(11.50 hodin)
(pokračuje Petříček)
Zavedení možnosti hlasovat korespondenčně proto považuji za dobré řešení, které přispěje ke všeobecnosti a rovnosti volebního práva v České republice a občanů České republiky. Rád bych také současně připomenul, že korespondenční volbu již před více než deseti lety zavedli nejen všichni naši zahraniční sousedé, ale až na několik výjimek i všechny členské státy Evropské unie. V tomto ohledu tedy nelze než pozměňovací návrhy, které byly předloženy, přivítat.
Dovolte mi nicméně se krátce vyjádřit k těmto návrhům. Jakkoli oba pozměňovací návrhy pojí společný cíl, který si zasluhuje podporu, je mezi nimi i několik zásadních rozdílů. Je třeba především vyzdvihnout, že návrh paní poslankyně Šlechtové je celkově vstřícnější k voličům, když umožňuje širší časový rozsah korespondenční volby. Počítá i s hlasy zaslanými voliči žijícími v zahraničí z území České republiky a umožňuje korespondenční volbu i v případě předčasných voleb. Tento pozměňovací návrh současně představuje také ale nižší administrativní zátěž pro zastupitelské úřady a stanoví dostatečné záruky pro legitimitu voleb. Zde bych se chtěl ohradit, že toto není schopno Ministerstvo zahraničních věcí schopno zajistit. V tomto ohledu je také potřeba vyzdvihnout především návrh, aby Ministerstvo zahraničních věcí jako jeden z volebních orgánů mělo možnost vyhláškou omezit území, na které budou písemnosti ke korespondenční volbě zasílány. Bez této pravomoci by bylo přinejmenším obtížné, aby zastupitelské úřady zajistily doručení např. do oblastí postižených konfliktem či do oblastí s nedostatečnými poštovními službami, což by mohlo mít za následek následné zpochybnění legitimity voleb.
Pokud bych se tedy mohl vyslovit a vyjádřit vlastní preferenci mezi oběma pozměňovacími návrhy, vyslovil bych se jednoznačně ve prospěch návrhu paní poslankyně Šlechtové. Současně jsem přesvědčen, a to tady mohu také zdůraznit, že pozměňovací návrh je koncipován tak, aby Ministerstvo zahraničních věcí bylo schopno zajistit realizaci korespondenční volby již ve volbách do Poslanecké sněmovny v letošním roce.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zahraničí. Nyní místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal a přihlášena je kolegyně Jarošová, až po panu místopředsedovi. Ano, následujete. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za slovo. Ta rozprava se posouvá. Já bych se chtěl vyjádřit ke dvěma návrhům, které také stojí tak trochu bokem jako to korespondenční hlasování, nicméně týkají se materie toho volebního zákona. Je to jednak návrh předložený panem poslancem Bendou, a nikoli ten ústavně-právního výboru, ale ten, který směřuje k příspěvkům pro strany, resp. koalice na jejich činnost. A tam bych chtěl říct, že chápeme tu snahu o upřesnění toho zákona a je to výhodné jistě pro menší koalice, takže za nás férové a my tento návrh podpoříme. A i když to v rámci nějakého výkladového sporu potom může vést k tomu, že tedy ty větší koalice o nějaké prostředky oproti současné praxi přijdou, ale co je férové, resp. co je lepší pro ty menší, je asi lepší pro nás všechny z hlediska přístupu k volebnímu právu a možnosti té politiky, aby to byla diskuse různých názorů.
A pak je tady návrh pana poslance Michálka, který v tuhle chvíli není přítomen v sále. Tak já bych chtěl jen připomenout ten pozměňovací návrh. Je to návrh, který se týká toho, umožnit občanům, kteří nejsou ani členy politických stran, ani kandidáty, ani nejsou nějak zásadně aktivní, ani nemají žádné velké marketingové prostředky, ale prostě jenom chtějí vyjádřit podporu nějakému kandidátovi, nějaké straně na nějaké úplně základní občanské úrovni, prostě dát si plakátek za okno, vyvěsit si nějaký banner na svůj balkon nebo se třeba zapojit do kampaně na úrovni zcela dobrovolnické a zcela neodborné nějakou běžnou účastí v kampani. V současné době je to tak, že pokud jste členem strany, tak tyto věci nemusíte registrovat a nemusí se počítat, ale pokud nejste členem strany, jste prostě nezávislým občanem, tak byste museli tyto věci registrovat buď skrze tu politickou stranu, jejíž kampaň chcete podpořit, to znamená, objevíte se v jejích výročních zprávách a ve výkazech, nebo se případně samostatně zaregistrovat na Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran. Přijde mi úplně absurdní situace, že by občan chtěl vyvěsit na svůj balkon nějaký plakátek, souhlasí nebo nesouhlasí s vládou, a kvůli tomu se musel registrovat u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a zde vlastně přidat svoji výroční zprávu apod.
Čili tohle je návrh, který směřuje k tomu tohle změnit, nicméně při diskusi na ústavně-právním výboru došlo ke konsenzu, že si na to sedne nějaká pracovní skupina v rámci spolupráce s Ministerstvem vnitra a že by se k tomu případně připravil návrh v devadesátce. Takže z tohoto důvodu nebudu nějak zásadně horovat za to, abychom tento návrh přijali, přestože ho považuji za dobrý zejména z hlediska ochrany vlastně citlivých osobních údajů tak, aby o našich občanech, kteří se rozhodnou být politicky aktivní, zde prostě nevznikaly trvalé záznamy a seznamy, které vás budou provázet třeba po tom, co jste někdy v sedmnácti podporovali nějakou stranu, tak ve dvaceti sedmi, když se budete někde ucházet o práci nebo něco takového, tak aby si na vás lidi vytahovali a zjišťovali, jakou politickou stranu jste kdy podporovali, a podle toho vás kádrovali. Takže si myslím, že toto by byla velice nevhodná praxe, která by nám časem mohla vzniknout. Ten volební zákon prostě jde v transparenci vůči občanům až příliš daleko a z tohoto důvodu si myslím, že by tento návrh bylo vhodné podpořit, resp. tedy najít nějaký konsenzus na nějakém lepším řešení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Pikalovi. Nyní paní poslankyně Jarošová, připraví se paní poslankyně Helena Válková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Monika Jarošová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych vás chtěla poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu pod číslem 7902, kde do volebního zákona vkládám definici koalice a možnost zakládání poslaneckého klubu pro koalice.
Proč je to důležité? Změna volebního zákona a snížení kvora pro vstup koalic do Poslanecké sněmovny může způsobit situaci, kdy se do Poslanecké sněmovny dostane více subjektů. Tyto koalice se mohou rozpadnout ihned po zvolení, ale také by měly mít možnost zůstat koalicí po celé následující volební období včetně založení svých poslaneckých klubů. A to jim umožňuje právě můj návrh. Je nedostatkem zákona o volbách do Poslanecké sněmovny, že definici koalic vůbec neobsahuje, jen s tímto pojmem pracuje, i když jde o zásadní záležitost. Proto je tato definice tímto pozměňovacím návrhem doplněna a využita i pro zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Je třeba mít připravenou legislativu pro tyto případy, aby právě nedošlo k praktickým a výkladovým problémům.
Jedná se i o velkou finanční úsporu. Pokud by se koalice více stran rozpadla hned po vstupu do Poslanecké sněmovny, mohlo by to znamenat vznik více poslaneckých klubů, než je v tomto volebním období, a tedy i zvýšené finanční nároky na státní rozpočet. Poslanecká sněmovna by v čase, kdy se občané České republiky musí uskromňovat, měla jít příkladem a zbytečně nenavyšovat spotřebu finančních prostředků na provoz příliš mnoha poslaneckých klubů. Tímto pozměňovacím návrhem se také odstraňuje praktický výkladový problém se zakládáním klubů pro koalice.
Děkuji za podporu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Jarošové. Nyní paní poslankyně Helena Válková, připraví se paní poslankyně Šlechtová.***