(9.20 hodin)
(pokračuje Šafránková)
Zároveň je pro nás velmi podstatné i to, aby v systému podpory v době částečné práce nebyly nijak dotčeny termíny výplaty mezd zaměstnancům. Proto preferujeme ten model podpory, který je založen na výplatě státního finančního příspěvku přímo zaměstnavatelům ve formě náhrady části nákladů na mzdy a na sociální a zdravotní pojištění. Stejně tak podporujeme i další návrhy, které zlepší situaci našich zaměstnanců a zaměstnavatelů, ať se týkají maximální výše této podpory, nebo odpuštění části povinných odvodů. Problematiku ochrany a udržení pracovních míst našich zaměstnanců považujeme za klíčový předpoklad udržení a zlepšení životní úrovně a perspektivy našich pracujících občanů. Ty návrhy, které ji budou zohledňovat, podpoříme svými hlasy. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Jako další je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Valachová, připraví se pan poslanec Bauer.
Poslankyně Kateřina Valachová: Vážený pane předsedo, kolegové, kolegyně, vážená vládo, jsem velmi ráda za tento návrh zákona, že jde dnes do finálního hlasování. Všichni si vzpomínáme na okamžik předložení tohoto vládního návrhu na podzim minulého roku, kdy jsme čelili tomu, že takřka 400 000 zaměstnanců bylo v situaci, kdy pobírali pouze 60% mzdu v důsledku ekonomické krize způsobené koronavirem.
Jsem moc ráda, že tento návrh zákona dává šance a nástroje vládě ovlivnit sektory ekonomiky, ovlivnit akceschopnost, zaměstnanost a akceschopnost firem v regionech a že to minimum v případě spuštění kurzarbeitu, na které si budou moci zaměstnanci a zaměstnankyně sáhnout z pohledu svých sociálních práv a práva na mzdu za odvedenou práci, je minimální částka 80 % mzdy.
Důvod je jednoduchý. Smyslem kurzarbeitu v zemích na západ od nás je nejenom zachování zaměstnanosti, ale také toho, aby lidé měli šanci za náhradu mzdy hradit - tak, jak už některé mé předřečnice zmínily - své běžné životní náklady a abychom získali šanci pro firmy i pro lidi překonat ekonomické potíže, zachovat si práci, nepostihnout ekonomické sektory a regiony, neprohlubovat ekonomické rozdíly mezi regiony a vrátit zpět do kondice ekonomiku, a tím tedy samozřejmě i přirozený běh pracovněprávních vztahů a obnovení plné zaměstnanosti za plnou mzdu.
Myslím si, že návrh zákona ve znění pozměňovacích návrhů za úsilí všech kolegů a kolegyň, kteří tady vystupují, toto splňuje, a já jsem velmi ráda, že to je zákon, který má také podporu zaměstnavatelů a zástupců zaměstnanců odborů. Víte, že se to málokdy stane, a jsem ráda, že právě dnes tento finální návrh věřím odhlasujeme napříč politickým spektrem. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. S přednostním právem si přeje vystoupit paní zpravodajka.
Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo. Jen velice krátce. Jménem kolegy Juříčka načtu návrh legislativně technické úpravy, jejíž text je následující. V pozměňovacím návrhu označeném ve sněmovním tisku 1025/7 jako G5, sněmovní dokument 8107, se slova "podporu v době částečné zaměstnanosti" nahrazují slovy "příspěvek v době částečné práce" a slovo "podporu" slovem "příspěvek". Jedná se pouze o sjednocení terminologie.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Bauer, připraví se paní poslankyně Aulická.
Poslanec Jan Bauer: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, kolegyně, kolegové, dovolte mi přednést zkráceně stanovisko za poslanecký klub Občanské demokratické strany. Teď cituji: "Kompromis jako výhra, dohoda ke kurzarbeitu je upečena, takže dnes večer návrh schválíme na vládě a může odejít do Sněmovny. Věřím, že i ve Sněmovně to půjde hladce a kurzarbeit od listopadu naváže na končící Antivirus." To je jenom citace paní ministryně Jany Maláčové ze září roku 2020, pro mě neuvěřitelný. Přece jsme dostali návrh na zavedení podpory v době částečné nezaměstnanosti už na podzim 2020 a měli jsme o něm původně rozhodnout v režimu legislativní nouze. Hlasovat o něm budeme dneska, to znamená až 7. května 2021, z nějakých důvodů, které jsem už tady na tento mikrofon mnohokrát říkal.
V každé normální fungující zemi by šlo takové zdržení u tak důležité normy a v tak napjaté době logicky na vrub opozice, což jsme my. To neplatí pro český parlament, protože u nás návrh zavést takzvaný kurzarbeit opozice opravdu otevřeně, a myslím si jednomyslně, od počátku všemi hlasy podporovala. Zabojkotovala si to samotná vládní koalice, to asi všichni dobře víme. Já jsem nevěřícně kroutil hlavou už na podzim, kdy v jeden den návrh ve Sněmovně plamenně obhajovala paní ministryně práce a sociálních věcí, a premiér současně ten samý návrh pohřbíval v médiích. Tak to prostě skutečně bylo. A nevěřícně jsem kroutil hlavou několik dalších měsíců, když krkolomné dění kolem kurzarbeitu pokračovalo. Takže bychom si vlastně dneska mohli oddychnout, že po té anabázi se pravděpodobně dneska prostřednictvím hlasování dobereme nějakého konce.
Na druhou stranu tak úplně takovou radost z toho nemám. Za prvé se ukázalo, jak málo téhle vládě záleží na lidech, na firmách, na zaměstnavatelích, na konkrétních problémech, často existenčních, které na ně spadly během covidové pandemie. Předkládané návrhy členové vlády v čele s panem premiérem často jen využívali k tomu, aby se prezentovali v médiích a ohřívali si vlastní polívčičku, a fakticky jim ale bylo úplně jedno, že tato norma zahálí ve Sněmovně.
Hodně důležitá věc. Já jsem si dal tu práci, abych se podíval, jestli alespoň jednou na půdě této Sněmovny byl přítomen pan superministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček, a musím říci, že je pro mě také prostě neuvěřitelné a neskutečné, že ani jednou během toho tři čtvrtě roku se tady neukázal a že tato Sněmovna, ať už vládní poslanci, tak opoziční poslanci, neměli možnost slyšet názor klíčového ministra průmyslu na tuto klíčovou normu. Já jsem hodně zvědavý poté, co tento návrh se dnes pravděpodobně odsouhlasí, až se za pár týdnů nebo měsíců bude divit, co tam vlastně uvnitř je.
Za druhé se opět ukázalo, jak velká propast je mezi mediálním vyzněním vládních kroků a realitou. Jasně, každý politik se před kamerou lakuje narůžovo, ale tohle byla opravdu hodně velká blamáž. Od podzimu se tu skoro všichni shodneme, že rozumná pravidla kurzarbeitu potřebujeme, přesto jsme se museli doteď dívat na to, než se vládní strany domluví.
Za třetí - a to je podle mě snad nejvážnější - schvalování kurzarbeitu dokládá absolutní neschopnost vlády řídit proces vzniku jednotlivých zákonů. A tady chci říci, že bohužel nejde jenom o kurzarbeit. Když se podívám dál do ranku sociálních zákonů, tak tu máme hned dva další vládní návrhy, které mají potenciál zásadně zasáhnout do života lidí, například novelu zákona o poskytování služeb v dětských skupinách a novelu zákona o sociálně-právní ochraně dětí.
Oba tyto návrhy již čekají na finální schválení, ale podle všeho - a my jsme to tady dneska také slyšeli z úst pana předsedy poslaneckého klubu České strany sociálně demokratické - se pravděpodobně po boku kurzarbeitu budou vracet do druhého čtení. ***