(12.50 hodin)
(pokračuje Profant)

A tohle je přesně ten rozdíl, který např. pražský Institut plánování a rozvoje musí řešit, řeší ho v rámci Metropolitního plánu, tak jak je naplánovaný. A tento pozměňovací návrh N9 až N22 tohle přesně ukotvuje, aby to bylo v té moderní vizi toho plánu, který opravdu řeší i tyhle jednotlivosti, že tohle je paneláková výstavba, do které jsou naplánovány parky, a tak tam ty parky zůstanou, protože my nechceme tam stavět lidem před tím panelákem další barák. A tohle přesně řeší tento pozměňovací návrh. Takže vás žádám o podporu této změny procedury, kterou navrhnu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji. S přednostním právem se přihlásil pan místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Pikal. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si nejsem jistý, jestli využiji i těch deset minut, které jsou pro běžného poslance, nicméně kdyby k tomu došlo, tak se všem omlouvám.

Já bych se chtěl nejdřív obecně zastavit u toho, že mi přijde velice smutné, že tady dnes musíme takhle vystupovat, protože před sebou máme návrh, který vznikl poněkud zvláštním způsobem a nakonec přišel v nějaké předem dohodnuté podobě, nicméně do toho přišel komplexní pozměňovací návrh, který neprošel žádným rozsáhlým připomínkovým řízením, a proto k němu vzniklo veliké množství pozměňovacích návrhů, vyvolává mnohé kontroverze a dlouhou diskusi. A mně to vlastně celé přijde velice nepříjemné. Takže já bych si dovolil procedurálně navrhnout opakovat druhé čtení, tak abychom mohli přece jenom potom pracovat s nějakým konceptuálním návrhem, na kterém bude třeba shoda, ke kterému bychom se časem dostali. Takže to je můj procedurální návrh potom na příslušnou dobu hlasování, až bude čas.

Nyní tedy k druhé části. Já bych chtěl seznámit Sněmovnu se stanoviskem, které bylo doručeno našemu klubu. Jedná se o stanovisko Asociace pro urbanismus a územní plánování České republiky, kdy se na nás tato asociace obrátila ve věci projednávaného návrhu nového stavebního zákona v Poslanecké sněmovně:

V rámci druhého čtení tohoto návrhu dne 1. dubna 2021 byl poslancem Kolovratníkem uplatněn pozměňovací návrh, který je vedený pod č. 8008, který převádí pořizování územně plánovacích dokumentací plně do kompetencí obcí a krajů. Byť se může jevit tato změna pro obce pozitivní, asociace si na nás dovoluje apelovat, abychom tuto unáhlenou a neprověřenou změnu v rámci třetího čtení nepodpořili. Na úvod poznamenává, že nezpochybňuje variantu, kdy pořizování územně plánovacích dokumentací bude činěno plně v samostatné působnosti, ale domnívá se, že tak může být provedeno až v návaznosti na důsledné prověření všech okolností a široké odborné diskuse nad touto problematikou. Ani k jednomu bohužel v daném případě nedošlo. Tím se dostáváme ke spoustě problematických návrhů, které zde prostě jsou, kdy se navrhují velké koncepční změny a nejsou řádně prodiskutovány s jednotlivými aktéry.

Na plénu Poslanecké sněmovny potom v rámci třetího čtení i na jednotlivých výborech vůči novému zákonu zákona zaznívaly často velmi vážné výtky. První z nich byla, že návrh je připraven zájmovou skupinou, Hospodářskou komorou, a jako takový nemůže být považován za kvalitní návrh. Dovoluji si upozornit, že také předložený pozměňovací návrh byl připraven pouze na velmi úzké skupince pěti největších měst bez jakékoli širší diskuse, bez zapojení odborných složek kompetentního ministerstva, a to navzdory opakovanému slibu ministryně pro místní rozvoj, že tato změna nebude řešena unáhleně, bez široké odborné diskuse se všemi zúčastněnými subjekty, nikoliv pouze zájmovou skupinou pěti největších měst České republiky.

Další výtkou je, že návrh nového stavebního zákona byl připraven bez důsledných analýz, které by dokázaly identifikovat bolavá místa současné právní úpravy. Bohužel totéž se děje v tomto případě, návrh je připraven bez důsledného dopadu na ústavní pořádek České republiky, na mezinárodní právo včetně práva Evropské unie. Zcela k němu absentuje vyhodnocení dopadů regulace, tedy RIA, přičemž tento dopad jistě nebude zanedbatelný zejména pro malé obce.

Poslední výtkou je, že návrh nového stavebního zákona eroduje současný smíšený model veřejné správy. Dovoluji si poznamenat, že pořízení územně plánovací dokumentace je v současné době taktéž součástí tohoto výkonu a jeho přesun ze samosprávy je tedy také erozí smíšeného modelu výkonu veřejné správy, který většina poslanců hlasitě kritizuje.

Na jednání pléna Sněmovny 1. dubna 2021 proti takto unáhlené a nepromyšlené změně se poměrně hlasitě a razantně ohradil ministr kultury Lubomír Zaorálek. Dovoluji si poznamenat, že nejen Ministerstvo kultury má k takovému postupu negativní postoj. Stejně jsou na tom i další rezorty, zejména Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo vnitra nebo Ministerstvo spravedlnosti. Před takto nepromyšlenou změnou varuje i jinak zdrženlivý Nejvyšší správní soud a jednoznačně se nevyjádřil ani Svaz měst a obcí České republiky.

Na základě dlouholetých zkušeností na poli územního plánování nejen svých, ale i členů asociace si dovolím konstatovat, že přijetím tohoto pozměňovacího návrhu nebude docíleno posílení samospráv. Tato úprava přinese spíše chaos a právní nejistotu v území. Bude znamenat výrazné prodloužení povolovacích procesů proto, že jejich základní stavební kámen, tedy územně plánovací činnost, bude touto změnou paralyzován. Hrozí rozsáhlé a dlouhotrvající spory, bohužel i obstrukce některých samospráv, které budou znamenat oslabení zájmu státu na procesu pořizování územně plánovací dokumentace, tedy zejména průtahů u těch nejvýznamnějších staveb, dálnic, vysokorychlostních tratí, produktovodů nebo vodních děl. Takto připravený návrh jde proti principu rekodifikace veřejného stavebního práva, jak je ve Sněmovně prezentován.

Návrh také staví do nevýhodné pozice malé obce, které na územní plán, základní rozvojový dokument, nemusí finančně a personálně dosáhnout. Neobsahuje pro tyto obce žádnou záchrannou síť a odsuzuje je k tomu, že se nebudou moci řádně rozvíjet, ale také že nebudou moci čerpat dotace ať již z rozpočtu Evropské unie, státu, nebo kraje, protože čerpání dotací, zejména (nesrozumitelné) projekty, je ve valné většině případů podmíněno existencí územního plánu a souladu daného projektu s ním.

Po reakci zejména menších obcí je také možno konstatovat, že tato změna nebyla s obcemi jakkoliv diskutována a jejich názor v této věci nebyl nijak brán v potaz, což je třeba vnímat s velkým podivem. Ostatně proto jsme zde slyšeli velké množství stanovisek různých sdružení obcí. Ministryně pro místní rozvoj slibuje, že pro malé obce připraví dotační titul, nicméně to je pro ně jen další administrativní zátěž, kterou zejména starostové menších obcí nebudou již časově zvládat. Dotace je také vždy nenároková a je třeba upozornit, že byť Ministerstvo pro místní rozvoj dotační program na podporu pořizování územních plánů má, přes opakované sliby, že tak učiní pro letošní rok, na něj výzvu nevyhlásilo. (Řečník se odmlčuje, protože takřka před řečnickým pultem hlasitě diskutuje skupina poslanců.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pane místopředsedo, máte pravdu. Prosím, abychom vytvořili klidné prostředí pro dokončení projevu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já chápu, že diskuse, co tady probíhá přede mnou, je určitě důležitá, a já podporuji provedení, jenom... (Skupina se rozpouští.) Děkuji všem. (Předsedající také děkuje.)

Z uvedených důvodů vás žádám, abyste zvážili nepodpořit předmětný pozměňovací návrh č. 8008. Má-li dojít k takto zásadní změně, dovolím si ji označit za jednu z největších změn na poli organizace výkonu veřejné správy za uplynulých 25 let. A pak se domnívám, že se tak má stát na základě široké odborné diskuse, kterou povede věcně příslušný resort, nikoliv právní kancelář najatá skupinou velkých měst. Diskuse, do které budou zapojeny všechny zainteresované subjekty, a funkčnost nového systému bude v rámci ní vyhodnocena ze všech relevantních pohledů a prakticky na příkladech odzkoušena. - Tolik předseda Asociace pro urbanismus a územní plánování České republiky.

Děkuji za pozornost a ještě bych chtěl zmínit jednu věc... Omlouvám se. Nebo případně dám slovo tady... (Předsedající: Ano, prosím.) Jestli je nějaká přihláška do rozpravy...***




Přihlásit/registrovat se do ISP