(17.30 hodin)
(pokračuje Hanzel)

Vítám mezi námi pana senátora Zdeňka Nytru. Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan poslanec Adam Kalous. (Silný hluk v sále.) Poprosím o klid v jednacím sále. Já vám děkuji a pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Adam Kalous: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, jako předkladatel zahrádkářského zákona tento zákon provázím již od samého počátku a s tou dobou jako by jeho význam narůstal. Ukazuje to nejen pozornost médií, ale i také například projednávání zákona na plénu našich vážených kolegů senátorů, kdy zatímco zásadní legislativa Ministerstva spravedlnosti, která mu předcházela, byla projednávána během 30 minut, tak zahrádkářský zákon se projednával hned několik hodin ve vzrušené debatě, a to do pozdních nočních hodin.

Jaký je závěr? Senátoři navrhují vypustit některá ustanovení, a to například pasáž o kulturních hodnotách zahrádkářské činnosti. Senát chce také odstranit pravidlo, že fyzická osoba může pronajmout pozemek zahrádkářskému spolku pro zahrádkářskou činnost nejméně na dva roky. Pokud je propachtovatelem obec nebo stát, lze podle sněmovního návrhu pacht sjednat nejméně na 10 let. I toto navrhl Senát vypustit. Stejně tak chce vypustit paragraf, v němž stojí, že k ujednáním, která se odchylují od zahrádkářského zákona v neprospěch spolku, se nepřihlíží. Senát dále navrhuje vypustit větu, která uvádí, že obec a Státní pozemkový úřad zohledňují při sjednávání pachtovného nebo nájemného veřejnou prospěšnost zahrádkářské činnosti.

Nejčastějším argumentem těch, kdo vystupují proti jeho přijetí, je tvrzení o jeho nadbytečnosti, proč prý dělat zákon pro oblast, která ho nepotřebuje. Je to prý další zbytečná legislativa. Dovolte mi, abych tato tvrzení krátce odmítl dvěma základními argumenty. Zahrádkářský zákon vznikl vlastně odspodu. Již několik let po něm volá více než 300 000 zahrádkářů. Důkazem je i petice za přijetí tohoto zákona, kterou podpořilo více než 24 000 petentů. Tito lidé se obávají o osud své činnosti i o zahrady jako takové. Ten zákon totiž dává nejen jasná pravidla, ale také ochranu. Mluvíme-li v tomto sále často o nutnosti implementace takzvané modrozelené politiky, především potom ve městech, pak zahrady v nich mají zásadní roli, pominu-li nyní všechny ostatní funkce, které plní.

Tím se dostávám k druhému významnému faktoru, totiž že zahrádkářský zákon nedopadá pouze na zahrádkáře, ale na mnohem širší skupinu obyvatel, kteří si začasté význam těchto zelených ploch ve městech neuvědomují, a to až do okamžiku, kdy se začnou likvidovat, rušit a ničit.

Vážení kolegové, nemyslím, že je potřeba opakovat mnohé, co padlo již dříve na obhajobu obsahu a smyslu projednávaného zákona. Na závěr chci poděkovat všem, kteří se na přípravě zahrádkářského zákona podíleli, všem, kteří pro něj zvedli ruku ve třetím čtení tohoto zákona. Byli to zástupci sedmi politických klubů z devíti, takže věřím, že to bude mít podporu i při tomto dnešním hlasování. Chtěl bych poděkovat za podporu původní poslanecké verze, tak jak šel do Senátu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Také vám děkuji a poprosím, aby se slova ujal pan senátor Zdeněk Nytra. Prosím, máte slovo.

 

Senátor Zdeněk Nytra: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, nejdřív chci omluvit kolegu senátora Hrabu, který měl tady tuto vratku přednášet, ale bohužel se nemohl dostavit.

Ano, v Senátu probíhala docela dlouhá diskuse. Nakonec se hlasovalo nejdřív pro schválení ve vámi schválené verzi. Pro bylo 29 senátorů, pro zamítnutí bylo 30, takže se přistoupilo k pozměňovacím návrhům.

V rámci obhajoby tohoto návrhu zákona zaznělo, že zahrádkáři představují tradici, masovost, prospěšnost, obecné blaho. Určitě, s tím se dá jenom souhlasit. Na druhou stranu je tady spousta další spolkové činnosti, která se dá definovat úplně stejně. Bylo tady nebo je na podporu tohoto zákona, že zahrádkáři svůj zákon potřebují, potřebují ochranu a jasnou definici veřejného zájmu. Tady je možná důležité si položit otázku, jak mohli zahrádkáři působit doteď, když tuto ochranu neměli.

Jistě, zahrádkaření jako takové je činnost, která je prospěšná i pro životní prostředí. Ale ze statistiky vyplývá, že 70 % zahrádkářů působí u svých domů, 12 % u svých chalup a 11 % na zahrádkářských koloniích. Zahrádkářů u domů a chalup se tento zákon vůbec nedotýká, vůbec je neřeší. Je zvláštní, že proti přijetí se vyjádřilo nejenom Ministerstvo financí, Ministerstvo vnitra a Svaz měst a obcí a neutrální stanovisko zaujalo životní prostředí, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstvo pro místní rozvoj. Pro - pro pořádek - bylo Ministerstvo zemědělství.

Svaz měst a obcí rozporoval zejména dva body, a to je délka pachtu, to znamená u obcí a státu délka pachtu 10 let minimálně, a pak to bylo zvýhodnění v ceně. U těchto dvou argumentů bych se zastavil, protože tyto dva argumenty mohou dokonce působit proti zahrádkářským koloniím, a takto reagovali i někteří starostové, kteří jsou zároveň senátoři.

Musíme si uvědomit, že spolek, tak jak je napsán ten zákon, je oprávněn propachtovat pozemek další osobě bez souhlasu původního majitele, a to bez ohledu na to, jestli ten přepachtovaný člověk nebo subjekt bude podnikat, provádět na tom pozemku činnost výdělečnou anebo nevýdělečnou. Může to být například dlužník té obce, kdy přes zahrádkářský svaz se dostane a propachtuje pozemek. Také mnozí starostové upozorňovali na to, že činností na pronajatém pozemku dochází k zhodnocení toho pozemku a v podstatě jako původní majitel by se k tomu měl vyjadřovat. Některé zahradní kolonie slouží k ubytování a to také není moc ve prospěch obcí. Byla tady zmiňována minimální doba na 10 let pachtu ze strany státu, případně obcí, ale výpovědní lhůta je tam šest měsíců. Takže to mi nějak nedává logiku, nejenom mně, ale i našim legislativcům.

My jsme opravdu velice poctivě o tom diskutovali. Nepřevážil ani ten návrh přijmout, ani ho zamítnout jako zbytečný. Ano, jak zmiňoval pan poslanec, ty návrhy tam zaznívaly. Takže my jsme se snažili v Senátu opravdu odstranit pouze ty největší chyby, před kterými varovala jednotlivá ministerstva, a hlavně Svaz měst a obcí. Takže bych vás chtěl závěrem požádat, abyste schválili naši senátní verzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji. Zeptám se, jestli se chtějí k usnesení Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Monika Oborná, nebo zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Jiří Dolejš? Není tomu tak, takže otevírám rozpravu, do které mám přihlášené zatím čtyři poslance. První vystoupí pan poslanec Jan Pošvář. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP