(11.10 hodin)

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji. Pan ministr Zaorálek tady velmi správně upozornil na jednu dílčí obavu a je potřeba říct, že tento spor bude rozhodovat soud, protože pokud někdo bude chtít hájit nějaký zájem, tak se obrátí na soud. Ale tohleto se bude dít i s velkou další většinou všech střetů soukromých versus obecních. Bude se prostě dít, že ta rychlost, to, že se rozhodne automaticky, povede k velkému množství soudních sporů, a tady je to prezentováno tak, že to bude zrychlení. Myslím si, že každý, kdo se někdy soudil o nějakou podobnou věc, tak ví, že to nepovede k žádnému zrychlení, že to povede k zahlcení soudů a že to povede k velkému zpomalení.

A ještě bych rád upozornil na jeden závažný aspekt, který tady pan ministr Zaorálek zmínil, to je ten prokorupční aspekt. A to nejsou moje slova, to jsou slova pana ministra. To jsou slova vašeho kolegy, paní ministryně, to jsou slova ministra této vlády, který tady od tohoto pultíku varoval před prokorupčním aspektem zákona, který je tady projednáván.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní ministryně Dostálová bude reagovat faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Opět velmi rychle. Já se omlouvám, automaticky vygenerované povolení v návrhu zákona není! Není! Je to součást nějakého dílčího pozměňovacího návrhu, ale v návrhu zákona to není.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Čižinský s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Čižinský: Má to, paní ministryně, podporu vašeho klubu, za který jste ministryní, a vaši podporu, nebo nemá? (Dotaz mimo mikrofon.) Automaticky vygenerované - nemá, takže pro to klub ANO nezvedne ruku. (Odpověď mimo mikrofon.) Za ministerstvo určitě ne, ale možná, že se to stane. Děkuji za upřesnění.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A nyní je na řadě pan zpravodaj, pan poslanec Kolovratník s přednostním právem. Připraví se pan poslanec Pavel Šindelář. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já to nejdřív trochu odlehčím. Jsme svědky zřejmě koaliční roztržky, v uvozovkách, k radosti kolegů z opozice, kteří na to reagují. To se stane.

Teď k tomu vážně. Já to zkusím nějak uvést na pravou míru. Tak stane se to, prostě je to součást té debaty, patří to k tomu, O. K., jsme pro to, abychom ty argumenty postavili na stůl a vysvětlili si to. Prosím vás, to, o čem mluvil pan ministr Zaorálek, ono se říká, buď hledáme, jak to udělat, pane ministře, aby věci šly, aby se povedly, anebo hledat důvody, proč to nejde. Já nevím, v jakém jste hodně detailu, kdo to stanovisko kultury psal, a určitě ho nezpochybňuji, je správné, když se ministr rve za svůj resort a hájí jeho práva. Já tak, jak jsem to pochopil, jak jsem vaše vystoupení vnímal, tak to byla zčásti kritika toho komplexního pozměňovacího návrhu a zčásti některých individuálních. Tak možná chci poprosit kolegy z opozice, nenachytávejte paní ministryni, teď se jí trochu zastanu. Jsou to občas reakce na některé z těch individuálních, které teď během března do toho systému nabíhají. Jestli jsem to pochopil správně, to automatické rozhodnutí, opatření proti nečinnosti, není ani ve vládním, to paní ministryně řekla správně, není to ani v tom komplexním z hospodářského výboru, měl by to být Adam Kalous, jeden z těch individuálních návrhů. A tady chci vysvětlit, je to opatření proti nečinnosti. Zkrátka hledáme, tak jak jsme si v celém zákoně nastavili ty lhůty, a znovu opakuji, pro koho to děláme? Pro občany, pro lidi, pro investory, pro obce, ale i pro Ministerstvo kultury, které ty památky, sobě svěřené nemovitosti, přece chce opravovat, chce je mít v dobrém stavu, chce je někam posunout a nechce si házet ping-pong jednotlivých odvolání, nesouhlasů a podobně. Takže jeden z nástrojů, jedna z možností je tady to automatické rozhodnutí, a tady jediné, co řeknu a připomenu, a tím to snad bude vysvětleno alespoň trochu: není pravomocné. Vždycky stejně na něj bude muset proběhnout přezkum a bude muset být posouzeno. Ale pokud úřady budou rozhodovat ve lhůtě, tak pak samozřejmě nic takového se stát nemusí.

Co se týká té obavy, jak jsem pana ministra poslouchal, nevyváženosti ochrany veřejných zájmů, tak zase je potřeba se podívat trochu pečlivěji nebo lépe do těch jednotlivých pozměňovacích návrhů. V jednom z nich, a už v systému je několik dnů, pane ministře - nejsem vnímán, ale bude to tedy v zápisu - exaktně přímo do § 1 odst. 3 společně s Adamem Kalousem vkládáme větu, já ji přečtu: "Účelem stavebního zákona je zajistit integrovanou ochranu veřejných zájmů při územním plánování, povolování staveb a výstavbě a" - prosím pozor - "vytvářet podmínky pro udržitelný rozvoj území a zvyšování kvality vystavěného prostředí, architektury a stavební kultury pro život a potřeby lidí." Takže už v úvodních paragrafech toho zákona exaktně říkáme, že zákon není jenom o developerech nebo zájmech soukromníků, ale že je o vyvážení všech veřejných zájmů, o vyvážení trvale udržitelného rozvoje celého území jako celku, a že by právě stavební správa, a teď se k tomu vracím, díky jednotné metodice, integraci, jednotným postupům, odbornosti úředníků, kterou také vkládáme formou pozměňovacího návrhu, měla být schopna toto kontrolovat.

A poslední odpověď nebo snaha o vysvětlení na obavy pana ministra kultury k územnímu plánování. Opět, před kritikou je dobré se do toho podívat lépe a detailněji. Ano, řekli jsme, a za tím si stojím a vnímám to jako jeden ze základních pilířů - samostatnou působnost obce a kraje, ale také dále poměrně exaktně v § 55, pane ministře, právě rozepisujeme a popisujeme, do jisté míry specifickým způsobem, řešení těch rozporů velmi zrychleně, dojde-li k rozporu mezi krajem, obcí nebo dotčeným orgánem, projednají kraj nebo obec a dotčený orgán rozpor v dohodovacím řízení. Jsou tam nastaveny pevné lhůty. Pokud nedojde k dohodě, posouváme se o patro výš do další instance, k Nejvyššímu stavebnímu úřadu anebo krajskému úřadu, je-li to rozpor mezi obcí a dotčeným orgánem. Zase tady máme lhůtu 60 dnů, a teď prosím pozor, pokud ani tady nedojde k dohodě, tak ten spor, tím konečným řešitelem sporu bude vláda, Nejvyšší stavební úřad předá ten spor vládě. A tohle vidíme jako klíčové - je tam ta obava, jak jsem ji slyšel, mezi oslabením role státu, ochrany zájmu státu, ať třeba v zemědělství, životním prostředí, ve vašem případě kultury, a to, že si obce, samosprávy v uvozovkách budou co dělat, tak právě tady jako pojistku u těch sporů vidíme předložení vládě. A jsme přesvědčeni, že pokud tady bude předloženo vládě, která má rozhodnout do 60 dnů, tak to právě v konečném důsledku zajistí přednost prosazení věcných zájmů státu nad zájmy samospráv. Činí se tak na nejvyšší úrovni vlády, její členové jsou představitelé jednotlivých resortů, kteří u takového sporu budou hájit zájem toho svého konkrétního resortu. Je to vlastně ta poslední pojistka. A podotýkám, že nesmí být porušeny nesoulady s nadřazenou územněplánovací dokumentací, s krajskými územními plány a tak dál a tak dál.

Takže možná je to jenom o nedostatečné komunikaci. Rád se svými kolegy na kulturu předám číslo svého mobilního telefonu, můžeme se do toho opravdu podívat a zkusit si to vysvětlit. Věřím, že když ne všechny, tak velká část obav pana ministra kultury Zaorálka bude rozptýlena a že i tady můžeme najít když ne celkovou, tak alespoň dílčí shodu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Váš příspěvek vyvolal reakce ve formě faktických poznámek. Jako první vystoupí pan poslanec Martin Kupka, poté pan poslanec Jan Čižinský, pak pan poslanec Adam Kalous. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kupka: Pan kolega Kolovratník tady rozjel aprílový humor - přečetl nám větu, kterou do toho vkládá, řekl, že je zcela exaktní, a pak přečetl něco, co bylo naprosto neexaktní, o rozvoji kultury, architektonické úrovně v České republice. Tak to mně připadalo jenom na tom úsměvné. Ale bavíme-li se o dodržování lhůt, tak tady od začátku, už od loňského roku, apelujeme na to, že přijetí digitalizace Portálu stavebníka, který nabídne přehled o tom, jak kde jaké jednání trvá, dává opravdu nejsilnější nástroj k tomu, zlepšit respekt vůči zákonným lhůtám, protože do toho neuvidí jenom ten samotný stavební stavebník, ale uvidí do toho samozřejmě i všechny ostatní instituce a kontrola procesu stavění bude opravdu výrazně lepší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP