(15.10 hodin)
Poslanec Patrik Nacher: Pěkné odpoledne. Já bych chtěl poprosit pana kolegu Ferjenčíka, kterého znám ještě z pražského zastupitelstva, aby v sobě našel sílu a omluvil se panu profesoru Raisovi, protože můžeme se tady lišit v různých názorech, jestli někdo je konzistentní, kdo není. Já pana Karla Raise znám, jeho názory na klubu, je v tomhle naopak velmi konzistentní při všech výstupech. Když se podíváte i na monitoring médií, tak podobně o tom mluvil i při svých vystoupeních třeba v televizi, ale mluvit o vymývání mozku mně přijde tedy, že je opravdu přes čáru. Pane kolego, jestli byste se panu profesorovi mohl omluvit, jakkoliv s ním nemusíte souhlasit, ale nikdo z nás, když tady mluvíme o konzistentnosti názorů, nikdy jsme nepoužili to, že tady někdo má vymytý mozek nebo že se někomu na klubu vymlel mozek nebo co jste to řekl. To si myslím, že se vůbec nepatří. Děkuji. (Potlesk v sále.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Pan poslanec Ferjenčík, faktická poznámka.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Za prvé bych chtěl reagovat na kolegu Raise, vaším prostřednictvím, protože právě ten návrh, který máme na stole, řeší tristní platy nastupujících učitelů. Právě ten návrh zajišťuje, že platy začínajících pedagogů porostou rychleji než dnes, to je jedna z výhod tohoto návrhu. Tak nevím, proč to používat jako argument proti.
A v reakci na kolegu Nachera. Mně to přijde skutečně nepochopitelné, že celou dobu kolega Rais tento návrh podporoval, a teď vystoupil s příspěvkem, který se netýkal toho jednoho článku ohledně navyšování platů učitelů, ale on tam vyjmenoval celou řadu paragrafů toho vládního návrhu a začal mluvit o tom, že ty paragrafy toho vládního návrhu, který jste sem předložili vy, jsou vlastně všechny špatně a že chce, aby se to zamítlo. To je to, co já mu vytýkám. Možná jsem použil příliš silný termín, nicméně skutečně ta obrátka je pozoruhodná.
Předseda PSP Radek Vondráček: Faktická poznámka, pan poslanec Nacher.
Poslanec Patrik Nacher: No, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, já na těch klubech sedím, já vím, co pan kolega Rais říká a jaký je jeho postoj. V tomhle musím říct, že je konzistentní. Ale i kdyby ve vašich očích nebyl, tak prostě ten výraz, který vy jste tady použil, sem nepatří. To je to, o čem my se tady bavíme, a to vůči jakémukoliv poslanci, nejen vůči poslanci, který je profesor a který by měl... ve vašem věku vy byste měl k němu vzhlížet v nějaké úctě vzhledem k tomu, jaké má životní zkušenosti a co má za sebou. Děkuji. (Potlesk v sále.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Pan poslanec Michálek, faktická poznámka.
Poslanec Jakub Michálek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se vám za pana Ferjenčíka a jeho výraz brainwashing omlouvám, prostřednictvím pana předsedajícího, a doufám, že v sobě naleznete stejnou pokoru a slušnost, aby se váš předseda omluvil za všechny ty nepravosti a neslušnosti a nečestná vyjádření, která publikoval na adresu ostatních politických stran na Twitteru i která zazněla tady v Poslanecké sněmovně. Myslím si, že by to byl výborný signál pro českou politickou kulturu. Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic Pirátů.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A mám další dvě faktické poznámky - paní poslankyně Pekarová Adamová a poté pan poslanec Kasal.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Dobrý den, dámy a pánové. Já bych určitě nepoužívala těch výrazů, které tady použili kolegové, ale přece, netočme se na tom, co řekli z hlediska řekněme obratu, který nastal, ale točme se na tom obratu, že vůbec nastal. Jak umíte vysvětlit to, že ještě před několika týdny jste byli ochotni to podpořit, a najednou nikoliv? Tohle je přece ta zpráva, která je strašně důležitá pro všechny učitele, a že jich jsou tisíce v České republice. Jak je možné, že ještě před časem, když ta novela šla do Senátu, tak šla právě s touto úpravou, a teď už je pro vás klidně možné ji úplně hodit pod stůl? To je to, co máme řešit, nikoliv to, jak se tady kdo častuje. A souhlasím s kolegou předřečníkem, že kdybychom měli žádat omluvy za každý výpad, který tady od toho pultíku zaznívá od některých ministrů včetně předsedy vlády, tak se tady uomlouváte.
Předseda PSP Radek Vondráček: Faktická poznámka pan poslanec Kasal - ten ji ruší. Pan poslanec Rais.
Poslanec Karel Rais: Slibuji, že to bude naposled. Prosím vás pěkně, já jsem to řekl celkem zřetelně. Po mně zůstává jakási písemná stopa. Co se týká vazby na praxi, roli manažera, a to nejenom ředitele, to jsem mnohokrát napsal písemně, někdy si vygooglujte toho Raise ve vazbě na praxi a tam to uvidíte. Co se týká před několika týdny, já mám pořád konzistentní názor a ten jsem napsal, dokonce na klub. A ten odpovídá přesně tomu, co jsem říkal před chvílí - odmítnout obě dvě vratka. Čili já jsem konzistentní v tom svém názoru. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem paní ministryně financí.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane předsedo. Takže já se ještě znovu vrátím k tomu, protože jsem netušila, že nemám přednostní právo, a dvě minuty mně skutečně nestačí. Takže znovu připomenu ten graf. (Ukazuje.) Není skupiny bez ohledu na to, že jsme procházeli nejtěžší krizí od třicátých let minulého století, než učitelé. A stojíme si za tím, že to, co jsme jim slíbili, a dostávají víc, než jsme jim slíbili, tak jsme prostě dodrželi. (Poslanec Pikal přichází k řečnickému pultíku a zblízka si prohlíží prezentovaný materiál.) Problémem návrhu Pirátské strany, a já znova opakuji, nezodpovědného - já to dám na sítě, pane místopředsedo, jen co skončí tato schůze, hned to půjde na sítě, já jsem si nechtěla brát ten velký, protože je to takové neforemné. Problémem je nezodpovědný pirátský návrh, který dělá z platů učitelů mandatorní výdaj, což by nebylo to nejhorší, ale jejich růst od příštího roku je o 18,6 %. O 18,6 %, což znamená nárůst na výdajové straně, i kdybychom vzali senátní návrh, který to trochu snížil, nevíme, k čemu by se Sněmovna přiklonila, zhruba částku asi 24 miliard.
Když pominu to, že máme už dnes vlastně deficitní hospodaření, je mi vyčítán schodek 390 miliard, přestože je nižší o 110 miliard, to znamená oproti plánu 2021, a věřte, že já spočítám a velmi brzo budu publikovat škrty plánované jednotlivými volebními programy obou koalic, protože ty jsou skutečně brutální a podle mě nereálné - pokud to myslí vážně, znamenalo by to, že tento schodek je nepřekročitelný, že když vezmu ještě věci, které jsou v jednání, jako je platba za státního pojištěnce - určitě budete se mnou souhlasit, že zdravotnictví je největší prioritou, jako jsou sociální zákony, kde se utrhla zejména opozice a vrací se nám ze Senátu sociální změny zhruba za 8,4 miliardy, tak bychom byli na dalších 24 miliardách, a to už znamená, že brutálně budeme škrtat na výdajové straně.
Takže na jedné straně skupina učitelů, která je důležitá - my si stojíme za tím, že jsme dodrželi svoje sliby - poroste o téměř 19 %, ale hasiči, policisté, sociální služby a další a další půjdou dolů o 15 %. Seškrtáme dotační programy, podtrhneme investice. Toto chceme? Toto chceme v době, kdy se začínáme dostávat z krize? Když jsme lidem pomohli snížením daní, když jsme prostě pomohli municipalitám, tak teď zase všem všechno vezmeme? Ano, ta zkušenost tady byla při poslední krizi. Toto by byl mnohem horší zásek. Takže toto je předmětem tohoto nezodpovědného návrhu. Já jsem se domluvila s panem ministrem školství o navýšení kapitoly školství o 5,5 miliardy už v tomto prvním návrhu rozpočtu, který schválila vláda.
Dohodli jsme se, že v létě v rámci možností rozpočtu budeme jednat o navýšení platů učitelů tak, jak nám to dovolí rozpočet, ale přece není možné se takto utrhnout. Vyčítáte mi - už jsem to několikrát slyšela v médiích - že rozpočet obsahuje nárůst 6 000 státních úředníků. Podívali jste se, kdo to je? Že jsou to z 90 % nebo možná z 85 % učitelé? A pak jsou to policisté a vojáci? Že to souvisí s reformou regionálního školství? Že nenabíráme žádné úředníky navíc? Že po celou dobu několika let, kdy jste mi každý rok vyčítali nárůsty úředníků, a měla jsem tu ty koláče, kde bylo jasně řečeno, v čem spočívají, že jsou to převážně učitelé? Prostě - mluvíte tak, jak se vám to zrovna hodí. ***