenciál odpovídající jiné profesi.

Současné nastavení předčasných starobních důchodů dává pojištěncům možnost odejít z pracovního trhu dříve, než je jejich důchodový věk. Důsledkem využití této možnosti je ovšem trvale snížená zásluhová činnost podle zákonem stanovených pojistně matematických pravidel, jejichž smyslem je docílit toho, aby celkový objem finančních prostředků vyčerpaných důchodem s předčasným starobním důchodem nebyl vyšší než v případě důchodce se srovnatelnými příjmy a stejnou dobou pojištění. Bavíme se tedy o tom, že zde máme zaměstnance, kteří dlouhodobě vykonávají náročnou činnost, a to ať psychickou, nebo fyzickou dle tabulek, které máme dneska uzákoněny, a tito lidé se potom, tak jak už někteří moji předřečníci řekli, dožívají důchodového věku a v důchodu stráví minimum času, anebo dokonce jsou i tací, kteří se vůbec důchodu nedožijí. Chápu, že se bavíme o solidárním systému, bavíme se o důchodech jako takových, které jsou uzákoněny, ale přesto si myslím, že bychom právě tyto profese, tyto zaměstnance, měli zvýhodnit.

Co se týče stavu po nabytí účinnosti tohoto návrhu, pokud jej podpoříte hlasováním ve třetím čtení, tak důchodový věk bude snížen pro dotčené pojištěnce v závislosti na délce odpracované doby v takzvaných náročných profesích, které budou vymezeny v návaznosti na výkon prací zařazených na základě zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů a prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu. Jedná se zejména o vyhlášku č. 432/2003 Sb., která upravuje podmínky pro zařazování prací do kategorií do třetí a čtvrté kategorie.

Na závěr jen asi to, co je pro některé z vás hodně důležité, hlavně pro ministryni financí České republiky. Z pohledu dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí vytváří navrhované opatření potřebu dodatečné fiskální konsolidace na úrovni necelých 0,02 % HDP, to je v hodnotách současného HDP přibližně 1 miliarda korun. Administrativní náklady spojené s implementací tohoto návrhu by mohly u plátců důchodů činit částku okolo 150 milionů korun. Na ostatní veřejné rozpočty nemá návrh zákona žádný vliv. Myslím si, že tento pozměňovací návrh není kontroverzní, je to záležitost, která se dlouhodobě ve veřejném prostoru diskutuje. Jestli se nepletu, diskutovala se i na důchodové komisi pod vedením tady přítomné paní ministryně Maláčové a vstup do rozpočtu, to znamená náklady finanční do rozpočtu České republiky, jsou z tohoto pohledu minimální.

Proto bych vás chtěl následně poprosit o podporu mého pozměňovacího návrhu ve třetím čtení a samozřejmě v podrobné rozpravě se k tomuto pozměňovacímu návrhu ještě přihlásím. Děkuji a přeji pěkný den.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji, nyní tedy paní poslankyně Aulická.

Než dorazí k mikrofonu, seznámím Sněmovnu s omluvou ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha, který se omlouvá dnes od 16 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji, pane předsedající. Z důvodu, že máme ještě před sebou další body, které se týkají sociální oblasti, tak už nebudu ve své diskusi nijak zdržovat. Chtěla jsem se vyjádřit k některým pozměňovacím návrhům, ale myslím si, že si to nechám na třetí čtení, abychom se vyjádřili jednotlivě, tak jak budeme třeba za KSČM hlasovat a jaké k tomu máme důvody.

Ale dovolím si představit svůj pozměňovací návrh, který jsem také předložila k tomuto návrhu, a je to navýšení částky z 300 korun na 500 korun. Vlastně reagujeme touto navrženou úpravou na zvýšení částky na nedostatečnou a flexibilní reakci na výrazné zvýšení cen v oblasti tržeb zboží a dalších potřebných životních nákladů, protože dle současných analýz je i přes dlouhodobou snahu výrazné valorizace důchodů a přispění pevných částek nedostatečný konečný efekt, a to především u nízkých důchodů, které se nedaří zvednout na dostatečnou úroveň, a často se stále pohybují na hranici chudoby. Proto přistupujeme k našemu návrhu, který navyšuje původně navrženou pevnou částku o 200 korun tak, aby další možné navýšení důchodů pomohlo především nejvíce potřebným.

A možná si ještě dovolím malý poznatek. My se tady stále bavíme, někteří moji kolegové se baví, o takzvané velké důchodové reformě. Nezlobte se na mě, můj kolega Jiří Dolejš se účastnil Komise pro spravedlivé důchody, ale nikdy jsme oba dva nezaznamenali napříč politickým spektrem, co pro jednotlivé strany znamená velká důchodová reforma. Za nás bychom se měli bavit jenom o tom, jak udržet průběžný důchodový systém, jak řešit příjmovou stránku do budoucna tak, aby opravdu ten průběžný systém mohl fungovat dále, a víceméně, tak jak to vnímám napříč politickým spektrem, se jenom řeší, jak zapojit naše občany do toho příjmového systému čím dál tím více tak, aby oni ze svých platů si přidávali stále větší částku na své důchody. Tady je však problém v tom, že stále 60 až 70 % našich pracujících občanů nedosahuje ani průměrné mzdy, a pokud to tak půjde dál, rozhodně nejsme schopni to požadovat po našich občanech, aby si neustále dál zvedali tu částku a přispívali si do svého důchodového systému. Musíme najít jinou shodu na tom, abychom se opravdu bavili do budoucna napříč politickým spektrem především o příjmové stránce, protože naši občané, tak jak zatím jsou na tom v rámci svých příjmů, nejsou schopni plnit některé nároky pravicové opozice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní paní poslankyně Valachová, v tuto chvíli jako poslední přihlášená v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, pokud mluvím s lidmi, se kterými se setkávám, s účetními, učitelkami, soustružníky, prodavačkami, skladníky, zkrátka všemi povoláními, a dojde na důchody, žádají mě lidé jako svou poslankyni o několik jasných věcí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP