(9.40 hodin)
(pokračuje Filip)

Chápu, že ne všichni rozumí tomu detail. Ale nedělejte si nás fakt legraci. Na to tady opravdu nemáme ani trochu trochu nálady. Já jsem nechtěl připomínat tu pokutu, kterou připomněla paní předsedkyně, protože to přece bylo jasné. My jsme neudělali žádnou dohodu s italským dodavatelem. A víte, za co jste tu pokutu dostali? Že jste napsali, že v Evropě neexistuje trh s vrtulníky. Tak ono to asi nevyrábí Italové, Němci, Francouzi, nevyrábí vrtulníky. Nemůžete napsat takovouhle pitomost - promiňte, mi, že to takhle řeknu - do toho odůvodnění.

Ta dohoda přece mohla být. Česká republika mohla mít největší výcvikové středisko na proudová letadla, protože máme jeden z nejlepších výrobků L-39NG. A samozřejmě, Italové usilovali o to, abychom uvolnili prostor pro výcvikové středisko všech zemí NATO v Itálii. To byla jejich podmínka, jestli jsem to dobře pochopil, z jejich žalob, které šly na ÚOHS a které šly i dál. Takže ono to je takhle.

Takže já se ptám znovu: když jste nedodrželi ten termín cenové nabídky, březen 2020, dodržíte ten nový, nebo najdete nový termín pro cenovou nabídku na L-39NG? To je přece ta důležitá věc. A kdy má být dodáno? Kdy tedy dohodnete ten termín, když říkáte, že budeme cvičit v Pardubicích ty piloty? Do kdy má být dodáno letadlo L-39NG tak, aby mohlo být? Přece je jasné, že když jste zřizovatelem toho podniku, tak asi musíte usilovat o to, aby ten podnik měl práci. Nebo to chceme prodat, ten podnik? Nebo co s ním chcete udělat? To není legrace.

Nechci rozšiřovat tu interpelaci, mně šlo o to, protože tam byly takzvané tři problémy na jaře letošního roku, a nechci zabředávat do podrobností, ale tyhlety věci jsou podstatné pro to, aby vůbec se naplnil cíl, o kterém jste tady hovořil. A já jsem rád, že takový cíl existuje, že prostě tady bude výcvikové středisko pro piloty vojenských letadel. A znovu opakuji: záleží to v podstatě jenom na vás - jenom na vás, jakým způsobem řídíte podnik, který jste zřídili.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Faktická poznámka, paní poslankyně Černochová, poté se hlásí do rozpravy pan ministr.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji. On už částečně tady o tom hovořil můj předřečník, pan místopředseda. Přece není možné, pane ministře, že vy nám tady řeknete, že žádné datum na ukončení certifikace neznáte. Vždyť ty letouny létají! Ty letouny létají v jiných zemích kolem České republiky! Tam taky čekali na nějakou certifikaci? Asi ano, asi ji mají. A víte, jaký je rozdíl mezi tou certifikací, kterou tady požadujete v České republice, a kterou požadují třeba v Maďarsku? Pokud tu informaci nemáte, tak si zjistěte! (Zvýšeným hlasem.) Docela jste mě uklidnil, že tedy alespoň MADRy klapnou a že tedy v roce 2023 budeme mít MADRy. Tak jestli mi můžete, pane ministře, vysvětlit, co tedy uděláte s houfnicemi a s protiletadlovými komplety SHORAD, které vám kupodivu ve výběrovém řízení - ta zakázka vzrostla o 9 miliard korun, co bude dělat armáda pod vaším vedením, jestli to výběrové řízení skrečuje, nebo budete dál vyjednávat? Co se tedy bude dít?

Stejně tak by mě zajímalo, jak je možné, že došlo ke skokovému navýšení ceny u sledovacího systému VERA-NG. Jasně to poukazuje opět na neschopnost vašeho resortu cokoliv vysoutěžit. A přestaňte se tady už vymlouvat na zákon o zadávání veřejných zakázek! (Zvýšeným hlasem.) Vy děláte spoustu výběrových řízení G-to-G, ale výsledek úplně stejný. Ta akvizice do kopru!

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Reagovat v rozpravě bude pan ministr. Prosím.

 

Ministr obrany ČR Lubomír Metnar Děkuji za slovo, pane předsedo. Co se týče zmiňovaných zakázek, děla ráže NATO a protiletadlové raketové komplety SHORAD, ano, u SHORADu to bylo 50% navýšení, u děl to bylo téměř 60% navýšení. První indikativní nabídky, které od dodavatelů přišly - v současné době nebudeme nic skrečovat, nadále probíhají vyjednávání ke snížení ceny a o odůvodnění jednotlivých navýšení, která přišla, protože marketingové průzkumy a studie proveditelnosti byly učiněny v roce 2019 a je pravda, že od té doby dochází nejenom v rámci inflace u ceny materiálů na vstupu ke zvýšení. Takže hledáme optimální variantu k optimální ceně, která potom následně bude posouzena znalcem, zdali se jedná o cenu v čase a místě obvyklou. To je jedna věc.

Potom co se týče ještě toho zaznění... Musím odmítnout, co se týče záloh Aero Vodochody - Ministerstvo obrany jako zřizovatel státního podniku nenakupuje, nakupuje to opravdu státní podnik LOM, my nemůžeme dát zálohu. Ty podmínky finanční: jak bylo domluveno, státní podnik LOM a Aero Vodochody se domluvily, že to budou kupovat, LOM na základě úvěru od bank, a já do toho z hlediska i nedovolené podpory nemohu vstupovat, protože i já jako zakladatel mám ke státnímu podniku určité povinnosti a pravomoci, ale to je nad rámec. Je to ujednaný kontrakt, který je ryze mezi LOM a Aero Vodochody.

A není pravdou, že bych měl znát ten termín nebo že musím říct ten termín. Já vám ho neřeknu, protože teď znovu jsem si ještě ověřoval, a certifikace v těch parametrech, jak chtějí pořídit nové letouny L-39NG LOM, je opravdu věc Aero Vodochody, ne ministra obrany nebo Ministerstva obrany.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku, pan poslanec Lipavský.

 

Poslanec Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pane ministře, já si kladu otázku, když jsem viděl, co schválila vláda za výhled v rozpočtu pro příští rok, kde obrana přichází o peníze, a když zároveň vidíme, že se BVP nestihnou letos, s nejvyšší pravděpodobností se letos nestihnou, a do toho ještě vidíme posun u dalších zakázek, tak si kladu otázku, jestli to vyjde finančně? Kde potom budou prostředky na to? A tam opravdu by mě zajímalo, jakým způsobem toto chcete řešit, respektive co zanecháte ministrovi, který případně přijde pro po vás. Děkuji za slovo.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: O slovo se hlásí pan ministr, poté pan místopředseda Filip.

 

Ministr obrany ČR Lubomír Metnar Co se týče projektu nákupu pásových vozidel pěchoty, tak jsem vám řekl, jaký je teď aktuální stav z hlediska dalšího postupu toho procesu, že opravdu podle posledních informací dva potenciální dodavatelé požádali o poměrně dlouhé posunutí. Takže teď probíhá to vyjednávání, zdali lze najít nějaký kompromis a posunout, ale ne v takovém dlouhém úseku, s tím, že určitě dojdeme k nějakému konsenzu s potenciálními dodavateli, kdy budou podány závazné nabídky. Ale co je podstatné, víte dobře, že v květnu jsem informoval vládu o způsobu financování, a to rozložení na sedm let až do roku 2028, aby nedošlo k takovému zatížení resortu, a rovněž i harmonogramů dodání těchto vozidel, těchto dodávek.

Máte pravdu, že návrh rozpočtu, který podalo ministerstvo financí, nás ve střednědobém výhledu krátí o cca 15 miliard korun. V současné době hledáme, protože je všem jasné, že pokud by tento návrh, ale já stále doufám, že je prostor k jednání a navýšení tak, jak to bylo po diskusi s paní ministryní financí avizováno, že se čeká na letní makroekonomickou predikci v červenci a poté budeme dále jednat, protože nejenom OECD, ale i další hodnotí naši ekonomiku dobře a že roste. Takže tak, jak jsme to rozebírali, že dojde ještě ke změně tohoto návrhu a navýšení rozpočtu Ministerstva obrany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP