(10.30 hodin)
(pokračuje Kolářík)

Naopak si myslím, že chce, aby systém vymohl ty dluhy, vymohl pohledávky od těch lidí, ale zároveň je přitom nezlikvidoval, aby se z nich nestali novodobí finanční otroci, kteří po pětistovce platí svoje závazky, ale nikdy je nemůžou splatit. Ano, tam nás dovedl současný systém, který evidentně nefunguje. Vymahatelnost neustále klesá, exekuce neubývají, naopak si myslím, že v tuto chvíli začnou opět výrazně přibývat. Naším úkolem je najít řešení, spravedlivé řešení, aby to bylo řešení spravedlivé pro všechny. A to vám tady nabízíme spolu s kolegy předkladateli v rámci pozměňovacího návrhu E7, takzvané čisté krajské teritoriality.

Tento návrh má širokou podporu veřejnosti, odborných organizací, byl zmiňován i ve vládním dokumentu v boji proti chudobě, podporují to neziskové společnosti pracující s dlužníky, podporují to předlužené regiony, a i charita prostřednictvím svých zaměstnanců a pracujících. Máme možnost udělat změnu, která skutečně pomůže.

Dále mi dovolte vyjádřit se k tomu, že v kuloárech tady a ve společnosti se začalo objevovat, že ten návrh je nějaký vadný, že není správný, že by se to muselo nějak vracet a opravovat. Já si myslím, že to tak rozhodně není. My jsme na tom návrhu pracovali spolu s kolegy spoustu... Prošlo to několika připomínkovými řízeními, zapracovali jsme všechny připomínky jak Ministerstva spravedlnosti, tak ostatních a opravdu je ten návrh bezvadný. To, že s ním má někdo samozřejmě politický problém, to je rozhodně správně, ale nemůže to svádět na to, že tam jsou chyby, které tam nejsou.

Já bych si dovolil krátkou citaci, jak to vidí některé právě organizace, které se věnují dlužníkům, a co si myslí o místní příslušnosti. Velice krátce: "Teritorialita nabídne efektivnější a šetrnější vymáhání pohledávek, což by mělo přinést v konečném důsledku zlepšení vymahatelnosti, a to zejména pro menší věřitele. Díky maximálně jedné běžící exekuci, přesněji vymáhání pohledávek jedním exekutorem, nebudou dlužníci motivováni k odchodu do šedé ekonomiky jako v případě vymáhání exekucí více exekutory současně. Budou tedy mít častěji legální zaměstnání, a tím i větší schopnost splácet. Teritorialita by měla rovnou nabídnout srovnání šancí věřitelů na vymožení pohledávky, protože velcí věřitelé si již nebudou moci vyjednat preferenční podmínky jako doposud. Omezení výběru povede také k omezení nekalého obchodu s dluhy a účelovému zahajování exekucí, což bude mít opět pozitivní dopad na férové věřitele. Podle dat VZP mají navíc největší exekutorské úřady pouze průměrnou úspěšnost ve vymáhání pohledávek. Neplatí tedy, že velké exekutorské úřady jsou ve vymáhání pohledávek úspěšnější než úřady malé. Podle slovenského Ministerstva spravedlnosti se po zavedení teritoriality naopak vymahatelnost exekucí zvýšila a celkový počet exekucí výrazně klesl." Tolik k teritorialitě.

Je tam samozřejmě víc pozměňovacích návrhů, které jsou podle mě důležité, ale tento je nejdůležitější a zcela zásadní. Bez něj jsou to totiž pouze v uvozovkách kosmetické změny a kýženého stavu, který tady deklarovaly všechny politické strany nebo většina, že jeden dlužník rovná se jeden exekutor, nikdy nezavedeme. Z těch dobrých, které tady už obhajovali i kolegové, já můžu za Piráty říct, že podpoříme určitě racionalizaci zastavování exekucí a zastavování zjevně nevymahatelných exekucí, protože to je to, o čem tady mluvil kolega Patrik Nacher, že teritorialita samozřejmě nemíří do minulosti, míří do budoucnosti, a bez zastavování a změny insolvenčního zákona nevyčistíme to takzvané bahýnko, které tady máme, a těch lidí, kteří jsou naprosto mimo systém.

Bez tohoto pozměňovacího návrhu, bez místní příslušnosti, je to v podstatě, jako kdyby nám praskla v bytě voda, a místo toho, abychom zastavili přívod vody, tak bychom začali tu vodu vytírat v podobě různých návrhů, které tady mám, které jsou jistě důležité - já to nepopírám - ale bez toho, abychom zastavili ten přívod a změnili systém, princip toho systému, který právě umožňuje, aby lidé do exekucí padali, tak to nikdy, nikdy neodstraníme.

Vážení kolegové, chtěl bych vás požádat, podpořte opravdu systémovou změnu. Pomozme změnit systém vymáhání tak, aby opravdu fungoval k tomu, k čemu je určen, k vymáhání pohledávek a dluhů, a ne k likvidaci části společnosti. Nastavme opravdu spravedlivý, a hlavně průhledný systém, který bude v zájmu celé společnosti. Veřejnost vám za to jistě poděkuje. Děkuji za váš čas.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Lukáši Koláříkovi. Kolega Čižinský posečká, s faktickou poznámkou se přihlásil Pavel Blažek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Já zase musím reagovat. Nemám rád, když se některá slova, která mají jasný význam, vždycky používají na všechno. Tak tenhle zákon, ať s ním uděláme dneska cokoliv, nemůže být nikdy spravedlivý. To je prosím vás první věc. Neslibujme něco, co je nedosažitelné. Jaké jsou pro to důvody?

Tak za prvé. Jsou mezi námi občané, kteří se celý život nikdy nezadlužili a dávají si setsakramentský pozor, aby se nezadlužili. Vůči těmto občanům, a není jich málo, takovýto zákon spravedlivý být nikdy nemůže, protože zatímco oni své životy žijí zcela odpovědně, odpustí si některé věci, které si prostě nekoupí, tak na jejich úkor my tady budeme vymýšlet nějaké různé procesy a odpouštění dluhů pro ty, kteří takto vůbec neuvažují - neříkám, že to jsou všichni, ale tento typ zodpovědnosti prostě nemají.

Za druhé. My tady neustále omezujeme nějaké soukromé věřitele. A co dělá stát? Myslíte si, že dnes neběží daňové exekuce, celní exekuce? Běží, a myslíte si, že jde o pár korun? No nejde, často je to likvidační. Ale zatímco pronajímatel domu má čím dál tím těžší dostat se ke svým penězům za to, že mu někdo užívá byt a neplatí za něj, tak stát si naprosto klidně - a může dokonce zkrachovat takovýto pronajímatel, protože nebude mít na opravy a tak dál - tak stát, který se možná klidně obejde bez některých vymáhání pohledávek, tak si je klidně vymáhá dál. A já jsem tady neslyšel, že by se někdo dojímal nad osudem podnikatelů, kteří jsou dnes drceni daňovými exekucemi.

Čili se spravedlností, prosím vás: ta je nedosažitelná v tomto zákoně a je velmi těžké od toho cokoliv očekávat, ale ne spravedlnost. A hlavně my řešíme, prosím vás, konečný proces toho celého, že vznikají nějaké dluhy. Já s panem kolegou Koláříkem souhlasím, s tím, že společnost asi nechce, aby všichni něco dlužili. Ale ten problém vzniká někde úplně jinde, ale ne v té konečné fázi (Předsedající: Pane kolego, skončil čas pro vaši faktickou poznámku.), která se jmenuje exekuční řízení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Jan Čižinský, připraví se paní poslankyně Helena Válková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, troufám si říct, že tady řešíme druhý největší problém naší země, který s tím úplně největším, tedy pandemií, souvisí a který pandemii opět brzy na místě největšího problému vystřídá. Řešíme exekuce, beznaděj exekuovaných lidí a jejich nedůvěru ve stát a v kohokoliv, kdo stát reprezentuje.

Rád bych upozornil na ještě jeden aspekt, co ukázal deník pana poslance Faltýnka. Pouhá čísla, čísla, jak s oblibou říká jeho šéf, a čísla hovoří jasně. Je trochu jedno, co se nyní vysvětluje, co tím bylo myšleno nebo nemyšleno. Mám na mysli ta čísla z deníku, která zveřejnily Seznam Zprávy, a sice z každé exekuce 8 000 exekutorovi, 12 000 advokátovi navázanému podle pana Faltýnka na politickou stranu. A byl tam také seznam politických stran navázaných podle pana Faltýnka na konkrétní advokáty, ANO, ČSSD, ODS. Můžeme třeba uvažovat nad tím, že chtěl pan Faltýnek strany poškodit, ale proč by proboha psal o svém hnutí, o ANO, kdyby to minimálně u ANO nebyla pravda? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP